Tehnologia evoluează, iar obiecte pe care până ieri le consideram un moft, astăzi au devenit azi parte din viața noastră. Iar această transformare a schimbat radical modul în care interacționăm cu mașinile noastre. Dacă ne-ar fi spus cineva acum 10 ani că mașinile din 2015 vor fi foarte aproape de conducerea autonomă, am fi pufnit în răs. Iar odată cu evoluția tehnologiei, sistemele pe care le consideram dotări de lux acum câțiva ani, ajung să fie disponibile în echiparea de bază chiar și pe mașinile accesibile. Generațiile care vor urma nu vor mai avea ocazia să experimenteze deschiderea geamului acționând manual o manivelă de pe panoul portierei. Acesta, plus alte nouă exemple de dotări pe care copiii noștri nu le vor mai vedea, în galeria următoare:
Tehnologia evoluează, iar obiecte pe care până ieri le consideram un moft, astăzi au devenit azi parte din viața noastră. Iar această transformare a schimbat radical modul în care interacționăm cu mașinile noastre. Dacă ne-ar fi spus cineva acum 10 ani că mașinile din 2015 vor fi foarte aproape de conducerea autonomă, am fi pufnit în răs. Iar odată cu evoluția tehnologiei, sistemele pe care le consideram dotări de lux acum câțiva ani, ajung să fie disponibile în echiparea de bază chiar și pe mașinile accesibile. Generațiile care vor urma nu vor mai avea ocazia să experimenteze deschiderea geamului acționând manual o manivelă de pe panoul portierei. Acesta, plus alte nouă exemple de dotări pe care copiii noștri nu le vor mai vedea, în galeria următoare:
Volan din lemn, cu spiţe metaliceCâți dintre voi nu ați renunța la volanul din plastic și piele în favoarea unuia care, din când în când, îți lasă în palmă așchii din lemn? Noi am face acest schimb oricând, pentru că nimic nu se compară cu feelingul pe care ți-l oferă un astfel de volan subțire, elegant, cu un feedback aproape haptic. Însă obligativitatea airbagurilor a transformat aceste opere de artă în colace groase, cu mijloc pufos, iar printre exigențele clienților se numără și comenzile pentru sistemul audio, computerul de bord și tempomat montate chiar pe volan.
Volan din lemn, cu spiţe metaliceCâți dintre voi nu ați renunța la volanul din plastic și piele în favoarea unuia care, din când în când, îți lasă în palmă așchii din lemn? Noi am face acest schimb oricând, pentru că nimic nu se compară cu feelingul pe care ți-l oferă un astfel de volan subțire, elegant, cu un feedback aproape haptic. Însă obligativitatea airbagurilor a transformat aceste opere de artă în colace groase, cu mijloc pufos, iar printre exigențele clienților se numără și comenzile pentru sistemul audio, computerul de bord și tempomat montate chiar pe volan.
Manivele pentru deschiderea geamurilorVă amintiți perioada în care trebuia să căutăm manivela de pe portieră pentru a coborî geamul? Este mai recentă decât pare, însă ne-am obișnuit atât de repede cu comenzile electrice încât pare inacceptabil să mai depunem un efort pentru această activitate.
PS: Imaginează-ți ce se întâmpla în era geamurilor manuale când unuia dintre pasageri i se făcea rău subit. Exact – vomita în mașină înainte să mai apuce să-și coboare geamul.
Manivele pentru deschiderea geamurilorVă amintiți perioada în care trebuia să căutăm manivela de pe portieră pentru a coborî geamul? Este mai recentă decât pare, însă ne-am obișnuit atât de repede cu comenzile electrice încât pare inacceptabil să mai depunem un efort pentru această activitate.
PS: Imaginează-ți ce se întâmpla în era geamurilor manuale când unuia dintre pasageri i se făcea rău subit. Exact – vomita în mașină înainte să mai apuce să-și coboare geamul.
Oglinzi cu reglaj manual din exteriorE drept, astăzi încă mai există mașini ieftine ale căror oglinzi retrovizoare trebuie reglate manual, prin intermediul unor pârghii din interiorul mașinilor. Însă, pe vremuri, acestea se ajustau doar din exterior, iar de multe ori erai nevoit să-i ceri ajutorul pasagerului pentru a regla oglinda din partea dreaptă. Și când te gândești că acestea au devenit astăzi heliomate, încălzite, pliabile electric…
Oglinzi cu reglaj manual din exteriorE drept, astăzi încă mai există mașini ieftine ale căror oglinzi retrovizoare trebuie reglate manual, prin intermediul unor pârghii din interiorul mașinilor. Însă, pe vremuri, acestea se ajustau doar din exterior, iar de multe ori erai nevoit să-i ceri ajutorul pasagerului pentru a regla oglinda din partea dreaptă. Și când te gândești că acestea au devenit astăzi heliomate, încălzite, pliabile electric…
Bricheta electricăTrebuie să recunoști: chiar dacă ești fumător, astăzi folosești mai des bricheta din mașină pentru a-ți încărca iPhone-ul decât pentru a-ți aprinde o țigară. În plus, toți mai mulți producători oferă bricheta contracost, în pachetul pentru fumători.
Bricheta electricăTrebuie să recunoști: chiar dacă ești fumător, astăzi folosești mai des bricheta din mașină pentru a-ți încărca iPhone-ul decât pentru a-ți aprinde o țigară. În plus, toți mai mulți producători oferă bricheta contracost, în pachetul pentru fumători.
ScrumieraChiar și fumatul se supune trendurilor actuale, iar după ultimele tendințe, se pare că nu mai este cool să fumezi. Așa că tot mai mulți producători auto au început să renunțe scrumierele integrate în consola centrală, tunelul median sau panourile portierelor, oferind în schimb (contracost, desigur) niște pahare jenante cu capac. O evoluție binevenită, mai ales că s-a demonstrat în repetate rânduri că fumatul la volan crește riscul de accidente (atât rutiere cât și cardiovasculare).
ScrumieraChiar și fumatul se supune trendurilor actuale, iar după ultimele tendințe, se pare că nu mai este cool să fumezi. Așa că tot mai mulți producători auto au început să renunțe scrumierele integrate în consola centrală, tunelul median sau panourile portierelor, oferind în schimb (contracost, desigur) niște pahare jenante cu capac. O evoluție binevenită, mai ales că s-a demonstrat în repetate rânduri că fumatul la volan crește riscul de accidente (atât rutiere cât și cardiovasculare).
CasetofonulMai țineți minte cum era să-ți dorești să asculți o anumită piesă și să răscolești prin torpedo după caseta pe care o aveai înregistrată. Odată găsită, trebuie să vezi pe care din fețe era trasă, apoi să o bagi în casetofon și să derulezi din aproape în aproape până vedeai că ai ajuns deja la jumătatea piesei respective. Rewind, play, stop, fast forward, stop. Play. Asta era!
CasetofonulMai țineți minte cum era să-ți dorești să asculți o anumită piesă și să răscolești prin torpedo după caseta pe care o aveai înregistrată. Odată găsită, trebuie să vezi pe care din fețe era trasă, apoi să o bagi în casetofon și să derulezi din aproape în aproape până vedeai că ai ajuns deja la jumătatea piesei respective. Rewind, play, stop, fast forward, stop. Play. Asta era!
Magazia de CD-uriÎnainte de era muzicii digitale, cam asta era cea mai cuprinzătoare soluție de redare pe care o puteai avea în mașină. E drept că multe dintre magazii erau în portbagaj și erai nevoit să cobori din mașină ca să schimbi un CD, însă dacă îți programai playlistul înainte de a pleca, cele 6-8 CD-uri ar fi trebuit să fie suficiente pentru câteva sute de kilometri. Și când te gândești că astăzi poți pune câte mii, (chiar zeci de mii) de piese pe un singur stick de memorie…
Magazia de CD-uriÎnainte de era muzicii digitale, cam asta era cea mai cuprinzătoare soluție de redare pe care o puteai avea în mașină. E drept că multe dintre magazii erau în portbagaj și erai nevoit să cobori din mașină ca să schimbi un CD, însă dacă îți programai playlistul înainte de a pleca, cele 6-8 CD-uri ar fi trebuit să fie suficiente pentru câteva sute de kilometri. Și când te gândești că astăzi poți pune câte mii, (chiar zeci de mii) de piese pe un singur stick de memorie…
Sunet de avertizare la mersul înapoiAstăzi ne-am obișnuit ca senzorii de parcare să ne anunţe dacă există un obstacol în spatele mașinii, însă a existat o vreme când mașinile emiteau un sunet de avertizare pentru pietoni și ceilalți participanți la trafic. Parcă era mai simplu așa, nu? Din păcate, unele obstacole, precum stâlpii, pomii sau gardurile ignorau cu desăvârșire acest sunet, rămânând pe traiectoria mașinii.
Sunet de avertizare la mersul înapoiAstăzi ne-am obișnuit ca senzorii de parcare să ne anunţe dacă există un obstacol în spatele mașinii, însă a existat o vreme când mașinile emiteau un sunet de avertizare pentru pietoni și ceilalți participanți la trafic. Parcă era mai simplu așa, nu? Din păcate, unele obstacole, precum stâlpii, pomii sau gardurile ignorau cu desăvârșire acest sunet, rămânând pe traiectoria mașinii.
Bateriile care necesitau întreținere periodicăTuturor ni s-a întâmplat să rămânem la un moment dat fără curent de pornire și să fim nevoiți să cerem ajutorul unui prieten. Acesta este singurul scenariu în care mai interacționăm acum cu bateriile mașinilor noastre. Însă, în trecut, acumulatorii aveau nevoie de întreținere periodică, mai ales înainte de sezonul rece – când trebuia verificat nivelul electrolitului și, eventual, completat cu apă distilată.
Bateriile care necesitau întreținere periodicăTuturor ni s-a întâmplat să rămânem la un moment dat fără curent de pornire și să fim nevoiți să cerem ajutorul unui prieten. Acesta este singurul scenariu în care mai interacționăm acum cu bateriile mașinilor noastre. Însă, în trecut, acumulatorii aveau nevoie de întreținere periodică, mai ales înainte de sezonul rece – când trebuia verificat nivelul electrolitului și, eventual, completat cu apă distilată.
Cutia de viteze manualăPare un pic exagerat în contextul actual, însă aceasta este direcția în care va evolua tehnologia: cutiile de viteze manuale vor dispărea cu timpul, în contextul în care transmisiile automate devin mai eficiente, mai performante și mai fiabile, iar comercializarea lor pe scară largă le va face tot mai ieftine. Știm, și noi avem o lacrimă în colțul ochiului când scriem asta, însă ne trece repede când ne amintim cât de obositor este conduci o cutie manuală într-o aglomerație infernală.
Cutia de viteze manualăPare un pic exagerat în contextul actual, însă aceasta este direcția în care va evolua tehnologia: cutiile de viteze manuale vor dispărea cu timpul, în contextul în care transmisiile automate devin mai eficiente, mai performante și mai fiabile, iar comercializarea lor pe scară largă le va face tot mai ieftine. Știm, și noi avem o lacrimă în colțul ochiului când scriem asta, însă ne trece repede când ne amintim cât de obositor este conduci o cutie manuală într-o aglomerație infernală.
Cutia de viteze manualăPare un pic exagerat în contextul actual, însă aceasta este direcția în care va evolua tehnologia: cutiile de viteze manuale vor dispărea cu timpul, în contextul în care transmisiile automate devin mai eficiente, mai performante și mai fiabile, iar comercializarea lor pe scară largă le va face tot mai ieftine. Știm, și noi avem o lacrimă în colțul ochiului când scriem asta, însă ne trece repede când ne amintim cât de obositor este conduci o cutie manuală într-o aglomerație infernală.