Când montăm roțile de iarnă? Iată ce spune legea

Anvelopele de iarnă pot face diferența dintre viață și moarte. Și sunt și obligatorii prin lege în România atunci când condițiile meteo o dictează. Acestea fiind spuse, sigur că întrebați dacă este momentul să montați roțile de iarnă. 

Am decis să facem încă de pe acum, din toamnă, un mic ghid care să vă ajute să luați decizia corectă în ceea ce privește roțile de iarnă. Vom discuta atât despre momentul optim pentru montaj, ce alegeți și cât costă.

Iată care sunt lucrurile esențiale pe care trebuie să le știi la capitolul anvelope de iarnă.

În primul rând trebuie să știi că anvelopele de iarnă sunt special fabricate să facă față atât zăpezii, cât și ghețușului. Spre deosebire de pneurile all season, cele de iarnă sunt mult mai eficiente și timpul de oprire în condiții de zăpadă este mult mai scurt. Însă, dacă nu conduci foarte mult pe timpul iernii sau nu ai o situație financiară bună, dar ai nevoie de mașină, poți să apelezi și la anvelopele all season, cu condiția să aibă inscripția M+S pe flancul lateral.

În trecut, pentru a face economie, unii conducători auto schimbau la venirea iernii doar două anvelope, cele de pe puntea cu tracțiunea. Acest lucru este contraindicat și nu te va scăpa nici de amendă și nici de pericol. Pe lângă faptul că este o mutare ineficientă, această decizie poate fi și periculoasă, întrucât șoferul poate pierde mai ușor automobilul de sub control în condiții de zăpadă dacă nu are patru anvelope de iarnă. Diferența dintre anvelopele de vară și cele de iarnă este prea puternică odată ce temperaturile au scăzut, iar diferențele pot fi fatale dacă vorbim și de gheață și zăpadă.

Într-un pericol similar sunt și cei care conduc un autovehicul care are roți de iarnă desperecheate, compuse din două sau mai multe tipuri diferite de anvelope de iarnă, all-season sau chiar de vară. Încearcă să folosești aceeași marcă și tip de anvelope pe toate roțile, chiar dacă mașina ta are o configurație cu anvelope mai mari pe puntea spate. Poți să păstrezi același producător și același tip de pneu pentru a fi într-o situație cât mai sigură.

Înainte de a pleca la drum lung, printre primele lucruri care trebuie verificate sunt anvelopele, indiferent că este vară sau iarnă. Utilizarea unei echipări corecte permite deplasarea în siguranță chiar și în condiții de drum alunecos sau cu vizibilitate scăzută. Conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele de iarnă sunt în stare bună și au aderență optimă. Valabil și pentru anvelopele all season și aplicabil și pe timp de vară pentru anvelopele de sezon.

Anvelopele de iarnă necesită mai mult aer

Pneurile tind să piardă aer pe parcursul timpului și necesită reumpleri periodice. Și mai ales verificări dese. Cel puțin una pe lună. Presiunea din anvelope solicită o atenție specială cu precădere iarna. Pentru fiecare model de autoturism există valori recomandate pentru presiunea anvelopelor, de regulă găsite pe interiorul ușii care acoperă gura de alimentare cu carburant sau pe montanții B. Mai există și inscripții pe interiorul portierelor, dar situația depinde de la o mașină la alta. Le veți găsi cu singuranță în manualul mașinii.

Verificarea presiunii anvelopelor se face „la rece’, deoarece anvelopele „încălzite’ prin rulare vor avea întotdeauna o presiune mai mare. O verificare corectă se face doar la o mașină care a staționat mai multe ore.

Adâncimea benzii de rulare indică starea anvelopelor

Anvelopele de iarnă, fiind realizate din cauciuc, se uzează în mod diferit în funcție de puntea pe care sunt montate. Cu toate acestea, uzura acestora se poate egaliza dacă se realizează schimbarea anvelopelor de pe o punte pe cealaltă. De regulă, schimbarea anvelopelor de pe față pe spate și viceversa, o dată pe sezon, este suficientă pentru egalizarea uzurii. N

erealizarea acestui schimb, de cele mai multe ori rezultă în uzarea inegală a unui set de anvelope, din care unele anvelope rămân în stare bună, însă celelalte devin inutilizabile. De aceea, se recomandă menținerea unei diferențe între adâncimile benzilor de rulare ale anvelopelor de pe punți diferite care să nu depășească doi milimetri.

Foarte important să nu inversați anvelopele dacă acestea sunt direcționale și să vă asigurați că unghurile roților sunt corecte. Acest reglaj se face doar într-un atelier specializat, folosind instrumente de măsură, nu ‘după ochi’. Multe vulcanizări oferă asemenea servicii și vă costă aproximativ 150 de lei.

Deși suma este suficientă pentru a alimenta chiar și cu jumătate de rezervor de carburant la unele mașini, vă recomandăm să o faceți o dată pe an pentru a vă proteja anvelopele și a menține în condiții optime ținuta de drum a mașinii. Fără acest reglaj periodic, există riscul unei decalibrări care va duce la o mașină care nu mai este la fel de stabilă și care va uza inegal anvelopele. Reacțiile acestui vehicul pot să fie chiar imprevizibile în anumite situații dacă ignorați problema ani la rândul.

Anvelope de iarnă – când le montăm, ce alegem și cât costă

Cel mai bine ar fi să montăm un set de roți de iarnă pe mașină la începerea sezonului rece. Asta înseamnă înainte de începerea iernii. Noi vă recomandăm să vă gândiți la această operațiune încă din octombrie sau cel târziu din noiembrie, dar asta depinde foarte mult de zona în care locuiți. Cei care locuiesc în zone montane pot să le monteze încă din octombrie, chiar dacă temperaturile sunt pe plus, deoarece pe timpul nopții se pot trezi cu mai puțin de zece grade în termometre și cu condiții apropiate de cele de iarnă. În condițiile acestea, este de preferat să fiți pregătiți cu câteva zile înainte, ca să puteți evita cozile specifice de la vulcanizări.

În funcție de dificultatea montarea unui set de roți de iarnă într-un service specializat începe de la 20 lei pentru fiecare anvelopă de iarnă. Dacă roțile tale de iarnă sunt deja montate pe un set diferit de jante, vei plăti mai puțin și le vei putea proteja de eventualele avarii produse de montarea și demontarea repetată. Costurile de montaj scad dramatic dacă nu necesită nici echilibrare, un lucru pe care îl puteți verifica la vulcanizare pentru o sumă modică. Cu tot cu echilibrare, tot veți plăti aproximativ 20-30 de lei pentru demontarea jantelor de vară și echiparea mașinii cu roțile de iarnă.

Care sunt cele mai bune anvelope de iarnă? Pentru asta am adus la test nu mai puțin de 20 de modele de anvelope de iarna cu dimensiunea 205/55 R16. Rezultatele din link-ul de mai sus arată clar cine sunt câștigătorii și perdanții. Lucrurile se schimbă la alte dimensiuni, dar brandurile de top rămân pe poziții fruntașe și acolo.

Cât costă un set de roți de iarnă?

Pentru a scăpa de durerile de cap cauzate de vânzătorii de pneuri second-hand, vă recomandăm cu căldură un set de anvelope de iarnă noi. Știm că sunt mai scumpe, dar elimini o serie de riscuri care, într-un final, duc la siguranța vieții tale și a pasagerilor. Prețul unei anvelope cu dimensiunile 185/65/R15  variază de la 170 la 300 de lei, în timp ce pentru un pneu cu dimensiunile 205/50/R16 trebuie să scoți din buzunar o sumă cuprinsă între 190 și 500 de lei. Reține, sumele sunt pentru o singură bucată.

Jantele de oțel pentru acestea costă de la 100 de lei bucata și costurile pot ajunge chiar și la câteva mii de lei pentru un set de jante din aliaj. Încercați să evitați piața second hand dacă vă permiteți piese noi. Dacă alegeți jante second hand, este obligatoriu să le verificați la o vulcanizare înainte de a le cumpăra pentru a vă asigura că sunt drepte și că pot fi echilibrate corect odată ce primesc pneuri.

Când ești obligat să circuli cu anvelope de iarnă

Sezonul rece se apropie inevitabil, iar pe rețelele de socializare încep aceleași discuții. Începând cu ce dată trebuie să montez roțile de iarnă?’, Ce amendă primesc?’, Ce trebuie să scrie pe anvelopele de iarnă?’ etc.

Pentru început trebuie să stabilim faptul că în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice scrie că anvelopele de iarnă sunt obligatorii pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Evident, nu ai de unde să știi cu siguranță că un drum va fi sau nu acoperit de zăpadă când tu ești la câteva sute de kilometri distanță, dar poți să bănuiești situația din teren dacă te informezi înainte să pleci.7

Citește prognoza meteo pentru zona în care vrei să conduci și treci la roțile de iarnă dacă aceasta arată temperaturi de sub șapte (7) grade Celsius în perioada călătoriei. Inclusiv dacă este vorba doar de temperatura minimă pe timp de noapte. Te poți trezi cu șoseaua aproape înghețată, o combinație fatală dacă conduci cu un set de anvelope de vară.

 

    zeno says:

    cine are 2 randuri de roti????anvelope,mai merge…si apoi,mare diferenta( de viata si moarte) nu e…scrieti si voi sa va aflati in treaba

    va says:

    in TOATA Europa DIN 15 NOIEMBRIE sunt OBLIGATORII!!!Doar la noi in ro NU.asa vor cei ce fac legile.ce conteaza daca ai sau nu polei sau gheata????sub 7 grade cele de vara isi pierd proprietatile si nu sunt adaptabile la carosabil…dar ce mai conteaza .IN ROMANIA TOTUL ESTE POSIBIL

Adaugă un comentariu