Mai mult lux la SUV-urile compacte:asaltul asiaticilor

Motoare diesel puternice, tractiune integrala si confort pe primul plan: cele trei noi SUV-uri de la Kia, Hyundai si Mitsubishi ridica stacheta pretentiilor.

 

S-a dus vremea off-roaderelor pure. Timpurile in care Kia Sorento avea reductor au trecut. Astazi sunt la moda SUV-urile confortabile si spatioase, care au o tinuta de drum sigura pe sosea si care se pot aventura si in teren accidentat, dar nu prea accidentat, pentru ca nici garda la sol (Sorento are cea mai mica garda la sol, de 185 mm) si nici sistemul de tractiune integrala fara reductor nu le permit sa ajunga in locuri greu accesibile. Dar aceasta este tendinta. Clientii le cumpara pentru alte criterii: pozitia de condus inalta, spatiul interior mare, confortul bun si imaginea lor. Pentru off-road dur, aceste modele sunt prea selecte. Asiaticii au intuit clar incotro se indreapta piata si au venit cu modele cu prestatii in crestere in ceea ce priveste confortul si dinamica.

Cat costa
Odata cu prestatiile in crestere, preturile s-au marit si ele proportional. Din acest punct de vedere, versiunile de top ale celor trei modele asiatice luate in considerare in test se apropie periculos de preturile de baza ale SUV-urilor compacte premium germane. Dar asemanarea se termina aici, pentru ca in pretul acestor versiuni de top, asiaticii ofera cam tot ce ti-ai dori si chiar mai mult, optionale care la rivalii germani costa lejer inca 20.000 de euro, adica inca o jumatate de masina. Din aceasta perspectiva trebuie sa judecam lucrurile.

La 40.589 de euro, noul Santa Fe in echiparea de top Premium nu mai poate fi considerat nicidecum oferta speciala. Si Kia Sorento se invarte in aceeasi zona, cu 39.364 de euro, fiind cu 1.225 de euro mai ieftin. Dar la acesti bani, cei doi frati de concern ofera un turbodiesel potent de 2,2 litri si 197 CP, cuplat cu o transmisie automata cu 6 trepte. Versiunea de top de la Mitsubishi, Instyle Navi, costa ceva mai putin, 37.064 de euro, dar la acesti bani este disponibil cu transmisie manuala cu 6 trepte. Versiunea cu transmisie automata, pilot automat adaptiv si asistent de banda costa 41.032 de euro.

Kia este regele luxului. Fara extrapret, coreenii ofera la echiparea de top Executive scaune fata ventilate, bancheta spate incalzita si volan incalzit, optionale pe care nu le intalnesti la Hyundai sau Mitsubishi. Kia nu are airbag pentru genunchi, dar fata de celelalte modele, dispune de o serie de sisteme de asistare: asistent pentru unghiul mort (564 de euro), pentru pastrarea benzii de mers (242 de euro) si sistem automat de parcare laterala (serie). La Hyundai nu poti sa le cumperi, iar la Mitsubishi exista la versiunile Intense si Instyle cu transmisie automata un asistent de banda, o avertizare la impact si pilot automat adaptiv.

Ce ofera
La niciunul din cele trei SUV-uri nu putem sa ne plangem de lipsa de spatiu. Doar Mitsubishi este ceva mai stramt in fata. De asemenea, scaunele din Outlander ofera un sprijin lateral mai slab decat concurenta din test. Cel mai agreabil te simti in Santa Fe. Forma scaunelor este optima, accesul in fata si in spate este comod, iar comenzile, dupa o scurta documentare, sunt foarte familiare. In Kia Sorento, pasagerii se simt aproape la fel de agreabil. Pe unii soferi ar putea totusi sa ii deranjeze la Sorento pozitia neobisnuit de inalta. Chiar cu scaunul coborat la maximum in jos, soferul sta prea la inaltime. In schimb, trebuie sa remarcam talentul de remorcheri al celor trei tauri din Asia. La toti trei, sarcina utila este respectabila, de aproape 600 kg sau chiar peste, iar masa remorcabila cu franare este de 2000 kg.

In schimb, la modularitate sunt diferente mari. In timp ce la Hyundai bancheta fractionabila 60:40% este si culisanta, la Kia acest lucru nu este disponibil, iar confortul oferit de bancheta spate nu este la fel de bun ca in Hyundai. In schimb, Outlander are un avantaj major. Printr-o manevra foarte simpla, acesta se transforma intr-o masina cu sapte locuri. Cele doua scaune suplimentare din portbagaj sunt standard de la echiparea Intense si se depliaza foarte usor. La Kia, cele doua scaune de pe randul al treilea costa suplimentar 758 de euro, iar la Hyundai nu exista deocamdata. Si, desi Hyundai si Kia sunt strans inrudite, portbagajul lui Hyundai este mai mic. Explicatia: la Kia mai exista un compartiment sub podeaua portbagajului atunci cand nu ai sapte locuri. Si la Outlander, podeaua de incarcare poate deveni plana dupa rabaterea banchetei, dar munca de transformare este ceva mai laborioasa. Nu aceasta este cea mai mare problema la Outlander, ci faptul ca hayonul (cu actionare electrica standard) se ridica la o inaltime prea mica, de doar 1,80 metri, care i-ar putea deranja pe cei mai inalti.

Cum se conduc
Aproape 200 CP si un cuplu motor mare ar trebui sa fie suficient pentru modelele coreene pentru a-l invinge pe japonezul Outlander. In definitiv, Outlander are cu 47 CP mai putin si in timp ce modelele coreene afiseaza un cuplu maxim de 436/437 Nm, Mitsubishi le opune doar 380 Nm. Dar, eroare! Cu toata presupusa slabiciune a motorului, Outlander face fata cu vitejie. La sprint, Mitsubishi este la fel de rapid ca si rivalii sai, iar la reprize chiar ii intrece cu putin.

Explicatia: Mitsubishi este cu 200 kg mai usor, desi gabaritul sau este comparabil cu al concurentilor. Dar asta a fost tema de proiect a noului Outlander: masa mai mica cu 100 kg decat a vechii generatii, concomitent cu reducerea puterii de la 177 la 150 CP fara afectarea dinamicii, dar cu reducerea consumului. Masa mai mica si puterea redusa au un efect pozitiv asupra consumului. Un consum de doar 7 l/100 km pentru o masina atat de mare si cu alura de SUV este o valoare extrem de respectabila. Kia si Hyundai consuma clar mai mult. De asemenea, la condus, Mitsubishi pare mai sprinten si mai agil. Iar propulsorul sau urca mai usor la turatii inalte si functioneaza mai silentios in sarcina decat rivalii sai. Insa propulsia mai rafinata nu il face pe Outlander mai confortabil per total. Nivelul general de zgomot format din zgomotul motorului, cel la vant si la rulare este mai mare decat in Kia sau Hyundai. Nici la caracteristicile trenului de rulare, Mitsubishi nu se apropie de nivelul celor doi coreeni. Suspensia lui Mitsubishi este mai recalcitranta pe carosabil ondulat, reactioneaza mai putin sensibil si este subamortizata.

Kia reactioneaza rigid la denivelarile transversale, iar aceasta reactie dura deranjeaza, mai ales ca la viteze moderate apar vibratii permanente. Ciudat, mai ales ca dupa facelift, Sorento a preluat trenul de rulare de la Santa Fe. Cu toate ca are o tehnologie identica cu Kia Sorento, Santa Fe este mai rafinat si mai bine antifonat, iar pe carosabil cariat, zgomotele sunt mai reduse la Hyundai. In plus, trenul sau de rulare este mai flexibil decat la Kia sau Mitsubishi. Dar nici Hyundai nu este o lectica. La trecerea peste denivelarile transversale mici, socurile sunt transmise sesizabil si audibil in habitaclu.

 

Locul 1: Hyundai Santa Fe (476 de puncte)
Spatiul din abundenta, scaunele bine configurate, confortul foarte bun si motorul puternic sunt principalele atuuri. Conditiile de garantie bune si intretinerea ieftina contribuie la obtinerea victoriei.

Locul 2: Mitsubishi Outlander (466 de puncte)
Este mai agil decat competitorii, iar motorul sau este foarte economic si la fel de rapid ca rivalii sai , desi are putere mai mica. Singurul cu sapte locuri standard, ar fi ajuns mai sus daca ar fi putin mai rafinat.

Locul 3: Kia Sorento (465 de puncte)
Garantia de sapte ani si echiparea mai buna sunt atuuri incontestabile alaturi de interiorul mare si motorul puternic. Nu este la fel de rafinat si confortabil ca Hyundai si nu franeaza nici la fel de bine.

 

Verdict
Santa Fe este cel mai scump model din test si nu are chiar toate dotarile oferite de fratele sau Sorento, dar compenseaza aceste minusuri printr-un rafinament superior, costuri de intretinere reduse, conditii de garantie foarte bune si o valoare de revanzare relativ buna, mai buna decat la rivali. Outlander acumuleaza puncte prin conceptul sau sanatos: masa mai mica si puterea moderata au condus la un compor­tament mai agil si un consum redus, la care se adauga un pret rezonabil. Sorento a fost modificat toamna trecuta, dar, desi a preluat trenul de rulare de la Santa Fe, nu este la fel de cizelat. Este insa mai bine echipat decat concurenta si are conditii foarte bune de garantie.

[table id=398 /]

Adaugă un comentariu