Cum a fost la primul meu raliu de regularitate – Moldova Classic Rally 2016

Cine mă cunoaște suficient de bine știe că îmi place motorsportul. Din păcate nu pot să spun că am reușit vreo performanță în acest sens, însă sunt convins că în următoarea perioadă lucrurile se vor mișca în direcția potrivită.

De la un simplu spectator pe Păltiniș, la un navigator sau pilot este cale lungă, însă nu am de gând să renunț prea ușor. Iar ca orice începător, am nevoie de câteva evenimente unde să-mi dau seama în ce punct al carierei mă aflu sau dacă în mine zace vreun talent.

Weekend-ul trecut, Retromobil a organizat în Vaslui cea de-a doua etapă a Moldova Classic Rally (cea din 2015 s-a desfășurat la Iași), un raliu de regularitate dedicat mașinilor clasice. Cum aveam ceva experiență în navigat am zis că este momentul perfect să văd de ce sunt capabil. Și am mers.

Am scos Dacia 1300 din garaj și am pornit cu destinația Vaslui. Totul a început dimineață. În jurul orei 5:00 roata deja se mișca, iar bătrana Dacie din 1981 înghițea kilometru după kilometru pe celebrul E85. Nu știam la ce să mă aștept în Vaslui, ținând cont că ultimea mea experiență acolo nu a fost una prea plăcută.

Ajuns în Vaslui, am rămas profund impresionat. Ceilalți concurenți erau deja acolo, iar lumea se adunase în jurul mașinilor deși era ora 8 și jumătate. Am parcat și am plecat, cu sufletul cât un purice, să ridic numerele de concurs și celelalte stickere necesare.

13268393_1298578243504345_2740062766761058527_o

Acum o să fac o mică paranteză și o să vă explic, în mare, ce este acela un raliu de regularitate. Concurenții primesc cu o oră înainte de start roadbook-ul (pe scurt, nu știe nimeni traseul pe unde vei concura) și carnetul de parcurs. În roadbook vei găsi o serie de Probe Speciale unde trebuie să respecți, fie o viteză medie (viteză care niciodată nu depășește viteza maximă de pe sectorul de drum respectiv, întrucât concursul se desfășoară în trafic deschis), fie un timp.

În cazul în care ai primit viteza medie tu trebuie să calculezi timpul în care trebuie să parcurgi distanța probei speciale. În cazul în care primești timpul, îți culculezi viteza medie cu care trebuie să parcurgi distanța respectivă.

În afara acestor probe speciale trebuie să respecți și un timp dedicat etapei (ex: etapa I trebuie parcursă în 105 minute).

13227824_1345626012132702_6801553034420920193_o

Acum să revenim la experiența mea. Primesc roadbook-ul și mă apuc de calculat. Timpul trece repede și nici nu-mi dau seama că trebuie să să-i spun pilotului să meargă la start. Îmi revin ușor, îmi setez unul dintre ceasuri după cronometrul oficial, mai trântesc încă o dată ușa mașinii și plecăm.

Ieșim cu bine din Vaslui, iar în mai puțin de 2 kilometri începea proba specială. Ajungem în apropierea celulei și strig către pilot să tragă pe dreapta pentru că mai avem de stat puțin. Din păcate, unul dintre arbtiri ne-a făcut semn să trecem, pilotul nu a înțeles în primă fază despre ce este vorba și a trecut prin celulă. Acum nu ne mai rămânea decât să mergem corect pe proba specială și să respectăm timpul. Și pentru ca începutul să fie și mai greu, uit să pornesc aplicația care să-mi calculeze viteza medie. Și uite așa am greșit pe prima specială.

13116345_1345643978797572_6360505027498916912_o

Următoarele trei nu au mai fost atât de păcătoase, pilotul m-a ascultat conștiincios și am reușit un traseu bun.

Ce am uitat să vă menționez este faptul că în raliurile de regularitate se primesc puncte de penalizare. Cel care are cele mai puține câștigă. Dacă parcurgi prea repede sau prea încet o probă specială primești puncte de penalizare, dacă ajungi prea devreme sau prea târziu în punctul de control orar primești puncte de penalizare.

Traseul pregătit de organizatori ne-a adus prin Bârlad, iar mai apoi ne-am întors către Vaslui. La finalul zilei am plecat mulțumit. Locul patru la categorie, o performanță bună ținând cont că a fost prima experiență în postura de navigator. Până una alta, ne vedem pe specialele de la Sibiu.

Moldova Classic Rally 2016 – Filmul evenimentelor

Mai multe poze găsiți AICI.

Foto |  Lucian Acamenitoae & TIM

Adaugă un comentariu

Cauta masina