Mercedes-Benz X 250 d 4Matic: Aventurier în haine de gală

Mercedes-Benz a lansat primul pick-up din istoria mărcii, iar impresiile de conducere ne confirmă pretențiile de model premium ale Clasei X.

Când Mercedes-Benz a anunțat în 2015 intenția de a lansa primul pick-up premium de pe piață, șocul a reverberat în întreaga industrie. Între timp, piața pick-up-urilor a evoluat exact în direcția anticipată de oficialii Mercedes, iar o categorie din ce în ce mai largă de clienți cu pretenții au ales un pick-up nu doar pentru nevoile de business, ci și pentru potențialul său de lifestyle. Parteneriatul dintre Daimler și Alianța Renault-Nissan a permis germanilor să scurteze semnificativ timpul de dezvoltare necesar realizării primului lor pick-up.

Noul model, care a primit o denumire specifică turismelor din portofoliul Mercedes (Clasa X), introduce în segmentul pick-up-urilor un nivel de rafinament care lipsea modelelor consacrate, cele mai multe orientate către piața de vehicule comerciale. În acest sens, baza tehnologică oferită de Nissan Navara a reprezentat un punct solid de pornire, modelul japonez remarcându-se prin confortul foarte bun oferit și nivelul tehnologic ridicat. Mercedes-Benz Clasa X păstrează arhitectura unui pick-up pur și dur, cu șasiu de tip scară, dar folosește un tren de rulare optimizat pentru rularea cu viteze ridicate pe șosea. Astfel, suspensia este cu arcuri elicoidale pe toate roțile, independentă cu bascule duble pe față, respectiv punte rigidă cu prinderi multilink pe spate. Această soluție tehnică asigură un confort de rulare ridicat, dar și un comportament rutier riguros, mai puțin obișnuit pentru un pick-up.

Desigur, Clasa X rămâne un expert în teren accidentat, cu o gardă la sol de 221 mm, un unghi de atac de 30,1 grade, rampă maximă 100% (45 de grade) și o înclinare laterală maximă impresionantă, de 49 de grade. Adâncimea maximă a vadului de apă pe care-l poate traversa este de 600 mm.

Pentru a evalua performanțele noului model am pornit într-un roadtrip spre Covasna, prilej de a testa atât comportamentul pe șosea, cât și capabilitățile în teren accidentat. Pentru aceasta am avut la dispoziție motorizarea diesel de 2,3 l/190 CP, cuplată la cutia de viteze automată 7G-tronic, peste toate acestea tronând o cabină în care am fost răsfățați de dotările exclusiviste ale echipării de vârf Power. Aceasta oferă un pachet impresionant, care include faruri LED, scaune reglabile electric, îmbrăcate în piele, climatizare automată cu două zone și sistem de acces și pornire fără cheie.

Călătoria spre Covasna a scos în evidență insonorizarea foarte bună a cabinei, care permite păstrarea unui ton decent al conversațiilor chiar și la rularea la viteze de autostradă. Distracția a început însă abia la destinație, unde am ieșit de pe șosea și ne-am afundat în pădurile care încă mai împodobesc munții din zonă. Drumurile forestiere nu pun, desigur, nicio problemă Clasei X, suspensia confortabilă absorbind fără probleme denivelările. Pentru terenurile alunecoase (ninsese de curând în Covasna, iar sub zăpadă aștepta, perfid, un strat de noroi consistent), Clasa X are exact armele potrivite: sistemul de tracțiune integrală nepermanentă dispune de reductor, iar pentru terenurile foarte dificile poate fi configurată cu diferențial blocabil pe spate.

Pachetul de siguranță oferit de Mercedes-Benz pentru Clasa X nu este mai puțin impresionant, pick-up-ul german obținând, de altfel, calificativul maxim (cinci stele) la testele EuroNCAP. Pe lângă siguranța pasivă de nivel înalt, cu șapte airbaguri oferite în standard, pick-up-ul cu stea în grilă dispune de sisteme de siguranță activă, cum este sistemul de frânare autonomă, asistentul de bandă și sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație, precum și un sistem de stabilizare pentru remorcă. Opțional, poate fi comandat sistemul de camere 360 de grade, care asigură o vizibilitate perfectă de jur-împrejur.

Verdict

Cu motorizarea diesel de 190 CP și tracțiunea integrală,  Mercedes-Benz Clasa X pare de neoprit, oricât de dificil ar fi terenul de sub roți. În plus, confortul este ridicat, iar comportamentul dinamic este unul excelent.

Adaugă un comentariu

Articole similare