Comparativ clasa compacta – Momentul adevarului pentru Golf

Momentul era potrivit pentru un nou Golf. Totusi, VW a pastrat in mare aceeasi platforma tehnica si a schimbat radical doar designul. Este oare de ajuns pentru a invinge concurenta lui BMW, Ford, Kia, Mitsubishi si Opel?

Nu va lasati indusi in eroare. Desi in exterior VW Golf VI este complet schimbat, dedesubt se ascunde platforma tehnica de la Golf V cu unele mici modificari. Faptul ca noul Golf poarta denumirea Golf VI se datoreaza Departamentului de marketing, caci, in realitate, lucrurile stau altfel. S-ar potrivi mai bine denumirea Golf 5 ½ pentru ca, de fapt, este vorba de un facelift foarte profund. Este oare de ajuns? Pana la urma, Golf V a facut fata cu brio concurentei timp de cinci ani, iar noul model trebuie sa reziste inca cativa ani.

Concurenta nu doarme. In testul nostru se infrunta dieselurile cele mai performante, doar Seria 1 oferind un motor superior modelului de test: BMW 118d, un campion sportiv dar economic, Ford Focus 2.0 TDCI, un model dinamic cu tractiune fata, Kia Cee’d, modelul coreean care ofera mult pentru bani putini, Mitsubishi Lancer Sportback 2.0 DI-D, cel mai nou model japonez din clasa Golf si, bineinteles, Opel Astra 1.9 CDTI, acum cu echipare imbunatatita.

Toate acestea concureaza cu Golf 2.0 TDI, varianta in care cel mai popular model de la VW isi pune calitatile cel mai bine in valoare. Cu toate ca este un model foarte bun, dar scump in acelasi timp, noul Golf trebuie sa isi incordeze bine muschii pentru a se putea impune. Versiunea 2.0 TDI de 140 CP in echiparea „Highline“ testata de noi are un pret de baza de 17.681 euro fara TVA. Merita sa privim putin inapoi in timp, la primul model Golf diesel: un Golf I, in echiparea GLD si cu patru usi, costa in 1976 in Germania 12.410 DM, adica vreo 6.300 euro. In 33 de ani si 6 generatii, Golf s-a scumpit de peste trei ori. Desi nu mai este un model popular ca pret, Golf VI nu este cel mai scump model din test. BMW 118d este mult mai scump, iar Focus costa cu cateva sute de euro mai mult. Doar Astra si concurenta asiatica sunt mai ieftine. Comparatia ne dezvaluie daca VW Golf are calitatile care il fac sa straluceasca si sa-i asigure titlul de rege al clasei careia i-a dat numele.

Locul 6
Un nou Mitsubishi
Lancer are un design superb si o echipare completa, dar si unele minusuri.

O parte frontala marcanta este o politica de design asemanatoare lui Audi. Cu cat mai mare, cu atat mai bine. In realitate, noului Lancer ii sta foarte bine cu aceasta grila agresiva. Iese in evidenta. Este complet nou si – asa cum ne asteptam de la Mitsubishi – bine echipat.

Echipamentul standard este mult peste concurenta. De ce aterizeaza atunci pe ultimul loc? Un raspuns simplu: Lancer nu ofera in realitate ceea ce promite in descriere. Sa luam de exemplu interiorul: peste tot predomina plasticul tare si destul de ieftin, si la un condus mai rapid pe strazi denivelate apar zgomote destul de mari. Pozitia de condus este prea sus, scaunele fata sunt prea moi, iar volumul portbagajului este destul de mic, fiind comparabil cu al unei masini de clasa mica. Nici motorul nu este un exemplu pozitiv. Sigur, aici, Mitsubishi nu are nicio vina.

Distante de franare prea lungi pentru Lancer
Motorul cu sistem pompa injector este cel de la vechiul VW Golf, caruia ii cunoastem minusurile. Este nerafinat, zgomotos, nu este nici prea liniar, fiind lent sub 2.000 rpm si reactionand apoi brutal la intrarea in functie a turbinei si nici nu consuma mai putin decat competitorii sai. In schimb, impresia lasata de suspensii este una buna. Singura critica: trecerea peste denivelari scurte nu este absorbita eficient de suspensii.

Tinuta de drum in viraje este sigura, dar la limita, Lancer are probleme cu tractiunea desi este un model cu tractiune fata, iar directia este mult prea asistata, feedback-ul transmis soferului fiind destul de redus. Si distantele de franare sunt destul de lungi: 40,6 metri de la 100 km/h este prea mult. Franele lasa impresia ca sufera permanent de o lipsa de rezistenta la oboseala. Consolarea: designul si pretul raportat la echiparea bogata.

Locul 5
Kia Cee’d – Ucigasul de preturi
Varful de lance al coreenilor are un pret imbatabil si conditii excelente de garantie.

Cee’d este prima masina a lui Kia destinata continentului european. A venit cu lucruri noi in toate domeniile: design tipic european, perioada de garantie foarte lunga, motoare noi, se produce in Europa si are un pret imbatabil. Un pret de baza de 13.114 euro CIP pentru un model diesel de doi litri este o raritate in acest segment. Sunt mii de euro diferenta pana la urmatorul concurent, plus TVA. In plus, Cee’d are un design superb, care a schimbat total perceptia asupra marcii Kia. Si interiorul este placut, bine organizat, chiar impecabil pe alocuri, si nu da senzatia de ceva ieftin. Kia demonstreaza ca se poate realiza un interior de clasa chiar si la pret scazut si fara a face rabat la ergonomie. Totul este plasat ideal, in campul vederii. Si atunci unde pierde Kia?

La garantie si pret, Kia este imbatabila
Motorul diesel de doi litri cu un singur ax cu came in cap este destul de zgomotos, mai ales la viteze mari pe autostrada, iar acceleratiile sunt mai slabe ca la concurenta. Totusi, consumul sau este rezonabil, Kia fiind printre cele mai economice masini din acest test. Suspensia ferma, cu o nota sportiva, amortizeaza prea sec denivelarile scurte. La limita, Kia este puternic subviratoare, sistemul ESP fiind nevoit sa intervina pentru a pastra masina pe traiectorie.

Directia ofera un feedback bun, dar este destul de indirecta si relativ imprecisa in jurul punctului mort. Spatiul din spate este foarte mare, chiar cel mai mare din test, dar spatarul banchetei este prea plat si destul de tare. Pentru cine doreste un mod de deplasare normal, fara accente sportive, Kia isi face treaba intr-o maniera civilizata. Si nici nu ustura la buzunar. In aceste timpuri tulburi, este o oferta greu de refuzat.

Locul 4
Dinamicul Ford
Ford Focus exceleaza la capitolul dinamica, fiind foarte placut la condus.

La sfarsitul lui 2007, Ford a operat un facelift discret pentru Focus. Daca in interior nu s-au schimbat prea multe, exteriorul arata mult mai elegant dupa facelift. Interiorul nu da senzatia de segment premium, dar nici de ieftin. Insa nu in interior este punctul forte al lui Focus. Cunoscatorii stiu: un Focus place datorita lucrurilor care nu se vad. Atuurile lui stau in trenul de rulare. Avand punte independenta pe spate (doar Seria 1 si Golf au mai adoptat aceasta solutie), Focus impresioneaza prin tinuta de drum ireprosabila.

Tehnicienii de la Ford au ales cele mai bune setari pentru trenul de rulare, lucru valabil si la celelalte modele ale gamei Ford. Si acest lucru este resimtit de catre sofer de la primele viraje: directia este comunicativa si incisiva, este precisa si nu este aproape deloc influentata de tractiune. Reactia subviratoare apare tarziu si este foarte discreta, iar masina revine pe traiectoria comandata imediat ce iei piciorul din gaz. Focus inspira incredere in toate situatiile. La acest aspect, Focus este superior chiar si vedetei Golf. Reversul medaliei: suspensiile sunt mai tari, dar nu intr-atat de tari incat sa deranjeze pasagerii.

Cel mai bun lucru la Focus este trenul de rulare
Focus nu este cel mai confortabil model din test, zgomotul facut de vant la drum se aude distinct, iar zumzaitul dieselului este perceptibil. In aceasta clasa de putere exista motoare diesel mai bune si mai rafinate, nu numai cel de la Golf. Desi in valoare absoluta Focus 2.0 TDCI nu consuma mult, concurentii lui de la BMW si VW sunt si mai economici, avand nevoie de 0,5 l/100 km mai putin. In concluzie, Ford este un model bun, dar este loc si de mai bine. Focus nu este chiar ieftin in echiparea Titanium, iar costurile de intretinere sunt destul de mari.

Locul 3
Opel de cursa lunga
Desi nu mai este chiar nou, Astra ramane un concurent puternic pentru Golf.

Cu toate ca nu atrage atentia, Opel Astra aduna multe puncte. Nu mai este chiar nou (la toamna apare un nou model), dar aduna multe puncte. Nu este la fel de spatios ca si Golf, dar are un portbagaj ceva mai mare decat acesta. Nu este cel mai agil din test, dar este placut de condus. Motorul sau diesel trage puternic si este destul de silentios. Incepand cu 4.500 rpm, motorul devine mai galagios, dar la diesel nu ai nevoie frecvent de turatii asa de mari. Calitatea nu este la nivel premium, dar nici nu te poti plange, pentru ca materialele si asamblarea sunt de buna calitate.

Astra are multe atuuri si ofera un confort bun
Consola centrala, mult prea verticala, nu ofera un acces ideal la comenzi, iar climatizarea este plasata mult prea jos. O nota buna insa pentru displayul multifunctional plasat in partea superioara a consolei centrale. Pasagerii din Astra se simt bine la drum, deoarece confortul nu este deloc inferior. Astra trece elegant peste denivelarile scurte, chiar daca Golf face acest lucru si mai bine. Pe suprafete cu asfalt prost, Astra inregistreaza un nivel al zgomotului la rulare destul de ridicat, dar pe asfalt neted, acesta este in limite rezonabile.

Spre deosebire de BMW, soferul lui Astra nu poate avea ambitii sportive. Nu din cauza ca aceasta masina are probleme cu siguranta la condus – dimpotriva, aici, Astra nu are nicio slabiciune. Ceea ce-i lipseste lui Astra este precizia necesara: directia nu ofera un feedback suficient de bun, iar in virajele rapide are o tendinta subviratoare mai pronuntata decat VW sau Ford. Astra 1.9 CDTI consuma cu circa 0,5 l/100 km mai mult ca Golf sau BMW, dar, pe de alta parte, pretul de achizitie este mai mic ca la Golf sau Focus si mult mai mic decat la BMW.

Locul 2
Masina de pilotaj BMW
O masina de nisa in clasa compacta, mai mica in interior, dar extrem de agila.

Seria 1 este atacat din doua parti: de concurentul sau direct din clasa premium traditionala, Audi A3, dar si de VW Golf, care a crescut mult ca pretentii. Insa BMW inlatura orice dubiu cand te urci in el. Doar un singur model din aceasta comparatie iti ofera acel sentiment adevarat de sportivitate si acel model este 118d. Acest sentiment il ai incepand cu pozitia de condus joasa si perfecta pana la tehnica care nu se vede.

Cuvantul de ordine: tractiunea spate. Cei care conduc mai sportiv vor fi fascinati. Cu o distributie a maselor de 52/48% fata/spate (toate celelalte modele au maxim 61/39%), cu setare diferita pentru DSC (DTC permite un derapaj controlat), BMW 118d este o masina de pilotaj extraordinar de agila si manevrabila. Placut este si sentimentul de incisivitate dat de directie, care nu este foarte asistata si nu este influentata de tractiune. Iar cutia de viteze este un exemplu de precizie.

Cu 118d te distrezi, dar suspensia e inconfortabila
Pacat doar ca treapta a sasea este prea lunga si rapeste din avantul motorului. In treptele inferioare, 118d este placut de condus, datorita acceleratiei fulminante si usurintei motorului de a urca in ture, placere platita cu un consum redus, de 5,8 litri/100 km, datorat sistemului start-stop si tehnologiei Efficient Dynamics. Pe de alta parte, VW si Kia nu consuma mai mult si nu au aceste tehnologii la bord. BMW castiga puncte si pentru cele mai scurte distante de franare din test si pentru calitatea de fabricatie, care se reflecta in pretul exagerat. Punctul slab al Seriei 1 este spatiul insuficient pentru adulti in spate si accesul foarte prost oferit de usile spate. Iar suspensia mult prea tare ii face pe pasagerii mai sensibili sa isi doreasca sa fi ramas acasa. Clar: 118d este un sportiv, dar nu o masina de familie. Si este exagerat de scump.

Locul 1
Volkswagen Golf – Castigatorul testului
Desi nu este total nou, trebuie sa respectam adevarul. Golf ofera cel mai bun compromis.

A reusit sa invinga inca o data si chiar la o diferenta confortabila. Noul Golf este, in esenta, similar cu cel vechi din punct de vedere tehnic. Cine spera sa primeasca de la VW un tren de rulare plin de inovatii va fi dezamagit. Golf VI nu are nimic uimitor cu care sa isi distruga concurenta. Dar in acelasi timp, nu arata in niciun caz vreo slabiciune palpabila. Niciodata. Acesta este secretul sau. Sa luam, de exemplu, caroseria. Nu are nimic extraordinar, spatiul interior este comparabil cu concurenta, iar cine ia loc in interior simte un lucru: totul este asa cum trebuie sa fie – scaunele, detaliile, functionalitatea, calitatea. Marketingul de la VW ne tot spune ca interiorul lui Golf este premium, dar in cazul acesta chiar are dreptate. Nu doar interiorul este premium.

Golf puncteaza eficient la toate capitolele
Confortul, ergonomia – totul este ireprosabil. Golf ofera un confort la rulare ideal, fara zgomote deranjante, iar suspensia filtreaza eficient toate denivelarile. Modelul de test era echipat cu suspensie adaptiva DCC. Pe modul „Sport”, Golf nu este mult mai sportiv, desi in acest caz DCC actioneaza si asupra directiei, dar pe modul „Confort” masina este net mai confortabila. In orice mod, Golf da senzatia ca un compromis mai bun nu se poate face. Focus sau Seria 1 se simt mai rigide, se conduc mai precis, dar toate acestea cu pretul confortului. Daca trenul de rulare este in mare parte acelasi, motorul este complet nou si reprezinta un mare plus. Adio sistem pompa injector! Noul motor cu commonrail este silentios, rafinat si este cel mai economic din test. Si concluzia? Sa spunem altfel: cine si-l poate permite, pentru ca nu are un pret popular, dar nici exagerat, nu va avea parte de cea mai palpitanta masina din clasa, dar cu siguranta de cea mai buna masina din aceasta clasa.

Adaugă un comentariu