Test Drive: Land Rover Discovery Sport

Land Rover își reinventează SUV-ul compact. Freelander a ajuns la final de drum pentru a-i lăsa loc noului Discovery Sport, un model la fel de capabil, dar mult mai elegant și mai modern. Am fost în Islanda pentru un test amănunțit.

 

Land Rover nu mai are nevoie de nicio prezentare atunci când vine vorba de automobile care au rămas în istorie pentru performanțele de care au dat dovadă în teren accidentat. Marca britanică este direct asociată cu valorile etalon pentru astfel de modele, iar gama actuală nu face excepție. Defender este un model iconic, masivul Discovery dă impresia că niciun obstacol nu îl poate opri, însă acest articol este despre mezinul familiei care se află în fața unui nou început. Britanicii au renunțat la modelul Freelander, dar practic ei reinventează acest segment. În locul său, Land Rover a creat un nou model, unul care îmbracă într-un mod foarte modern valorile clasice în tehnologia de astăzi. Noul model se numește Discovery Sport și noi am fost în Islanda pentru a-l conduce și a vedea ce se află sub caroseria foarte stilat desenată.

Din punct de vedere al arhitecturii, Discovery Sport utilizează platforma folosită și pentru Range Rover Evoque, dar ea a fost intensiv modificată, integrează o nouă punte spate, mai complexă și peste 50% din componente sunt schimbate. Spre deosebire de Freelander, care avea 4,50 metri, Discovery Sport a crescut în dimensiuni și măsoară acum 4,59 metri, fiind mai scurt cu 3,9 cm decât Audi Q5 și cu aproape 6,7 cm față de BMW X3. În plus, față de Freelander, s-au utilizat materiale de înaltă rezistență, dar mai ușoare, astfel încât doar greutatea caroseriei a fost redusă cu 22 kg. Totuși, diferența majoră față de rivalii premium este că SUV-ul britanic poate fi echipat opțional cu 7 locuri la interior, ceea ce îl face mai versatil. Spațiul interior a fost foarte inteligent optimizat, locurile de pe al doilea rând fiind extrem de generoase ca nivel de spațiu atât la cap, cât și la genunchi. Surprinzător, pe cele două locuri din spate pot lua loc adulți pentru distanțe scurte, iar doi copii nu vor avea nicio problemă să călătorească pe cel de-al treilea rând. Asta se datorează în special noii punți spate, foarte compactă, care nu afectează habitaclul. Foarte plăcută pentru pasageri este și organizarea locurilor, care sunt dispuse în stilul stadion, fiecare rând fiind ușor ridicat față de cel din fața lui pentru a asigura o vizibilitate cât mai bună pentru toți ocupanții. La interior, Discovery Sport impresionează cu materiale foarte solide, durabile, dar și cu o tușă sofisticată în care, de exemplu, cusăturile în piele sunt foarte atent realizate. Scaunele sunt generos dimensionate, confortabile, iar poziția de conducere asigură un nivel ridicat de vizibilitate. Alt aspect interesant este că toți pasagerii au la dispoziție guri de ventilație care pot sufla aer cald spre nivelul feței, dar și porturi USB pentru telefoanele mobile, adică nu mai puțin de șapte. Volumul util al portbagajului poate varia de la 479 la 689 de litri datorită banchetei de pe al doilea rând, care poate culisa înainte-înapoi, astfel încât spațiul de încărcare poate fi optimizat în funcție de necesități. Rabatarea banchetei creează o suprafață plană și un volum de maximum 1698 de litri.

DiscoverySport_Interior_030

Land Rover Discovery Sport – adaptat pentru off-road

Din punct de vedere al tracțiunii, Land Rover a pregătit trei sisteme diferite. Primul este reprezentat de tracțiunea față, cel de-al doilea, de un sistem de tracțiune integrală permanentă și cel de-al treilea, de un sistem de tracțiune integrală, denumit Active Driveline, care poate decupla extrem de rapid puntea spate pentru a crește eficiența, atunci când nu este nevoie de tracțiune suplimentară. Pe drumurile acoperite cu zăpadă și gheață din Islanda, sistemul Active Driveline și-a dovedit din plin eficiența la capitolul tracț‌iune, dar a asigurat și o ținută dinamică sigură și un comportament previzibil la limită, totul fiind gestionat foarte rapid de sistemele electronice de asistență. Discovery Sport poate urca rampe foarte înclinate, acoperite cu zăpadă, aproape fără pierderi de tracțiune. Tot la capitolul off-road, SUV-ul britanic se poate lăuda cu o gardă la sol de 212 mm, cu cele mai bune unghiuri de atac (25 de grade), ventral (21 de grade) și de ieșire (31 de grade) din segment, dar și cu posibilitatea de a trece printr-un vad de 600 mm. Pentru versiunile cu tracțiune integrală, șoferul are la dispoziție și sistemul Terrain Response, care optimizează funcționarea mai multor sisteme pentru rezultate optime în funcț‌ie de suprafața pe care se rulează, aspect foarte bine conturat de mediul din Islanda, unde drumurile sunt acoperite cu asfalt, macadam sau zăpadă și gheață.

Land Rover Discovery Sport interior

Land Rover Discovery Sport – motorizări

La capitolul motorizări, Discovery Sport propune trei variante. Un diesel de 2,2 litri în două versiuni de putere (150 CP/190 CP) și un propulsor pe benzină, de 2,0 litri, cu injecție directă și 240 CP. Acesta din urmă funcționează foarte rafinat, este vivace, se turează rapid și reușește reprize rapide. Dieselul de 190 CP oferă resurse importante de cuplu la orice turație și are o funcționare rafinată. Pentru cutiile de viteze există două opți​- uni: una manuală cu 6 trepte și una automată cu 9 trepte (standard pentru motorul pe benzină). Cutia automată este foarte fluentă la trecerea de la o treaptă la alta, are un algoritm corect de funcț‌ionare și este rapidă atunci când situația o cere. Etajarea este destul de scurtă, pentru a favoriza accelerațiile, iar treapta întâi este chiar foarte scurtă pentru a facilita controlul în teren accidentat. Foarte interesant este că dieselul de 190 CP este mai rapid cu 1,5 secunde la accelerația 0-100 km/h atunci când este configurat cu noua cutie automată în detrimentul celei manuale. Din punct de vedere al confortului, Discovery Sport impresionează cu trenul său de rulare foarte elastic, opțional fiind disponibil unul adaptiv, care ridică limita confortului și mai sus. Totuși, beneficiul major adus de acesta este mai important la capitolul sportivitate, deoarece asigură un ruliu mai mic al caroseriei și un control mai bun la limită.

 

Verdict

Noul Land Rover Discovery Sport îmbină foarte elegant performanț‌ele ridicate din teren accidentat, confortul foarte bun, motorizările capabile și interiorul spațios cu imaginea premium desăvârșită de designul exterior foarte incitant. Datorită lui Discovery Sport, vechiul Freelander a devenit istorie, dar noul capitol este unul ce trebuie neapărat urmărit.

 

 

Adaugă un comentariu