BMW i8 – Expresul alb

Deși nu se comercializează în țara noastră, noul BMW i8 a întors toate privirile pe traseul nostru de test. Își merită însă celebritatea? Iată impresiile de la primul test în România.

A trecut deja un an de la lansarea comercială a lui BMW i8, dar sportiva avangardistă a bavarezilor nu poate fi comandată, încă, oficial în România. Desigur, există posibilitatea intermedierii vânzării, prin reprezentanța din Austria, pentru cine și-o dorește cu adevărat. Și este dispus să plătească prețul de 137.000 de euro – aș adăuga eu, destul de piperat pentru un automobil fără valențe practice deosebite.

Test_BMW_i8_2015 (3)

Deși i8 vine într-o configurație cu 2+2 locuri, cele două locuri din spate sunt mai degrabă scaune de tortură pentru pitici, bune eventual pentru a susține sacoșele de cumpărături. Pentru că, ați ghicit, ceea ce ar putea trece drept portbagaj este un compartiment minuscul, de 154 de litri, care partajează locul din spatele scaunelor cu motorul termic cu trei cilindri, de 1,5 litri și 231 CP respectabili. În față nu există propriu-zis o capotă. BMW a ratat ocazia de a amplasa aici un compartiment suplimentar, spațiul fiind ocupat de motorul electric de 131 CP și un uriaș radiator ventilat printr-o priză de aer generoasă. Nimic altceva, toată tehnologia lui i8 este ascunsă privirilor.

Test_BMW_i8_2015 (20)

Dacă spiritul practic nu abundă, cel sportiv este la cote înalte, acolo unde este și sex-appealul lui i8. Coboară (sau mai degrabă urcă, chestie de interpretare) din această sportivă venită parcă din viitor și vei fi imediat asaltat de curioși și de fani de moment. Le zâmbesc politicos cu gândul la cât efort am depus ca să intru în mașină pe sub ușile-fluture – e clar că mașina asta e numai pentru atleți. La volan însă, efortul este pe deplin răsplătit – i8 este o sportivă adevărată. Selectez modul Sport din joystick-ul cutiei de viteze și pun la treabă toți cei 362 CP de sub caroseria din CFRP (plastic ranforsat cu fibre de carbon) a lui i8. Sprinturile sunt fulminante, virajele sunt abordate cu multă agilitate, direcția este perfect echilibrată. Treptele pot fi selectate și manual, iar asta aduce și mai multă satisfacție. BMW anunță 4,4 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h și numai 2,6 secunde pentru a trece de la 80 km/h la 120 km/h – valori impresionante, demne de un supercar. Din punct de vedere dinamic, i8 nu este însă un BMW în adevăratul sens al cuvântului, și asta se simte imediat ce decuplez controlul tracțiunii. Decizia amplasării motorului electric pe față, împreună cu alegerea anvelopelor înguste (195/50 R20 pe față) schimbă comportamentul la limită în viraje, făcându-l pe modernul atlet să devină subvirator. O soluție este dozarea fină a accelerației, pentru a evita acționarea motorului electric (în modul e-boost), sau pur și simplu păstrarea funcției de control al stabilității activată – mai puțină distracție, dar mai multă rigurozitate.

Test_BMW_i8_2015 (16)

Chiar dacă este un automobil sport, i8 rămâne totuși un model economic. Sistemul de propulsie hibridă alocă cele mai grele sarcini motorului electric, astfel că economia de combustibil este maximă, mai ales după selectarea modului Eco Pro. Bateria Li-Ion cu capacitatea utilă de 5,2 kWh îi permite să funcționeze electric pe o distanță de maximum 37 km, la viteze de până la 120 km/h. În practică, am atins peste 20 km, dar situația se îmbunătățește semnificativ în oraș, unde frânarea regenerativă frecventă încarcă mai bine bateriile. Nu în ultimul rând, consumul mediu de 8,8 l/100 km spune multe despre manierele lui i8, mai ales că vorbim de un parcurs în mare parte interurban (inclusiv traseu montan) și de un stil de conducere preponderent sportiv.

Test_BMW_i8_2015 (24)

La finalul testului, mă extrag în poziția culcat din cockpitul lui i8 (cu amintirea încă vie a cucuiului reușit la o tentativă anterioară) și realizez că i8 nu e chiar cea mai bună alegere la drumurile lungi, chiar dacă scaunele scoică sunt surprinzător de confortabile. Sau poate am îmbătrânit eu…

Verdict:

Viitorul este acum, aici, chiar dacă nu oficial, încă. Cu siguranță, noile stimulente acordate pentru achiziționarea mașinilor electrice vor determina BMW să importe și în România această minune a tehnologiei. Care rulează ca o mașină sport adevărată, arată ca un personaj de film SF și consumă ca un Prius. Sau mai puțin.

Adaugă un comentariu