(P) 5 tipuri de transmisii automate cărora să le știi principiul de funcționare

În condițiile actuale de trafic, avantajele unei transmisii automate sunt evidente. În primul rând, vorbim de confort la volan prin lipsa pedalei clasice de ambreiaj. Totuși, trebuie să ții cont de tipurile de cutii de viteze automate cu care poate fi echipată o mașină. Îți prezentăm mai jos principiul de funcționare al celor mai cunoscute transmisii automate.

1. Transmisia automată cu dublu ambreiaj

Fiindcă mai multe modele de mașini sunt dotate cu acest tip de cutie, transmisia automată cu dublu ambreiaj este cea mai populară în piața auto. Producătorii de autovehicule și-au particularizat tehnologia de transmisie atât prin denumiri proprii, de exemplu grupul Volkswagen se folosește de denumirea de „DSG’ – Direct Shift Gearbox, cât și prin diverse patentări care atestă anumite performanțe tehnice.

Principiul de funcționare al transmisiei automate cu dublu ambreiaj este următorul:
două ambreiaje interne, de aici și denumirea de „dublu ambreiaj’, funcționează alternativ sau sincron pentru a cupla și decupla treptele de viteză ale cutiei. Ambreiajele pot fi în baie de ulei sau „uscate’. Un ambreiaj schimbă treptele de viteză pare (2-4-6), iar celălalt ambreiaj treptele de viteză impare (1-3-5).

2. Transmisia automată cu variație continuă

Pe scurt, „CVT’. Ea se regăsește pe o gamă variată de mașini asiatice și este apreciată pentru faptul că se adaptează foarte bine traficului atât prin eficiența de consum la turații mici, cât și prin condus sportiv la turații mari (cuplu maxim al motorului).

Principiul de funcționare al transmisiei automate cu variație continuă este următorul: un set de conuri, care se conectează la motorul și puntea mașinii, împreună cu o curea sau lanț de distribuție funcționează cu o variație continuă, fără întrerupere. Altfel spus, gândește-te la cutia CVT ca la un lanț de bicicletă.

Dacă te interesează un SUV fiabil echipat cu o astfel de transmisie automată, te poți orienta către Honda CRV.

3. Transmisia automată cu convertizor de cuplu

Fără îndoială, este o transmisie automată autentică întâlnită, în general, pe mașinile din clasa premium sau de lux. Așadar, autovehiculele echipate cu o cutie automată cu convertizor de cuplu au performanțe tehnice de transmisie superioare.

Principiul de funcționare al transmisiei automate cu convertizor de cuplu este următorul: convertizorul de cuplu, în esență un cuplaj hidraulic, urmează principiul hidrodinamicii. Uleiul de transmisie asigură dinamica convertizorului ce este continuată de puterea de cuplu a mașinii prin apăsarea pedalei de accelerație. Dincolo de performanțele notabile, acest tip de cutie mai prezintă și alte componente importante, precum pompa centrifugă, turbina sau statorul.

Mercedes-Benz fabrică transmisii automate cu convertizor de cuplu sub deja celebra denumire de „G-Tronic’.

4. Transmisia automată robotizată

Transmisia automată robotizată se regăsește pe modelele de mașini accesibile, așa cum a fost Dacia-Renault cu Easy-R. Trebuie menționat din start că nu este o cutie automată în adevăratul sens al cuvântului.

Principiul de funcționare al transmisiei automate robotizate este următorul: un sistem electromecanic, ce elimină pedala clasică de ambreiaj, lucrează în locul conducătorului auto. Cu alte cuvinte, este o cutie robotizată care funcționează ca o cutie cu transmisie manuală. Aduce și confort, prin lipsa pedalei de ambreiaj, dar și o experiență de conducere inferioară față de restul transmisiilor prezentate.

5. Transmisia automată secvențială

Ultima transmisie automată despre care vorbim este cutia secvențială. Și aceasta împrumută aspectele unei cutii manuale. Cunoscătorii de mașini vechi și pasionații de raliuri știu deja că este o transmisie aparte și cândva apreciată. Producătorii auto care propun în prezent spre comercializare mașini de serie nu mai folosesc această tehnologie de transmisie. Putem spune că transmisia cu dublu ambreiaj este varianta modernă și, desigur, îmbunătățită a transmisiei secvențiale.

Principiul de funcționare al transmisiei automate secvențiale este următorul: un sistem electrohidraulic înlocuiește pedala de ambreiaj. Schimbarea treptelor de viteză se realizează succesiv. Altfel spus, tehnologia nu permite să fie sărită vreo treaptă de viteză.

O transmisie automată diferă de la principiul de funcționare până la priceperea inginerilor auto care au o misiune deloc ușoară, aceea de a veni cu performanțe tehnice și fiabilitate superioară față de competitorii lor. În concluzie, optează pentru un tip potrivit de transmisie!

Sursa foto: Shutterstock

Adaugă un comentariu