Ești șofer și ți-ai pierdut jobul în perioada stării de urgență? Află dacă Guvernul îți va plăti șomajul tehnic. Câți bani poți primi

 

Traversăm o perioadă dificilă și mulți dintre noi își pot pierde jobul în această perioadă în care pandemia de coronavirus pare că face legea. Ești șofer sau poate electrician ori lucrezi într-un hotel sau o cafenea și te afli în această situație? Atunci află, în cele ce urmează, care-ți sunt drepturile.

Guvernul a decis să asigure plata şomajului tehnic în proporţie de 75% din salariul brut, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut, a anunțat prim-ministrul Ludovic Orban.

“O măsură foarte importantă pe care am luat-o este aceea de a asigura plata şomajului tehnic, plata angajaţilor care intră în şomaj tehnic din bugetul Ministerului Muncii, prin intermediul ANOFM, prin bugetul de şomaj.

Practic, aici am luat această decizie pentru că este clar că foarte multe companii sunt afectate direct sau indirect de epidemie şi multe companii, pentru că li s-au redus veniturile, li s-au redus încasările, cifra de afaceri, nu au veniturile necesare pentru a asigura plata salariilor angajaţilor şi exista riscul ca angajaţii să fie trimişi în şomaj, să fie daţi afară utilizându-se cazul de forţă majoră sau să li se suspende contractele de muncă.

Decizia este de a plăti din bugetul fondului de şomaj 75% din salariul brut, cât este, practic, indemnizaţia lunară pentru perioada de şomaj tehnic, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut”, a anunţat Orban.

Premierul a explicat că măsura vizează două categorii de angajatori: “Prima categorie de angajatori este aceea care a fost afectată direct de măsuri restrictive care au fost dispuse de autorităţi în situaţia de urgenţă. Dau exemplu hoteluri, restaurante, cafenele, instituţii de spectacole, prin suspendarea activităţii pe perioada situaţiei de urgenţă.

Practic, aceşti angajatori, aceste companii sau alte categorii de angajatori, ca urmare a măsurilor restrictive adoptate de autorităţi în baza decretului pentru situaţii de urgenţă, este clar că nu îşi pot plăti angajaţii, pentru că şi-au întrerupt temporar, total sau parţial activitatea.

Ca atare, angajaţii acestor companii vor beneficia de plata indemnizaţiei pentru şomajul tehnic de 75%”.

El a adăugat că a doua categorie de companii sunt cele care nu au fost afectate direct de măsuri restrictive dispuse de autorităţi pentru a reduce riscul de răspândire a COVID-19, ci de consecinţe ale epidemiei de coronavirus.

“Pentru a putea beneficia de această plată pentru salariaţii pe care nu îşi mai pot permite să îi plătească ca urmare a afectării activităţii, companiile vor trebui să depună o declaraţie pe proprie răspundere, iar condiţia de acordare este să li se fi redus veniturile, să le fi scăzut cifra de afaceri cu un procent de minim 25%”, a spus prim-ministrul.

Poți sta acasă și să fii plătit cât timp școlile și grădinițele sunt închise

Tot în această perioadă, dacă ești printre fericiții care și-au păstrat jobul, mai poți beneficia de un drept: acela de a sta acasă cu copiii, câtă vreme școlile și grădinițele sunt închise, pentru a-i supraveghea. În plus, primești și bani în acest timp, chiar dacă mai puțin decât dacă ai merge la muncă.

Zilele libere plătite părinților pentru supravegherea copiilor se acordă în situația închiderii temporare a unităților de învățământ. Hotărârea de Guvern stabilește ca zilele lucrătoare până la încetarea situației de urgență decretată, cu excepția celor din perioada vacanțelor școlare, să fie zile libere acordate, la cerere, unuia din părinți.

Guvernul a aprobat modul de acordare a zilelor libere pentru părinții care își supraveghează copiii până la 12 ani, în situația suspendării cursurilor sau închiderii temporare a unităților de învățământ.

Hotărârea de Guvern stabilește ca zilele lucrătoare până la încetarea situației de urgență decretată, cu excepția celor din perioada vacanțelor școlare, să fie zile libere acordate, la cerere, unuia din părinți.

De menționat e faptul că zilele libere se acordă doar după epuizarea tuturor opțiunilor prevăzute de reglementările legale în vigoare pentru desfășurarea activității și cu obligația asigurării continuității activității, inclusiv prin decalarea programului de lucru sau implementarea formelor de muncă flexibile.

Cererea pentru acordarea zilelor libere va fi însoţită de o copie a certificatului/certificatelor de naștere al/ale copilului/copiilor și de o declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni, potrivit Legii nr. 19/2020, și nici nu se află concediu de odihnă sau fără plată.

Actul normativ stabilește că nu pot benenficia de zilele libere persoanele aflate în șomaj tehnic, cele aflate în concediu pentru îngrijirea copilului, precum și angajații ai căror soți/soții nu înregistrează venituri.

În ceea ce privește modul de plată a zilelor libere acordate părinților, s-a stabilit că pentru fiecare zi liberă, angajatorul acordă părintelui o indemnizație în cuantum de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Indemnizația este asimilată veniturilor din salarii și supusă impozitării și plății contribuțiilor, conform Codului Fiscal.

Decontarea către angajator a sumelor necesare pentru plata indemnizației pentru zilele libere acordate părinților se va face de către ANOFM, în termen de 60 zile calendaristice de la depunerea unei cereri și a altor documente la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene sau a municipiului București din raza în care își desfășoară activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia. Documentele necesare decontării se depun prin poșta electronică sau prin orice alt mijloc de comunicare agreat, în cel mult 30 zile de la data plății contribuțiilor și impozitelor aferente indemnizației.

Sumele pentru plata indemnizației vor fi decontate angajatorului din Fondul de garantare pentru plata creanțelor salariale, iar utilizarea acestora cu altă destinație decât plata cheltuielilor de personal atrage răspunderea penală.

 

 

Adaugă un comentariu