20 de inovații care au schimbat lumea autoTe-ai întrebat vreodată când au apărut sistemele și echipamentele pe care le găsim astăzi pe orice mașină? Radioul, servodirecția, pornirea electrică, airbagurile, bricheta – toate aceste dotări ni se par astăzi dotări banale, fără de care nu ne putem imagina un automobil, însă lucrurile nu au fost dintotdeauna atât de evoluate. De fapt, industria auto a împins progresul tehnologic într-un ritm accelerat, făcând viața mai ușoară la volan – și nu numai. Cu invenții, inovații sau adoptări incipiente ale unor tehnologii deja existente, trăsura cu motor a ajuns astăzi foarte aproape de ipostaza mașinii autonome.
20 de inovații care au schimbat lumea autoTe-ai întrebat vreodată când au apărut sistemele și echipamentele pe care le găsim astăzi pe orice mașină? Radioul, servodirecția, pornirea electrică, airbagurile, bricheta – toate aceste dotări ni se par astăzi dotări banale, fără de care nu ne putem imagina un automobil, însă lucrurile nu au fost dintotdeauna atât de evoluate. De fapt, industria auto a împins progresul tehnologic într-un ritm accelerat, făcând viața mai ușoară la volan – și nu numai. Cu invenții, inovații sau adoptări incipiente ale unor tehnologii deja existente, trăsura cu motor a ajuns astăzi foarte aproape de ipostaza mașinii autonome.
1908 – Ford Model TDe aici a început totul. Ford Model T a fost primul automobil construit în serie mare, pe o linie de producție adevărată. Accesibil clientului de rând, produs suficient de rapid și în număr suficient de mare pentru ca perioada de așteptare să nu fie lungă, Model T a fost și o sursă de inspirație și un nucleu tehnologic pentru toți ceilalți producători din lumea întreagă.
1908 – Ford Model TDe aici a început totul. Ford Model T a fost primul automobil construit în serie mare, pe o linie de producție adevărată. Accesibil clientului de rând, produs suficient de rapid și în număr suficient de mare pentru ca perioada de așteptare să nu fie lungă, Model T a fost și o sursă de inspirație și un nucleu tehnologic pentru toți ceilalți producători din lumea întreagă.
1911 – Pornirea electricăIntroducerea demarorului (care a evoluat ulterior în electromotorul de astăzi) a făcut pornirea mașinii mult mai simplă și, mai ales, mai sigură. Pare greu de crezut, dar acționarea manuală a manivelei a făcut o victimă în 1910, când rotirea necontrolată a acesteia l-a rănit fatal pe un șofer imprudent. Nu vă imaginați că totul se rezuma acum la apăsarea unui buton de pe bord, dar măcar pornirea nu mai necesita un efort fizic considerabil.
1911 – Pornirea electricăIntroducerea demarorului (care a evoluat ulterior în electromotorul de astăzi) a făcut pornirea mașinii mult mai simplă și, mai ales, mai sigură. Pare greu de crezut, dar acționarea manuală a manivelei a făcut o victimă în 1910, când rotirea necontrolată a acesteia l-a rănit fatal pe un șofer imprudent. Nu vă imaginați că totul se rezuma acum la apăsarea unui buton de pe bord, dar măcar pornirea nu mai necesita un efort fizic considerabil.
1925 – Bricheta incandescentăChiar dacă astăzi sunt folosite în principal ca prize de 12V pentru alimentarea unor echipamente electronice, brichetele erau cândva unele dintre cele mai avansate dotări pe care le putea găsi într-o mașină. Vorbim, desigur, despre vremurile în care fumatul era promovat ca un viciu deloc dăunător, ba chiar unul sănătos în anumite spoturi.
1925 – Bricheta incandescentăChiar dacă astăzi sunt folosite în principal ca prize de 12V pentru alimentarea unor echipamente electronice, brichetele erau cândva unele dintre cele mai avansate dotări pe care le putea găsi într-o mașină. Vorbim, desigur, despre vremurile în care fumatul era promovat ca un viciu deloc dăunător, ba chiar unul sănătos în anumite spoturi.
1929 – Frânele integraleÎnainte de anii `20, multe mașini dispunea de sistem de frânare acționat mecanic, prin cabluri, care acționa doar două dintre cele patru roți. E drept că nici vitezele cu care se circula nu cereau o forță de frânare serioasă, însă siguranța a devenit treptat una dintre preocupările producătorilor, iar fiecare dintre roți a primit un sistem de decelerare propriu. Acest pas a fost aproape la fel de important precum adoptarea ABS-ului, 50 de ani mai târziu.
1929 – Frânele integraleÎnainte de anii `20, multe mașini dispunea de sistem de frânare acționat mecanic, prin cabluri, care acționa doar două dintre cele patru roți. E drept că nici vitezele cu care se circula nu cereau o forță de frânare serioasă, însă siguranța a devenit treptat una dintre preocupările producătorilor, iar fiecare dintre roți a primit un sistem de decelerare propriu. Acest pas a fost aproape la fel de important precum adoptarea ABS-ului, 50 de ani mai târziu.
1930 – RadioulPentru suma de 130 de dolari (care în banii de astăzi înseamnă cam 2500 de dolari), te puteai bucura de ambianța sonoră a unui radio chiar și într-un automobil. Încă nu existau frecvențele FM, iar sunetul motorului acoperea frecvent glasul firav care se auzea din difuzor. Exact, de aici au pornit sistemele multimedia și conectivitatea avansată din prezent.
1930 – RadioulPentru suma de 130 de dolari (care în banii de astăzi înseamnă cam 2500 de dolari), te puteai bucura de ambianța sonoră a unui radio chiar și într-un automobil. Încă nu existau frecvențele FM, iar sunetul motorului acoperea frecvent glasul firav care se auzea din difuzor. Exact, de aici au pornit sistemele multimedia și conectivitatea avansată din prezent.
1934 – Suspensia cu arcuri elicoidaleRoțile „de bicicletă” și condițiile de drum îngrozitoare din acele vremuri făceau ca multe călătorii să se termine brusc, într-un șanț. O mare parte din vină o purtau și mașinile în cauză, ale căror suspensii funcționau ca o catapultă, împiedicând roțile să păstreze contactul cu solul. Așa că au fost introduse primele suspensii independente cu arcuri elicoidale – mai întâi pentru puntea față, iar ulterior și pentru roțile din spate. Mașinile au devenit mai sigure, mai confortabile și mai fiabile.
1934 – Suspensia cu arcuri elicoidaleRoțile „de bicicletă” și condițiile de drum îngrozitoare din acele vremuri făceau ca multe călătorii să se termine brusc, într-un șanț. O mare parte din vină o purtau și mașinile în cauză, ale căror suspensii funcționau ca o catapultă, împiedicând roțile să păstreze contactul cu solul. Așa că au fost introduse primele suspensii independente cu arcuri elicoidale – mai întâi pentru puntea față, iar ulterior și pentru roțile din spate. Mașinile au devenit mai sigure, mai confortabile și mai fiabile.
1949 – AerocarValul de optimism care s-a răspândit în industria auto după cel de-al Doilea Război Mondial a dus la dezvoltarea unor soluții exagerat de futuriste. Un exemplu a fost prima mașină zburătoare. Denumită Aerocar, aceasta nu a decolat niciodată, dar a reușit să intre în producție. Prețul? Mult mai amețitor decât altitudinea la care „zbura” Aerocar: 1 milion de dolari.
1949 – AerocarValul de optimism care s-a răspândit în industria auto după cel de-al Doilea Război Mondial a dus la dezvoltarea unor soluții exagerat de futuriste. Un exemplu a fost prima mașină zburătoare. Denumită Aerocar, aceasta nu a decolat niciodată, dar a reușit să intre în producție. Prețul? Mult mai amețitor decât altitudinea la care „zbura” Aerocar: 1 milion de dolari.
1956 – Direcția asistatăO invenție speculată încă de la începuturile automobilului, servodirecția a devenit o dotare obișnuită la mașinile americane din anii `50. Iar răspândirea a fost atât de rapidă, încât unul din patru șoferi trăgeau de volan mai ușor către sfârșitul acestui deceniu.
1956 – Direcția asistatăO invenție speculată încă de la începuturile automobilului, servodirecția a devenit o dotare obișnuită la mașinile americane din anii `50. Iar răspândirea a fost atât de rapidă, încât unul din patru șoferi trăgeau de volan mai ușor către sfârșitul acestui deceniu.
1960 – Anvelopele radialeInventate în 1946 de Michelin, anvelopele cu structură radială și-au făcut loc pe mașinile de serie abia în anii `60, când Ford a descoperit în urma unor teste că acestea au un comportament mult mai bun atât în ceea ce privește confortul, cât și dinamic, oferind o traiectorie mai fermă și o aderență superioară în viraje.
1965 – 8 track playerDupă 35 de ani de ascultat muzica selectată de DJ-ii de radio, șoferii pot, în sfârșit, să-și urmărească propriile gusturi muzicale. Nu, nu vorbim încă despre casetofon. Americanii au început cu în anii `60 cu casetele „8 track”, cu o singură rolă de bandă magnetică, pe care puteau fi înregistrate până la 8 piese. Cu un torpedou plin de casete, drumurile lungi și plictisitoare erau acum mai distractive.
1965 – 8 track playerDupă 35 de ani de ascultat muzica selectată de DJ-ii de radio, șoferii pot, în sfârșit, să-și urmărească propriile gusturi muzicale. Nu, nu vorbim încă despre casetofon. Americanii au început cu în anii `60 cu casetele „8 track”, cu o singură rolă de bandă magnetică, pe care puteau fi înregistrate până la 8 piese. Cu un torpedou plin de casete, drumurile lungi și plictisitoare erau acum mai distractive.
1969 – Transmisia automată cu trei treptePreocuparea constructorilor pentru a elimina necesitatea schimbării manuale a vitezelor s-a înfiripat în același timp cu primele automobile, iar dezvoltarea transmisiilor automate a fost încetinită doar de izbucnirea celor două războaie mondiale. Totuși , după numeroase propuneri cu funcționare semiautomată, în anii `60 au fost proiectate primele transmisii automate adevărate, cu convertizor de cuplu și trei rapoarte. Până la sfârșitul deceniului, acestea au devenit echipament de serie pentru multe mașini americane.
Bonus: Știați că primele transmisii automate foloseau un lubrifiant pe bază de grăsime de balenă?
1969 – Transmisia automată cu trei treptePreocuparea constructorilor pentru a elimina necesitatea schimbării manuale a vitezelor s-a înfiripat în același timp cu primele automobile, iar dezvoltarea transmisiilor automate a fost încetinită doar de izbucnirea celor două războaie mondiale. Totuși , după numeroase propuneri cu funcționare semiautomată, în anii `60 au fost proiectate primele transmisii automate adevărate, cu convertizor de cuplu și trei rapoarte. Până la sfârșitul deceniului, acestea au devenit echipament de serie pentru multe mașini americane.
Bonus: Știați că primele transmisii automate foloseau un lubrifiant pe bază de grăsime de balenă?
1970 – CasetofoaneleDupă o perioadă relativ scurtă în care melomanii au avut la dispoziție doar casete cu o singură rolă și opt piese, casetele compacte cu două fețe au invadat piața, iar casetofoanele și-au făcut loc pe bordurile mașinilor. Așa a apărut o nouă practică relaxantă în rândul șoferilor: „Night Drive”=un tură relaxantă, târziu în noapte, cu o linie melodică relaxantă în difuzoare.
1970 – CasetofoaneleDupă o perioadă relativ scurtă în care melomanii au avut la dispoziție doar casete cu o singură rolă și opt piese, casetele compacte cu două fețe au invadat piața, iar casetofoanele și-au făcut loc pe bordurile mașinilor. Așa a apărut o nouă practică relaxantă în rândul șoferilor: „Night Drive”=un tură relaxantă, târziu în noapte, cu o linie melodică relaxantă în difuzoare.
1973 – CatalizatoareleUnii spun că această invenție a venit prea târziu. Oricum, astăzi nu am fi respirat la fel de ușor dacă toate mașinile din lume ar fi poluat la fel de mult precum cele din anii `60. Evident, legislația a fost cea care i-a făcut pe constructori (americani, desigur) să fie mai grijulii cu nivelul noxelor emanate în atmosferă. Americanii, bată-i vina…
1973 – CatalizatoareleUnii spun că această invenție a venit prea târziu. Oricum, astăzi nu am fi respirat la fel de ușor dacă toate mașinile din lume ar fi poluat la fel de mult precum cele din anii `60. Evident, legislația a fost cea care i-a făcut pe constructori (americani, desigur) să fie mai grijulii cu nivelul noxelor emanate în atmosferă. Americanii, bată-i vina…
1982 – Injecția electronicăIn industria auto, de-a lungul timpului, au existat numeroase soluții prin care era generat amestecul de aer și combustibil. Multă vreme au fost folosite carburatoare, după care au fost propuse câteva soluții cu injecție mecanică de benzină. Multe variante, rezultate complet diferite. Însă apariția senzorilor electronici și a microcipurilor a schimbat radical regulile jocului la începutul anilor `80, iar modul de funcționare a motoarelor s-a schimbat radical de-atunci.
1982 – Injecția electronicăIn industria auto, de-a lungul timpului, au existat numeroase soluții prin care era generat amestecul de aer și combustibil. Multă vreme au fost folosite carburatoare, după care au fost propuse câteva soluții cu injecție mecanică de benzină. Multe variante, rezultate complet diferite. Însă apariția senzorilor electronici și a microcipurilor a schimbat radical regulile jocului la începutul anilor `80, iar modul de funcționare a motoarelor s-a schimbat radical de-atunci.
1984 – AirbagurileExistă un domeniu în care toți producătorii au căzut de-acord încă de acum 30 de ani, iar tehnologie dezvoltate au fost adoptate în unanimitate. Evident, nu le-a ieșit din prima, însă după multe teste și experimente eșuate, constructorii au găsit o modalitate de a sincroniza un sistem de protecție suplimentar, care să se declanșeze în timpul unui accident. Vorbim, desigur, despre airbaguri, pe care le putem găsi astăzi în număr mare pe orice model de serie.
1984 – AirbagurileExistă un domeniu în care toți producătorii au căzut de-acord încă de acum 30 de ani, iar tehnologie dezvoltate au fost adoptate în unanimitate. Evident, nu le-a ieșit din prima, însă după multe teste și experimente eșuate, constructorii au găsit o modalitate de a sincroniza un sistem de protecție suplimentar, care să se declanșeze în timpul unui accident. Vorbim, desigur, despre airbaguri, pe care le putem găsi astăzi în număr mare pe orice model de serie.
1985 – CD-PlayerelePoate că la noi în țară s-au răspândit mai târziu, însă, peste ocean, CD-urile au început să înlocuiască vechile casete magnetice încă de la jumătatea anilor `80. Numai imaginează-ți cum era să-ți iasă un CD din bord în acele vremuri.
1985 – CD-PlayerelePoate că la noi în țară s-au răspândit mai târziu, însă, peste ocean, CD-urile au început să înlocuiască vechile casete magnetice încă de la jumătatea anilor `80. Numai imaginează-ți cum era să-ți iasă un CD din bord în acele vremuri.
1994 – Diagnoza OBD (On-Board Diagnostic)Diagnoza asistată pe calculator a apărut în alte domenii odată cu primele microprocesoare, așa că era o chestiune de timp până aveam să vedem mașini comunicând cu un computer compact. Prin urmare, începând din 1994, toți mai mulți constructori au început să monteze sub planșa de bord binecunoscuta mufă cu 16 pini prin care orice mecanic putea vedea de ce o mașină nu se simte bine.
1994 – Diagnoza OBD (On-Board Diagnostic)Diagnoza asistată pe calculator a apărut în alte domenii odată cu primele microprocesoare, așa că era o chestiune de timp până aveam să vedem mașini comunicând cu un computer compact. Prin urmare, începând din 1994, toți mai mulți constructori au început să monteze sub planșa de bord binecunoscuta mufă cu 16 pini prin care orice mecanic putea vedea de ce o mașină nu se simte bine.
1995 – Sistemele de navigațieBill Clinton făcea o declarație istorică în anul 2000, anunțând disponibilitatea Sistemului de Poziționare Globală pentru civilii din lumea întreagă, făcând astfel posibilă dezvoltarea sistemelor de navigație. Însă se pare că primele eforturi în acest sens au fost făcute cu cinci ani înainte, când Oldsmobile a lansat sistemul de navigație GuideStar. În 1995!
1995 – Sistemele de navigațieBill Clinton făcea o declarație istorică în anul 2000, anunțând disponibilitatea Sistemului de Poziționare Globală pentru civilii din lumea întreagă, făcând astfel posibilă dezvoltarea sistemelor de navigație. Însă se pare că primele eforturi în acest sens au fost făcute cu cinci ani înainte, când Oldsmobile a lansat sistemul de navigație GuideStar. În 1995!
2000 – Propulsia hibridăDeși unele voci spun că data corectă este 1999, când Honda a anunțat primul Insight, cei mai mulți consideră că inventatorul hibridelor de serie este Toyota, care a lansat în 2000 inovatorul Prius. Primii pași au fost nesiguri, după care lucrurile au luat-o razna, iar astăzi vedem supermașini de 1000 care folosesc de aportul unui sistem de propulsie hibrid pentru a ajunge la un nivel de performanță inimaginabil.
2000 – Propulsia hibridăDeși unele voci spun că data corectă este 1999, când Honda a anunțat primul Insight, cei mai mulți consideră că inventatorul hibridelor de serie este Toyota, care a lansat în 2000 inovatorul Prius. Primii pași au fost nesiguri, după care lucrurile au luat-o razna, iar astăzi vedem supermașini de 1000 care folosesc de aportul unui sistem de propulsie hibrid pentru a ajunge la un nivel de performanță inimaginabil.
Prezent – primii pași către conducerea autonomăGoogle experimentează demult un sistem de conducere autonomă, iar modelele pe care a fost instalat au parcurs deja 1 milion de kilometri. În plus, marii producători lucrează și ei în paralel la sisteme similare, iar primele prototipuri au demonstrat deja că sunt capabile să parcurgă distanțe impresionante fără niciun fel de intervenție din partea șoferului. Ba chiar există câteva modele de serie care dispun de tempomat adaptiv cu asistență pentru direcție, care mențin automobilul între marcajele rutiere. Pentru unii poate suna a exces de zel, însă unii constructori s-au lăudat deja că mașinile lor sunt capabile să se conducă autonom, iar singura piedică o reprezintă lipsa legislației în acest sens. Oricum, nu mai avem mult până vom începe fiecare călătorie cu sintagma „Siri, du-mă la…”.
Prezent – primii pași către conducerea autonomăGoogle experimentează demult un sistem de conducere autonomă, iar modelele pe care a fost instalat au parcurs deja 1 milion de kilometri. În plus, marii producători lucrează și ei în paralel la sisteme similare, iar primele prototipuri au demonstrat deja că sunt capabile să parcurgă distanțe impresionante fără niciun fel de intervenție din partea șoferului. Ba chiar există câteva modele de serie care dispun de tempomat adaptiv cu asistență pentru direcție, care mențin automobilul între marcajele rutiere. Pentru unii poate suna a exces de zel, însă unii constructori s-au lăudat deja că mașinile lor sunt capabile să se conducă autonom, iar singura piedică o reprezintă lipsa legislației în acest sens. Oricum, nu mai avem mult până vom începe fiecare călătorie cu sintagma „Siri, du-mă la…”.
Prezent – primii pași către conducerea autonomăGoogle experimentează demult un sistem de conducere autonomă, iar modelele pe care a fost instalat au parcurs deja 1 milion de kilometri. În plus, marii producători lucrează și ei în paralel la sisteme similare, iar primele prototipuri au demonstrat deja că sunt capabile să parcurgă distanțe impresionante fără niciun fel de intervenție din partea șoferului. Ba chiar există câteva modele de serie care dispun de tempomat adaptiv cu asistență pentru direcție, care mențin automobilul între marcajele rutiere. Pentru unii poate suna a exces de zel, însă unii constructori s-au lăudat deja că mașinile lor sunt capabile să se conducă autonom, iar singura piedică o reprezintă lipsa legislației în acest sens. Oricum, nu mai avem mult până vom începe fiecare călătorie cu sintagma „Siri, du-mă la…”.