Mercedes-Benz 300 SLIntrodus în 1954, 300 SL „Gullwing” a fost cea mai rapidă de serie din vremea sa, fiind capabilă să atingă peste 260 km/h. Ușile „de pescăruș” nu au fost deloc un artificiu estetic, și o soluție inovatoare care să nu altereze rezistența structurală a mașinii – concentrată pe pragurile foarte late și înalte. Ideea a fost folosită ulterior de mulți alți producători, ba chiar și de Mercedes-Benz pe modelul supersport SLS AMG lansat în 2010.
Mercedes-Benz 300 SLIntrodus în 1954, 300 SL „Gullwing” a fost cea mai rapidă de serie din vremea sa, fiind capabilă să atingă peste 260 km/h. Ușile „de pescăruș” nu au fost deloc un artificiu estetic, și o soluție inovatoare care să nu altereze rezistența structurală a mașinii – concentrată pe pragurile foarte late și înalte. Ideea a fost folosită ulterior de mulți alți producători, ba chiar și de Mercedes-Benz pe modelul supersport SLS AMG lansat în 2010.
BMW IsettaDezvoltată de Iso, o companie italiană specializată în producția italiană de scutere, camionete cu trei roți și frigidere, Isetta a fost produsă sub licență de producători din Spania, Belgia, Franța, Brazilia, Germania și Marea Britanie. Însă BMW a fost cel care a înregistrat cel mai mare succes cu micul vehicul cu două locuri sinonim astăzi cu conceptul de „bubble car”. Accesul în mașină se făcea printr-o ușă frontală, de care era ancorat volanul – o inspirație evidentă din industria frigiderelor.
BMW IsettaDezvoltată de Iso, o companie italiană specializată în producția italiană de scutere, camionete cu trei roți și frigidere, Isetta a fost produsă sub licență de producători din Spania, Belgia, Franța, Brazilia, Germania și Marea Britanie. Însă BMW a fost cel care a înregistrat cel mai mare succes cu micul vehicul cu două locuri sinonim astăzi cu conceptul de „bubble car”. Accesul în mașină se făcea printr-o ușă frontală, de care era ancorat volanul – o inspirație evidentă din industria frigiderelor.
Kaiser DarrinConceput ca o mașină sport care să concureze cu roadsterele europene care invadau piața americană în anii `50, Darin a avut o carieră scurtă și zbuciumată. Cu numai 90 CP sub capota lungă, modelul american miza mai mult de pe aparențe decât pe performanță, iar nici portierele atipice, care glisau sub aripile frontale nu i-au crescut prestigiul – mai ales că această soluție nu a permis dotarea mașinii cu geamuri laterale.
Kaiser DarrinConceput ca o mașină sport care să concureze cu roadsterele europene care invadau piața americană în anii `50, Darin a avut o carieră scurtă și zbuciumată. Cu numai 90 CP sub capota lungă, modelul american miza mai mult de pe aparențe decât pe performanță, iar nici portierele atipice, care glisau sub aripile frontale nu i-au crescut prestigiul – mai ales că această soluție nu a permis dotarea mașinii cu geamuri laterale.
Mohs Ostentatienne Opera SedanNăscută din din dorința lui Bruce Baldwin Mohs de a crea cea mai opulentă manifestare pe patru roți, Ostentatienne era bazată pe o platformă tehnică produsă de International Harvester – un producător specializat de vehicule agricole și comerciale. Intrarea în Opera Sedan se făcea printr-o ușă plasată în spate, pentru că lateralele mașinii erau puternic ranforsate cu profile metalice pentru o protecție optimă la impact. Deși producătorul avea în plan să livreze până la patru vehicule anual, prototipul inițial a rămas singurul Ostentatienne Opera Sedan construit vreodată.
Mohs Ostentatienne Opera SedanNăscută din din dorința lui Bruce Baldwin Mohs de a crea cea mai opulentă manifestare pe patru roți, Ostentatienne era bazată pe o platformă tehnică produsă de International Harvester – un producător specializat de vehicule agricole și comerciale. Intrarea în Opera Sedan se făcea printr-o ușă plasată în spate, pentru că lateralele mașinii erau puternic ranforsate cu profile metalice pentru o protecție optimă la impact. Deși producătorul avea în plan să livreze până la patru vehicule anual, prototipul inițial a rămas singurul Ostentatienne Opera Sedan construit vreodată.
Lancia Stratos 0Prezentat la Salonul Auto de la Torino în 1970, prototipul desenat de Marcello Gandini a anticipat ceea ce avea să evolueze într-una dintre cele mai celebre mașini de raliuri din toate timpurile. Păstrat multă vreme în muzeul Bertone, modelul unicat a fost vândut în 2011 cu 761.600 de euro. Accesul în habitaclu se face printr-un hayon frontal care încorporează și parbrizul.
Lancia Stratos 0Prezentat la Salonul Auto de la Torino în 1970, prototipul desenat de Marcello Gandini a anticipat ceea ce avea să evolueze într-una dintre cele mai celebre mașini de raliuri din toate timpurile. Păstrat multă vreme în muzeul Bertone, modelul unicat a fost vândut în 2011 cu 761.600 de euro. Accesul în habitaclu se face printr-un hayon frontal care încorporează și parbrizul.
Ford GT40Dezvoltat la cererea lui Henry Ford pentru a-i înfrânge pe cei de la Ferrari în cursele de anduranță, Ford GT40 a rămas în istorie pentru cele patru succese consecutive la Le Mans, între 1966 și 1969. Una dintre particularitățile de design ale modelului, moștenită și de succesorul modern al acestuia, Ford GT, sunt portierele care înglobează și o secțiune din plafon. Această soluție a fost adoptată pentru a ușura accesul pilotului într-o mașină cu înălțimea de doar 1,02 m.
Ford GT40Dezvoltat la cererea lui Henry Ford pentru a-i înfrânge pe cei de la Ferrari în cursele de anduranță, Ford GT40 a rămas în istorie pentru cele patru succese consecutive la Le Mans, între 1966 și 1969. Una dintre particularitățile de design ale modelului, moștenită și de succesorul modern al acestuia, Ford GT, sunt portierele care înglobează și o secțiune din plafon. Această soluție a fost adoptată pentru a ușura accesul pilotului într-o mașină cu înălțimea de doar 1,02 m.
DeLorean DMC-12Celebră după apariția în trilogia Back to the Future, unde a jucat în rolul de mașină a timpului, DeLorean DMC-12 (cunoscută simplu sub numele de DeLorean, pentru că a rămas singura mașină produsă vreodată de marca fondată de John DeLorean) a folosit un sistem de portiere gullwing – o soluție aparent similară cu cea de pe Mercedes-Benz 300 SL. Însă, în timp ce ușile modelului german avea o construcție ușoară, din aluminiu, DMC-12 folosea portiere masive din oțel, cu decupaj mai amplu, care asigurau și protecția laterală a mașinii. Din acest motiv, acestea aveau nevoie de balamale solide și compensatoare hidraulice pentru a facilita deschiderea.
DeLorean DMC-12Celebră după apariția în trilogia Back to the Future, unde a jucat în rolul de mașină a timpului, DeLorean DMC-12 (cunoscută simplu sub numele de DeLorean, pentru că a rămas singura mașină produsă vreodată de marca fondată de John DeLorean) a folosit un sistem de portiere gullwing – o soluție aparent similară cu cea de pe Mercedes-Benz 300 SL. Însă, în timp ce ușile modelului german avea o construcție ușoară, din aluminiu, DMC-12 folosea portiere masive din oțel, cu decupaj mai amplu, care asigurau și protecția laterală a mașinii. Din acest motiv, acestea aveau nevoie de balamale solide și compensatoare hidraulice pentru a facilita deschiderea.
BMW Z1Produs pentru numai doi ani între 1989 și 1991, BMW Z1 este un roadster carismatic, cu portiere care se deschid prin glisare în praguri. Această soluție îi permitea micului bavarez putea să fie condus și cu ușile coborâte, amplificând senzația de libertate.
BMW Z1Produs pentru numai doi ani între 1989 și 1991, BMW Z1 este un roadster carismatic, cu portiere care se deschid prin glisare în praguri. Această soluție îi permitea micului bavarez putea să fie condus și cu ușile coborâte, amplificând senzația de libertate.
Mazda RX-8Ultimul model de serie cu motor rotativ (și spunem asta ștergându-ne o lacrimă), Mazda RX-8 a fost în producție între 2003 și 2012. Deși se conduce ca o mașină sport adevărată, japoneza pune accentul și pe practicitate, oferind un acces facil către cele patru locuri într-un sistem de patru uși cu deschidere „suicide”. Semi-portierele din spate nu se pot deschide decât prin descrierea în prealabil a celor din față.
Mazda RX-8Ultimul model de serie cu motor rotativ (și spunem asta ștergându-ne o lacrimă), Mazda RX-8 a fost în producție între 2003 și 2012. Deși se conduce ca o mașină sport adevărată, japoneza pune accentul și pe practicitate, oferind un acces facil către cele patru locuri într-un sistem de patru uși cu deschidere „suicide”. Semi-portierele din spate nu se pot deschide decât prin descrierea în prealabil a celor din față.
Cadillac CielPrezentat în cadrul Concursului de Eleganță de la Pebble Beach din 2011, Ciel este un prototip cu propulsie hibridă, cu proporții de cabriolet cu patru locuri. Ușile sunt de tipul „suicide doors”, cele frontale fiind ancorate clasic, din față, în timp ce portierele posterioare se deschid invers direcției de mers, cu balamale în spate.
Cadillac CielPrezentat în cadrul Concursului de Eleganță de la Pebble Beach din 2011, Ciel este un prototip cu propulsie hibridă, cu proporții de cabriolet cu patru locuri. Ușile sunt de tipul „suicide doors”, cele frontale fiind ancorate clasic, din față, în timp ce portierele posterioare se deschid invers direcției de mers, cu balamale în spate.
Alfa Romeo PandionDezvoltată de Bertone pentru a celebra un secol de la nașterea mărcii Alfa Romeo, Pandion este bazată pe platforma tehnică a modelului sportiv 8C Competizione. Cel mai interesant artificiu de design sunt portierele uriașe, care de deschid prin pivotare către posterior, încorporând practic întreaga secțiune laterală a mașinii.
Alfa Romeo PandionDezvoltată de Bertone pentru a celebra un secol de la nașterea mărcii Alfa Romeo, Pandion este bazată pe platforma tehnică a modelului sportiv 8C Competizione. Cel mai interesant artificiu de design sunt portierele uriașe, care de deschid prin pivotare către posterior, încorporând practic întreaga secțiune laterală a mașinii.
McLaren P1Un adevărat descendent al hypercarului anilor `90, McLaren F1, noul P1 renunță la arhitectura cu trei locuri, însă păstrează dispunerea centrală a motorului, tracțiunea spate și caroseria de tip monococă din fibră de carbon. Plus ușile cu balamale pe montantul A, care se deschid în sus.
McLaren P1Un adevărat descendent al hypercarului anilor `90, McLaren F1, noul P1 renunță la arhitectura cu trei locuri, însă păstrează dispunerea centrală a motorului, tracțiunea spate și caroseria de tip monococă din fibră de carbon. Plus ușile cu balamale pe montantul A, care se deschid în sus.
Maseratti BirdcageDezvoltată de Bertone pentru a celebra un secol de la nașterea mărcii Alfa Romeo, Pandion este bazată pe platforma tehnică a modelului sportiv 8C Competizione. Cel mai interesant artificiu de design sunt portierele uriașe, care de deschid prin pivotare către posterior, încorporând practic întreaga secțiune laterală a mașinii.
Maseratti BirdcageDezvoltată de Bertone pentru a celebra un secol de la nașterea mărcii Alfa Romeo, Pandion este bazată pe platforma tehnică a modelului sportiv 8C Competizione. Cel mai interesant artificiu de design sunt portierele uriașe, care de deschid prin pivotare către posterior, încorporând practic întreaga secțiune laterală a mașinii.
Peugeot EX1 ConceptPrezentat de Peugeot la Paris în 2010, EX1 este un concept full-electric propulsat de două motoare care totalizează 340 CP. Caroseria are forma unei picători de apă în cădere – cea mai aerodinamică formă din natură – ecartamentul spate fiind mai mic decât cel frontal. O altă soluție unică sunt portierele cu deschidere către posterior, care încorporează și cele două scaune-scoică.
Peugeot EX1 ConceptPrezentat de Peugeot la Paris în 2010, EX1 este un concept full-electric propulsat de două motoare care totalizează 340 CP. Caroseria are forma unei picători de apă în cădere – cea mai aerodinamică formă din natură – ecartamentul spate fiind mai mic decât cel frontal. O altă soluție unică sunt portierele cu deschidere către posterior, care încorporează și cele două scaune-scoică.
Lykan HyperSportLa un preț de 3,4 milioane de dolari bucata, Lykan este a treia cea mai scumpă mașină din istorie, după Lamborghini Veneno (4,6 milioane de dolari) și Maybach Excelero (8 milioane de dolari). Fiind produsă de W Motors, o companie din Emiratele Arabe Unite, aceasta duce opulența la un nou nivel, având faruri cu LED-uri încastrate în diamante. Portierele au și ele o deschidere atipică, cu balamale montate în partea din spate.
Lykan HyperSportLa un preț de 3,4 milioane de dolari bucata, Lykan este a treia cea mai scumpă mașină din istorie, după Lamborghini Veneno (4,6 milioane de dolari) și Maybach Excelero (8 milioane de dolari). Fiind produsă de W Motors, o companie din Emiratele Arabe Unite, aceasta duce opulența la un nou nivel, având faruri cu LED-uri încastrate în diamante. Portierele au și ele o deschidere atipică, cu balamale montate în partea din spate.
Smart CrossbladeProdus într-o serie limitată în 2002, Crossblade este un Fortwo fără parbriz, geamuri laterale și plafon, cu masă proprie de 740 kg și motor turbo de 0,6 litri, care dezvoltă 71 CP. În locul portierelor au fost montate bare de siguranță rabatabile, care să-i sprijine pe pasageri în viraje.
Smart CrossbladeProdus într-o serie limitată în 2002, Crossblade este un Fortwo fără parbriz, geamuri laterale și plafon, cu masă proprie de 740 kg și motor turbo de 0,6 litri, care dezvoltă 71 CP. În locul portierelor au fost montate bare de siguranță rabatabile, care să-i sprijine pe pasageri în viraje.
Peugeot 1007Bazat pe platforma lui Peugeot 206, 1007 a fost gândit ca un hatchback perfect pentru parcat în locuri înguste, unde portierele culisante pot fi deschise mult mai ușor. Acționarea electrică a acestora era standard.
Peugeot 1007Bazat pe platforma lui Peugeot 206, 1007 a fost gândit ca un hatchback perfect pentru parcat în locuri înguste, unde portierele culisante pot fi deschise mult mai ușor. Acționarea electrică a acestora era standard.
Lamborghini AventadorDeși Lamborghini a produs și modele cu portiere care au o deschidere convențională, cel mai mare și mai rapid model din gamă păstrează tradiționalele „lambo door” introduse de Countach în 1974.
Lamborghini AventadorDeși Lamborghini a produs și modele cu portiere care au o deschidere convențională, cel mai mare și mai rapid model din gamă păstrează tradiționalele „lambo door” introduse de Countach în 1974.
Koenigsegg One:1Supranumic cel ditâi megacar al lumii la momentul dezvelirii de la Geneva din 2014, One:1 este cel mai exclusivist model produs de producătorul suedez Koenigsegg. Numele acestuia este inspirat de raportul putere/greutate de 1:1, One:1 având 1360 CP și 1360 kg. Ca la toate celelalte modele Koenigsegg, ușile au o deschidere unică, sistemul Dihedral Synchro-Helix Actuation fiind proiectat chiar de Christian von Koenigsegg, fondatorul și deținătorul companiei.
Koenigsegg One:1Supranumic cel ditâi megacar al lumii la momentul dezvelirii de la Geneva din 2014, One:1 este cel mai exclusivist model produs de producătorul suedez Koenigsegg. Numele acestuia este inspirat de raportul putere/greutate de 1:1, One:1 având 1360 CP și 1360 kg. Ca la toate celelalte modele Koenigsegg, ușile au o deschidere unică, sistemul Dihedral Synchro-Helix Actuation fiind proiectat chiar de Christian von Koenigsegg, fondatorul și deținătorul companiei.
Tesla Model XCu lansarea lui Model X, Tesla inovează din nou. Cel mai rapid și mai sigur SUV de serie, cu cel mai complex sistem de filtrare a aerului din interior sunt doar câteva dintre atributele pe care producătorul american le-a prezentat în conferința de presă care a stârnit enorm un remarcabil interes la nivel global. Însă nu propulsia electrică și nici silueta de SUV-monovolum-coupé-bivol nu sunt cele care surprinde la prima vedere, ci portierele spate cu deschidere verticală, în stilul gullwing. Atenție, doar par asemănătoare cu cele ale unui 300 SL, pentru că Tesla le numește „falcon doors” și promite că acestea îmbunătățesc dramatic accesul în locuri înguste, mulțumită construcției unice, în două secțiuni.
Tesla Model XCu lansarea lui Model X, Tesla inovează din nou. Cel mai rapid și mai sigur SUV de serie, cu cel mai complex sistem de filtrare a aerului din interior sunt doar câteva dintre atributele pe care producătorul american le-a prezentat în conferința de presă care a stârnit enorm un remarcabil interes la nivel global. Însă nu propulsia electrică și nici silueta de SUV-monovolum-coupé-bivol nu sunt cele care surprinde la prima vedere, ci portierele spate cu deschidere verticală, în stilul gullwing. Atenție, doar par asemănătoare cu cele ale unui 300 SL, pentru că Tesla le numește „falcon doors” și promite că acestea îmbunătățesc dramatic accesul în locuri înguste, mulțumită construcției unice, în două secțiuni.
Tesla Model XCu lansarea lui Model X, Tesla inovează din nou. Cel mai rapid și mai sigur SUV de serie, cu cel mai complex sistem de filtrare a aerului din interior sunt doar câteva dintre atributele pe care producătorul american le-a prezentat în conferința de presă care a stârnit enorm un remarcabil interes la nivel global. Însă nu propulsia electrică și nici silueta de SUV-monovolum-coupé-bivol nu sunt cele care surprinde la prima vedere, ci portierele spate cu deschidere verticală, în stilul gullwing. Atenție, doar par asemănătoare cu cele ale unui 300 SL, pentru că Tesla le numește „falcon doors” și promite că acestea îmbunătățesc dramatic accesul în locuri înguste, mulțumită construcției unice, în două secțiuni.