Sfaturi practice: Intretinerea anvelopelor

Anvelopa ramane inca un subiect delicat la noi in tara, unde magazinele second-hand prospera.

Nu spunem ca este gresit sa achizitionezi un pneu folosit, insa pe piata exista multi intreprinzatori care urmaresc doar satisfactia proprie.

In urma cu cateva saptamani, am prezentat un scurt material despre codul D.O.T. al anvelopelor, iar astazi venim cu cateva sfaturi practive cu privire la intretinerea pneurilor.

1. Presiunea

Intotdeauna este bine sa mentineti in pneuri presiunea indicata de constructor. Valoarea acesteia va fi trecuta fie in cartea tehnica a automobilului, fie pe portiera din dreptul postului de conducere sau pe capacul de la busonul de carburant.

In cazul in care aceasta valoare este mai mica sau mai mare, anvelopa, dar si comportamentul masinii vor avea de suferit. O presiune mai mica va duce la un contact partial intre pneu si calea de rulare. Astfel, consumul de carburant si uzura vor creste, iar aderenta o sa scada. In cazul in care anvelopele au o presiune mai mare decat cea indicata de producator, atunci consumul si aderenta scad, in timp ce uzura o sa creasca.

presiune

Un caz special il reprezinta rularea pe zapada. Intr-o astfel de situatie se poate folosi o presiune mai mica decat cea indicata de constructor pentru a creste suprafata de contact a anvelopei cu calea de rulare.

2. Banda de rulare

Intotdeauna verificati uzura benzii de rulare a unui pneu. Cu cat adancimea canalelor din profilul anvelopei este mai mica, cu atat eficienta acesteia va scadea. Un risc la care va supuneti atunci cand folositi anvelope foarte uzate il constituie acvaplanarea. O cale de rulare umeda si o anvelopa uzata nu vor face niciodata casa buna, iar acelasi lucru se atribuie si in cazul in care calea de rulare este acoperita cu zapada.

banda de rulare

3. Tipul de anvelope utilizat

Patru roti, patru tipuri de anvelope. Este un caz destul de des intalnit la noi in tara. Din pacate, este total gresit acest lucru. Pentru un control optim se recomanda ca toate cele patru anvelope care echipeaza un automobil sa fie de acelasi tip si dimensiuni. Bineinteles, excludem situatia in care constructorul specifica altceva.

Se recomanda ca pneurile montate pe un automobil sa aiba acelasi profil, aceleasi dimensiuni si aceiasi indici de sarcina si viteza.

4. Durata de utilizare

Printre noi sunt soferi care nu parcurg mai mult de 1.000 de kilometri anul, iar uzura benzii de rulare a unei anvelope este aproape insesizabila chiar si dupa 3 ani. Dar nu uitati ca materialele din care sunt fabricate anvelopele isi pierd din proprietati cu pierderea timpului, iar eficacitate pneului va scadea. Se recomanda ca anvelopele sa fie verificate de catre un specialist la 5 ani dupa data fabricatiei.

anvelopa veche

5. Conditiile de depozitare

O anvelopa este fabricata din cauciuc natural, cauciuc sintetic, fibre metalice si textile plus o serie de compusi chimici. Tinand cont de acest lucru, un pneu depozitat corect trebuie sa fie ferit de lumina, caldura, umiditate si oxigen. Se recomanda depozitarea in saci de plastic.

depozit anvelope

 

Adaugă un comentariu