VW Golf II GTI G60 vs Golf VII GTI: un clasic față în față cu versiunea sa modernă

Două bombe VW Golf pentru banda de viteză: una are deja 26 de ani, cealaltă, doar trei. O comparație ușor diferită.

Este cineva care să nu fi fost vreodată la cursul de Golf? Care nu s-a bucurat niciodată de acea senzație caldă de „bun venit acasă? Greu de imaginat. Pentru că Golf este mai mult decât o mașină, este o viziune globală, pe care cei din Wolfsburg au cultivat-o atent, meticulos, timp de decenii.

GTI este, desigur, un pas important în acest demers de construire a imaginii lui Golf. Cele trei litere magice semnifică Gran Turismo Injection. Ceea ce a început acum 40 de ani cu un motor de 110 CP pe un Golf I de numai 810 kg continuă astăzi cu GTI-ul de 1,43 tone și 230 CP. Iar povestea este departe de a fi terminată, pentru că VW are încă în mânecă un Golf R de 300 CP.

Dar să revenim la GTI și la anul de grație 1976. Motorul de 1,6 litri cu 110 CP îi asigura lui Golf GTI o viteză maximă de 182 km/h și, prin urmare, un loc al său pe banda de viteză. Totuși, nici concurența nu a stat degeaba. În 1988, Opel a asmuțit Kadett E GSi de 150 CP asupra lui Golf, iar de aici a început cursa înarmării. În martie 1990, pe poarta uzinei din Wolfsburg iese GTI G60. Al doilea G vine de la G-Lader: un compresor cu carcasa în forma literei G, care împinge mai mult aer în camerele de combustie, rezultând astfel performanțe crescute.

VW Golf 2 GTI

Interiorul lui Golf II: milioane au cunoscut acest decor angular. Doar tapiteria in carouri tradeaza GTI.

Acesta este lansat mai întâi pe Polo și pe Corrado, pentru ca ulterior să ajungă și pe Golf. Puterea motorului de 1,8 litri crește de la 98 CP la 160 CP, iar cuplul, de la 143 Nm la 225 Nm. Acul vitezometrului nu se mai oprește acum la 180, ci abia la 216 km/h. Bun venit în Clubul 200. Dar VW, care începe să amenințe BMW, nu este scutit de bârfe. Durabilitatea compresorului G-Lader este pusă adesea la îndoială. Problemele apar în special în cazul tentativelor de tuning  neinspirate.

E adevărat: pe măsură ce numărul cailor-putere crește, și speranța de viață a compresorului se reduce corespunzător. Dar G60 poate atinge ușor o limită de 300.000 km. Contorul de kilometri al mașinii noastre de test indică 105.500 km, deci ar trebui să mai poată asigura încă mulți ani de plăcere a conducerii. La 1500 rpm, acesta rulează lejer în treapta a cincea prin traficul urban, dar de la 2000 rpm, Golful GTI G60 își întinde mușchii, sonorul ajungând rapid la tonalități generatoare de adrenalină.

Turometrul anunță cu o avertizare roșie la 6200 rpm că trebuie schimbată treapta de viteză, 260 este ultima cifră de pe vitezometru. Aceasta însă nu va putea fi atinsă nici chiar la vale cu vântul în spate, turația motorului este, de asemenea, limitată începând de la 6200 rpm. Schimbătorul de viteze (à propos, fără capul tradițional în formă de minge de golf) schimbă cu precizie treptele cutiei de viteze, care provine de la Passat.

Plăcut de funcționale sunt și celelalte echipamente: servodirecția, scaunele sport, oglinzile ajustabile electric, radioul Gamma cu casetofon. Asta e. Dar, stop: o lampă roșie aprinsă în panoul de instrumente arată că frânele cu ABS ale acestui G60 au nevoie de ajutorul unui profesionist.

VW Golf VII GTI

Golf VII: cu greu ar mai incapea aici ceva in plus in materie de echipamente. Si aici, scaunele sunt in carouri.

Să întoarcem acum rapid acele ceasului, din 1990 în 2013. A fost nevoie de 23 de ani pentru ca și cealaltă mașină din testul nostru, un GTI Performance, să iasă de pe banda de asamblare. Cu 230 CP, rapidul Golf VII își umilește străbunicul cu o diferență de 70 CP. Motorul cu patru cilindri de 2,0 litri este supraalimentat cu turbo și trage după el ceva mai mult balast de confort. În loc de 1.080 de kilograme, cântarul indică acum 1.434 de kilograme.

Chiar și așa, Golful GTI actual încă mai predă lecții concurenților. A câștigat pe bandă rulantă teste comparative în fața lui Mercedes  A 250 Sport, BMW 125i sau Ford Focus ST. Destul de logic, aceste performanțe cresc curiozitatea pentru un GTI rulat.

Prima impresie: mașina a fost perfect întreținută. A doua privire: numeroase echipamente opționale fac parte din configurație. Cumpărătorul original a ridicat astfel prețul de la aproximativ 30.000 de euro la aproape 45.000. Exemplarul nostru de test este la al doilea proprietar, astfel că dealerul cere „numai 25.000 de euro. O pierdere de valoare de 20.000 de euro în trei ani arată clar că mașinile cumpărate la mâna a doua sunt o afacere bună.

Pentru că nici la exterior, nici la interior, acest GTI nu-și arată vârsta. Test drive-ul pe drumuri secundare normale se desfășoară aproape plictisitor, GTI se comportă ca un hatchback de cumpărături. Motor silențios, tren de rulare confortabil. O apăsare mai energică pe accelerație, însă, și GTI-ul din Golf se trezește brusc. Acum, șoferul este recunoscător pentru diferențialul sport din dotarea standard a modelului Performance: turbocompresorul pare legat direct la roți prin cutia cu dublu ambreiaj, puterea se dezlănțuie instantaneu, trăgând mașina fără efort și fără ezitare prin viraje.

Cu servodirecția sa empatică, GTI se conduce de parcă ar fi ghidat pe șine. Până la cinci persoane se pot bucura simultan de această euforie. Ca de obicei, Golf GTI rămână fidel valorilor sale: o limuzină sport în adevăratul sens al cuvântului, în care te simți ca acasă.

Verdict
Este întotdeauna impresionant ce a reușit să facă Volkswagen din Golf. Ambele modele GTI de aici s-au dovedit extrem de fiabile. Cel nou este ideal pentru șoferii care doresc să aibă toate dotările de siguranță la bord. G60, pe de altă parte, va fi un clasic cu valoare în creștere peste numai patru ani.

Adaugă un comentariu