Big space-back

Cu Skoda Rapid Spaceback, Skoda ataca VW Golf si Seat Leon. Se ridica el la nivelul fratilor de concern mai galonati? Test cu versiunea turbo de 1,2 litri si 105 CP.

In general, modelele Skoda utilizeaza platforme de la fratele mai mare VW. Amintim aici cazurile Fabia (platforma lui Polo), Yeti (platforma lui Tiguan) sau noua Octavia (platforma moderna MQB de la Golf). Insa in cazul lui Rapid Spaceback, situatia este alta, pentru ca acest model nu preia o platforma existenta la VW, ci este un mix intre diverse subansamble. Skoda nu avea un hatchback in gama compacta si, pe de alta parte, a considerat ca intre Fabia si Octavia mai este loc pentru un model. Astfel, a aparut familia Rapid/Rapid Spaceback – un sedan si un hatchback. De ce nu un break? Pentru ca un break exista la Fabia si Octavia. De ce un sedan? Pentru ca Rapid a preluat practic rolul jucat in trecut de Fabia Sedan si este o alternativa mai eleganta. De ce un hatchback? Pentru ca Octavia este o limuzina in doua volume si jumatate cu hayon si astfel Rapid Spaceback nu va fi canibalizat intern.

Astfel, practic, Rapid Spaceback ataca direct VW Golf si Seat Leon. |nsa platforma lui Spaceback este diferita, in fata regasindu-se puntea fata de la VW Polo, iar in spate puntea spate de la Skoda Roomster. Practic, acest lucru este vizibil când iei loc la bord. In fata, latimea interioara este similara cu cea de la Fabia, fiind mai mica decât la Golf. De asemenea, spatiul in fata este comparabil tot cu Fabia, si nu cu Golf. Dimensiunea care da masura spatiului fata – distanta de la pedale la spatarul scaunului fata – este de maximum 1.130 mm, cu 60 mm mai mica decât la Golf. |n Rapid Spaceback se sta in fata ca intr-o masina de clasa mica. Si tetiera integrata in scaun nu este cea mai buna solutie, pentru ca nu se poate regla si in plan longitudinal este destul de departe de cap. Cu totul alta este situatia in spate. Desi ampatamentul de 2.602 mm este mai mic decât la Golf, in spate locul la genunchi este mai mare in Rapid, chiar si pasageri mai inalti de 1,82 metri, ca subsemnatul, având foarte mult loc pentru genunchi. Acest lucru spune totul despre destinatia de masina de familie a lui Rapid Spaceback. Practic este si portbagajul cu un volum de 415 litri, usor peste media clasei compacte, ruloul portbagajului, care se ridica odata cu hayonul si mânerul de deschidere al portbagajului, cu adevarat „simply clever’, sa nu te murdaresti pe mâini. |nsa prin rabaterea banchetei se creeaza un prag neplacut la in­­carcare. Pentru a evita acest lucru trebuie cumparata podeaua variabila (176 de euro), iar pentru a nu avea probleme cu murdaria mai merita sa platiti inca 40 de euro pentru fata dubla textil/cauciuc la podea.

|n ceea ce priveste interiorul, Skoda a reactionat rapid dupa criticile aduse lui Rapid si la Rapid Spaceback au aparut câteva imbunatatiri notabile: un volan nou imbracat in piele, insertii mai late sub gurile de ventilatie centrale si aplicatii cromate pe butoanele si comutatoarele de pe consola centrala la Elegance. |nsa sunt si lucruri care nu pot ascunde ca platforma nu mai este foarte noua si aici ne referim la comutatorul de lumini din stânga sau la afisajul pixelat al sistemului audio in format 2DIN.

Cum merge Rapid Spaceback? Au fost numeroase critici legate de taria suspensiei lui Rapid. La Spaceback, suspensia este reglata mai armonios, fiind in continuare destul de ferma, dar amortizând mai bine la trecerile peste denivelarile scurte, in conditiile in care masina de test nu era incaltata cu pneurile standard de la Elegance, 215/45 R16 H, ci avea pneuri de iarna 195/55 R 16H Barum Polaris 3. La limita, comportamentul este subvira tor, normal, dar parca o idee mai putin subvirator decât la Fabia. Nu se poate spune ca Rapid Spaceback are valente sportive, pentru ca in viraje se inclina destul de mult, in schimb, directia este foarte placuta si incisiva, masina fiind mai agila decât concurenta coreeana de la Hyundai si Kia. La acest lucru contribuie si masa reala de 1.188 kg, redusa pentru clasa compacta. Per total, Rapid Spaceback este foarte placut la condus si un aport deosebit il aduce si motorul turbo de 1,2 litri. Nu este cea mai noua evolutie a acestui motor, care la Spaceback are doua supape pe cilindru, fata de patru la noul Golf, insa din punct de vedere dinamic nu este cu nimic inferioara Golfului echipat cu motorul 1.2 TSI cu aceeasi putere. In oras, este placut de condus, deoarece motorul trage bine de la turatii joase si nu sunt necesare schimbari prea dese de trepte. Micul turbo se accelereaza vioi si are o forta de propulsie sanatoasa, neasteptat de mare pentru un motor de acest calibru. |n schimb, consumul oficial, de 5,4 l/100 km, este cu 0,5 l/100 km mai mare decât la un Golf cu motor echivalent si in sarcina este destul de zgomotos.

Dupa ce la lansarea lui Rapid, Skoda a fost cam optimista cu preturile, acum atât Rapid, cât si Rapid Spaceback au aceleasi cost, au fost repozitionate si au preturi aproape la distante egale fata de Fabia, respectiv Octavia. Rapid Spaceback 1.2 TSI/105 CP cu transmisie cu 6 trepte in versiunea de top Elegance costa 14.713 euro, fata de 12.884 de euro Fabia 1.2 TSI/105 CP Elegance cu 5 trepte si 16.936 de euro Octavia 1.2 TSI/105 CP Elegance cu 6 trepte. E adevarat insa ca Octavia este mai bine dotata, având in plus pilot automat, stopuri cu LED, oglinzi pliabile electric, doua difuzoare in plus fata de Rapid si senzor de ploaie si lumina.

 

Caroserie

Rapid Spaceback ofera mai mult loc in spate decât multe modele compacte, iar portbagajul este peste media clasei compacte. Interiorul este mai bun calitativ decât in momentul lansarii limuzinei Rapid, dar plasticele tari tradeaza pretul scazut. Pentru o modularitate buna, trebuie optat pentru podeaua dubla care costa extra. Din pacate, a treia tetiera spate costa extra, iar tetiera fata integrata in scaun este prea departe de cap.

Grup propulsor

Motorul turbo de 1,2 litri ofera cuplu bun de la turatii reduse si o forta de propulsie respectabila pentru cilindreea lui, fiind foarte placut din punct de vedere dinamic. A sasea treapta ajuta mult pe autostrada, iar consumul este acceptabil (6,5 l/100 km).

Confort

Fata de limuzina Rapid, trenul de rulare ofera un compromis mai bun pentru confort, absorbind mai bine denivelarile scurte. In schimb, in sarcina, micul motor turbo este relativ zgomotos si se aude mai mult decât zgomotul la vânt.

Conducere

Cu o platforma combinata, având puntea fata de la Polo si puntea spate de la Roomster, Rapid Spaceback are o tinuta de drum sigura si este subviratoare normal la limita. Directia incisiva si cu un feedback bun confera agilitate si este placuta de condus in oras.

Costuri

Pretul este exact la mijloc, intre cel al lui Fabia si cel al lui Octavia la motoare si echipari echivalente si din acest punct de vedere, pozitionarea este corecta, Rapid Spaceback fiind cu circa 2.000 de euro mai ieftin decât Octavia si cu 2.000 de euro mai scump decât Fabia. E adevarat, Octavia este mai bine dotata la nivelul Elegance decât Rapid si are mai mult spatiu in fata. Fata de Fabia, plusul de pret se regaseste in oferta de spatiu si in cutia cu 6 trepte, Fabia având doar 5 trepte.

 

Verdict

Pentru 1.900 de euro in plus fata de Fabia, Rapid Spaceback ofera un interior si un portbagaj clar mai mari. Este placut la condus, sigur si bine echipat in versiunea de top. Dar nu este un low cost, cum se asteptau multi.

[table id=463 /]

 

 

Adaugă un comentariu