BMW i8: Cum se conduce cel mai sportiv hibrid al momentului

BMW i8 este primul hibrid plug-in la care, in prim-plan, nu s-a aflat ratiunea, ci doar placerea de a conduce. BMW i8 ruleaza silentios si nonsalant, dar este si foarte rapid.

Usa-fluture se ridica elegant in pozitia de drepti, dar este nevoie de exercitiu pentru a lua loc: trebuie sa te rotesti, sa te apleci, sa-ti impingi fundul peste prag si apoi sa-l lasi sa cada. Scaunul-scoica e surprin­zator de comod, iar spatiul, care pare ingust la picioare, este suficient chiar si pentru cei cu picioare lungi. Bine ati venit in BMW i8!

Interiorul este desenat foarte indraznet, cu linii inovatoare si o ambianta foarte placuta. Instrumentarul de bord este pe jumatate digital si pe jumatate analog, dar el se reinventeaza la fiecare mod de rulare: este ori albastru si orientat spre autonomie, ori rosu cu accente spre putere si performante. Totusi, cadranele utilizate ar fi putut fi ceva mai mari, iar grafica multicolora pare ca nu are nimic in comun cu frumusetea simpla a ceasurilor clasice pe care suntem obisnuiti sa le gasim in masinile sport.

BMW i8 este precum o capsula a timpului

Insa BMW i8 nu are voie sa fie cu nimic conventional, deoarece el ne promite o masina sport asa cum nu am mai vazut pana acum. Totul incepe, foarte neobisnuit pentru un model sport cu motor central, cu doua scaune in spate. i8 are o configuratie de 2+2 locuri la interior, insa, in spate, datorita spatarului aproape vertical, pot lua loc doar copiii. Portbagajul este mic, volumul sau de numai 154 de litri putand acomoda doar un bagaj pentru weekend. Totusi, BMW ofera o solutie foarte practica pentru cei care au nevoie de o masina pentru a pleca in concediu. Daca iti cumperi un BMW i8, primesti un voucher cu care ai acces la o Seria 5 Touring vara si la un X5 iarna strict pentru a pleca in vacanta. Practic, nu? Pentru sofer si pasager, BMW i8 este ca o capsula spatiala foarte aerisita, cu comenzi familiare: buton start&stop, controller iDrive, buton pentru selectarea modului de rulare, frana de mana cu actionare electrica, schimbatorul de viteze cu forma de joystick – totul este cunoscut. Noua este doar comanda eDrive. O apasare a acesteia umple afisajele cu informatii despre autonomie si coloreaza totul intr-un albastru foarte placut. Imediat, nu este pusa la regim doar propulsia, ci si incalzirea si climatizarea.

In programele de rulare eDrive si Confort mergem foarte usor prin suburbii ca o barca de hartie pe un rau: energia necesara la rulare este minima, iar masina pare ca aluneca spre inainte fara niciun efort. Pana la viteza de 30 km/h, i8 produce un zgomot artificial, care seamana mult cu sunetul unei turbine. El are menirea sa impiedice pietonii sa traverseze strada fara sa se uite. In modul eDrive, BMW i8 ruleaza exclusiv electric pentru maximum 37 km, iar viteza maxima in acest mod este limitata la 120 km/h. Cand acumulatorii nu mai au energie sau atunci cand este actionata functia de kick-down a pedalei de acceleratie, porneste motorul termic. Pentru ca are doar 3 cilindri trebuie spus ca acesta nu este un motor tunat de la o motocositoare. De fapt, el este o jumatate dintr-un motor cu 6 cilindri. Cilindreea este de 1,5 litri, pentru supraalimentare este utilizata o turbina, iar rezultatul este impresionant: 231 CP si 320 Nm. Acest motor este o creatie geniala a inginerilor bavarezi de la BMW, pentru ca ajuta i8 sa accelereze de la 0 la 100 km/h in doar 4,4 secunde. Viteza maxima este limitata la 250 km/h, iar consumul este unul nerealist, de doar 2,1 l/100 km.

In practica, am avut urma­toarele valori de consum: in trafic urban, aproape 4,0 l/100 km, in interurban mers sportiv, circa 9,0 l/100 km, iar pe autostrada la viteza maxima am consumat chiar si 12,0 l/100 km sau mai mult. Asta pare sa fie destul de mult fata de ceea ce ne promite fisa tehnica, insa totusi inseamna cu circa 50% mai economic decat o masina sport conventionala cu performante similare, cum ar fi Porsche 911 Carrera S.

Totusi, daca te afli la volan, doresti sa simti toti cei 362 CP ai intregului sistem de propulsie, astfel incat, instinctiv, treci masina in modul Sport. Abia acum este posibila schimbarea cu adevarat manuala a treptelor de viteza, iar comenzile pedalei de acceleratie sunt executate fulgerator.  In acest mod, este disponibila puterea maxima in orice moment, iar schimbarea treptelor de viteze mai rapida este insotita de un reglaj mult mai ferm al trenului de rulare si de o directie mai incisiva. Toate acestea contureaza un nivel de dinamica foarte ridicat.

BMW i8 drivetest Auto Bild

 

Motorul electric principal are 131 CP

Puncte slabe? Impulsul la plecarea de pe loc cu pedala de acceleratie la podea putea sa fie mai brutal, raza de bracaj de 12,3 metri este prea mare, iar directia electrica da senzatia ca nu este foarte precisa la schimbarea brusca de directie. Asta a fost tot, fiindca la cele mai importante discipline, BMW i8 nu prezinta niciun fel de slabiciuni. E impresionant modul in care functioneaza asa-zisa tractiune integrala, fara conexiune mecanica intre punti (puntea fata este antrenata de un motor electric, iar cea spate, de cel termic). Chiar si sistemul de franare, ce recupereaza progresiv energia electrica, nu functioneaza diferit fata de ceea ce stim, nici chiar atunci cand intra in functiune ABS-ul. Cu rezervorul optional de 42 de litri (standard este de 30 de litri) nu apare niciodata frica privind autonomia ramasa. Chiar si daca se merge la limita sportivitatii, tot exista o autonomie de peste 400 km.

Cu toate ca are pneuri relativ inguste (195/50 R20 pe fata si 215/45 R20 in spate), i8 combina eficient aderenta ridicata cu un confort bun la rulare. Trenul de rulare e destul de elastic si permite trecerea peste denivelarile lungi intr-un mod foarte elegant. Pata de contact destul de ingusta a anvelopelor Bridgestone, optimizate pentru rezistenta redusa la inaintare, este suplinita partial prin marimea rotilor. Astfel, BMW i8 trece foarte rapid prin viraje, este foarte stabil la limita si propune foarte multa agilitate. Sistemul de control electronic al stabilitatii se poate decupla partial sau complet, iar atunci i8 arata ca este un BMW adevarat, la care puntea spate tinde sa iasa usor spre exteriorul virajului.

Datorita unui mic motor electric de 15 CP, care ajuta motorul termic pentru a antrena puntea spate, i8 are o reactie extrem de rapida si reuseste sa obtina timpi foarte buni pentru reprizele de acceleratie. El are nevoie de doar 2,6 secunde pentru a accelera de la 80 la 120 km/h, de doua ori mai rapid decat un Ferrari California.

Pentru ca este un plug-in hibrid, i8 poate fi alimentat conventional cu benzina, dar poate fi incarcat si de la priza. Costurile pentru curent sunt mici, insa pretul de achizitie este destul de mare. Pe piata din Germania, modelul de baza costa 126.000 de euro si este nevoie de circa 140.000 de euro pentru un model echipat complet, cu tapiterie din piele, head-up display, sistem de sunet performant si vopsea metalizata. Aceste sume sunt considerabile pentru un automobil cu utilizare cotidiana limitata, dar BMW i8 este aproape un cadou daca il comparam cu sportivii hibrizi ai momentului, precum LaFerrari, McLaren P1 sau Porsche 918 Spyder.

Verdict
BMW i8 merge tot atat de bine precum competitorii sai conventionali, aduce tot atat de multa placere la rulare si costa aproximativ la fel de mult. Insa, i8 consuma doar jumatate fata de acestia, ceea ce este senzational.

Adaugă un comentariu