(P) DOT nu spune TOT

Vârsta anvelopelor este ceva ce automobiliștii interpretează adesea foarte imprecis.

Unii conducători auto cred că dacă achiziționează anvelope noi, produse cu un an sau doi în urmă, cumpără anvelope cu performanțe inferioare anvelopelor fabricate în anul curent. Aceasta este o presupunere falsă. Anvelopele noi, dacă sunt depozitate în condiții potrivite, își mențin câțiva ani proprietățile originale.

dot nu spune tot

Durata de viață în service a anvelopei noi

Discuții despre uzarea anvelopei și service-ul pe durata de viață a anvelopei noi pot fi frecvent auzite între conducătorii auto în perioada schimbării anvelopelor. Marea necunoscută pentru majoritatea lor este întrebarea: până la ce dată o anvelopă nouă, nefolosită, poate fi considerată nouă’.  Producătorii și distribuitorii de anvelope trebuie să respecte condițiile de depozitare, un aspect esențial pentru menținerea calității și performanței anvelopelor noi.

ETRTO (The European Tyre and Rim Technical Organisation – Organizația Tehnică Europeană pentru Anvelope și Jante) și RMA (The American Rubber Manufacturers Association – Asociația Americană a Producătorilor de Anvelope) împărtășesc,  de   asemenea, poziția  Goodyear Dunlop în privința respectării condițiilor ce duc la menținerea nivelului calitativ al anvelopelor.

ETRTO prezintă în  publicația sa  oficială, printre alte aspecte, recomandări privind depozitarea an- velopei, jantei și a camerei de aer. Documentul nu conține nici o informație despre durata maximă de viață în service a unei anvelope noi, dar se con- centrează, în principal, pe regulile de depozitare corespunzătoare,   precum   protecția   împotriva temperaturilor ridicate, a schimbărilor semnifica- tive de temperatură, a  umidității, a  ozonului, a radiațiilor ultraviolete, a contactului cu uleiul sau cu substanțe chimice agresive.

dot nu spune tot

Anvelopele Goodyear sunt fabricate în conformitate cu regulile ETRTO și, prin urmare, sunt foarte rezistente la uzarea naturală.

Dacă în continuare vrem să căutăm o durată de timp specificată, în raport cu care să se poată indica până la ce perioadă de timp de la data de fabricației a anvelopelor, acestea pot fi considerate noi, se poate găsi, de exemplu, ceva în acest sens în actul normativ BS AU 50 din Marea Britanie. În acesta se precizează că o anvelopă poate fi considerată nouă dacă a fost fabricată cu maxim 6 ani în urmă.

NTDA (National Tyre Distributors Association – Asociația Națională a Distribuitorilor de Anvelope) stipulează, în acest context, 5 ani de la data fabricației. Asociația Germană a Industriei de Cauciuc afirmă că anvelopele pot fi declarate noi dacă au fost fabricate cu mai puțin de 5 ani în urmă. Faptul că nici un document nu afirmă că după respectiva perioadă anvelopele nu pot fi vândute, sau că nu sunt portivite scopului lor, este demn de atenţie.

dot nu spune tot

Data de fabricaţie a anvelopei

Pe flancul fiecărei anvelope se găsește codul DOT ‘ care conține informații privind data fabricării anvelopei, mai exact săptămâna și anul. Este impor tant pentru conducătorii auto să știe că aceste 4 cifre nu spun totul despre per formanțele și vârsta anvelopei.

Adaugă un comentariu