7 sfaturi pentru conducerea în siguranță pe timp de iarna

Conducerea pe timp de iarna este un capitol care poate pune probleme chiar și șoferilor experimentați. Schimbarea condițiilor meteo, cu apariția gheții și a zăpezii, necesită o adaptare rapidă a stilului de conducere. Iată cele mai importante 7 sfaturi de care trebuie să țineți cont.

1. Pregătirea mașinii, deși sună banal, este cea mai importantă fază a oricărei călătorii în condiții de iarnă. Un ghid complet cu sfaturi pentru sezonul rece poate fi citit aici, aici și aici. De asemenea, este important ca mașina să fie complet curățată de zăpadă și/sau de gheață, pentru a nu vă pune pe dumneavoatră și pe ceilalți șoferi într-o situație periculoasă. Odată depășită această fază, ne putem concentra asupra stilului de conducere. Iar asta începe chiar de la…

2. Plecarea de pe loc pe carosabil alunecos se face prin apăsarea ușoară a pedalei de accelerație, pentru a evita ruperea aderenței. În cazul în care roțile se învârt în gol, trebuie cuplată treapta a doua a cutiei de viteze, pentru a reduce cuplul transmis.

3. În timpul deplasării, păstrați o distanță generoasă față de mașina din față, astfel încât să frânați în condiții de siguranță. Folosiți cât mai mult frâna de motor, retrogradând treaptă cu treaptă. Pedala de frână trebuie apăsată fin, completând frâna de motor și evitând blocarea roților. Dacă mașina alunecă și impactul cu cea din față este inevitabil, o manevră de ocolire ar putea fi mai avantajoasă, dacă există spațiu de manevră. Nu uitați, însă: dacă mașina pe care o conduceți nu este dotată cu ABS, apăsarea pedalei de frână peste limita blocării roților va face imposibilă direcționarea mașinii. Se recomandă în acest caz să eliberați frâna și să frânați din nou, repetat, păstrând suficientă aderență pe roțile din față pentru a permite direcționarea. Este o manevră destul de dificilă pentru începători, care ar trebui exersată suficient în afara drumului public, pentru că vă poate scoate din situații periculoase în trafic.

Conducerea pe timp de iarna

4. Virajele sunt dificil de abordat în condiții de aderență scăzută. Reduceți viteza suficient de mult înainte de intrarea în viraj, pentru că frânarea în curbă este principala cauză de accidente grave pe timp de iarnă. Păstrați pe cât posibil viteza constantă și nu frânați cât timp roțile sunt bracate. La ieșirea din viraj, accelerarea se face progresiv, urmărind atent reacțiile mașinii.

5. Derapajul este o situație frecventă în condiții de carosabil acoperit cu polei, gheață sau zăpadă. Pe puntea față, acesta apare la intrarea cu viteză prea mare într-un viraj sau la accelerarea prea energică la ieșirea din viraj (atunci când mașina este una cu tracțiune față). În cele mai multe situații, ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație este suficientă pentru recăpătarea aderenței. Este important să nu bruscați comenzile mașinii, pentru a nu ajunge în situația pierderii aderenței pe puntea spate. Atunci când derapajul se produce pe puntea spate, volanul trebuie rotit în sensul în care a plecat spatele (contrabracaj). O ușoară accelerare poate pune suficientă presiune pe puntea spate pentru un plus de aderență. Manevra nu este însă intuitivă (instinctul este de a frâna și, adesea, de a roti volanul în direcția greșită) și necesită exercițiu. Noi vă recomandăm  să urmați cursuri de conducere defensivă. Este cea mai bună investiție pe care o puteți face în viața voastră și a celor apropiați.

6. Abordarea rampelor/pantelor este, de asemenea, o provocare pe timp de iarnă. La urcare folosiți cea mai mare treaptă de viteză în care motorul încă trage, astfel încât să reduceți cuplul aplicat roților și să evitați pierderea aderenței. Încercați să păstrați o viteză constantă. La coborârea pantelor, utilizați cât mai mult posibil frâna de motor.

Conducerea pe timp de iarna

7. Dacă vă blocați în zăpadă, eliberați zonele din fața și din spatele roților. Dacă mașina dispune de un sistem de control al tracțiunii, este recomandat să-l decuplați pentru a permite turarea motorului. Încercați să faceți un balans față-spate al mașinii și nu bracați roțile, pentru a înainta puțin câte puțin. Nu turați foarte mult motorul, pentru că rotirea cu viteză a roților va duce la topirea zăpezii și la formarea unui strat de gheață sub roată. Dacă introduceți obiecte sub roți pentru a crește aderența, nu stați pe direcția acestora pentru că pot fi aruncate, riscul de a fi lovit fiind unul foarte mare.

Să aveți drumuri bune și curate!

Adaugă un comentariu