(P) Anvelopele…cele de toate zilele

vezi galeria foto

Inventarea cauciucului sintetic, așa cum îl cunoaștem noi astăzi, este legat de efortul mai multor inventatori la începutul secolului 19.


Dintre toți, cei mai recunoscuți în întreaga lume rămân, John Dunlop și Charles Goodyear, fiecare dintre ei perfecționând și îmbunătățind considerabil, pentru timpul în care au trăit, calitatea și funcționalitatea acestui produs.

În 1844, cu 50 de ani înainte ca automobilele să fie echipate cu anvelope din cauciuc Goodyear a patentat un proces recunoscut acum în întreaga lume și numit peste tot vulcanizare. Așadar, vulcanizarea a apărut înaintea automobilului, ba chiar și a anvelopei propriu-zise.


Un veterinar scoțian, pe nume John Boyd Dunlop, a inventat primul cauciuc pneumatic, patentul lui fiind înregistrat în 1888 pentru anvelopele cu care erau echipate bicicletele. Șapte ani mai târziu, Andre Michelin patentează și echipează prima mașină cu anvelopele umplute cu aer așa cum le știm noi astăzi. Așadar o istorie de aproape 200 de ani pentru ca noi astăzi să putem circula în siguranță și confort la viteze care fac distanțele să pară mult mai apropiate.

Câte caracteristici are o anvelopă în zilele noastre?


Despre lățime și diametru nu are rost să vă spunem prea multe, pentru că e primul lucru la care ne uităm atunci când cumpărăm o anvelopă. Însă e important să știm și alte caracteristici cum ar fi:

DOT – indică anul fabricației (ultimele cifre)

Anvelopele, la fel ca și uleiul la mașină, se degradează chiar și fără a fi utilizate doar prin simpla trecere a timpului. Cumpără o anvelopă „proaspătă’ nu una veche de câțiva ani, chiar dacă nu a fost utilizată.


Indicele de sarcină determină care este greutatea maximă admisă pe o roată. Îl găseșți înainte de indicele de viteză și poate fi între 70 – 335 kg și 126 – 1700 kg, în funcție de tipul de autovehicul.

Indicele de viteză – vitezomanii cărora le place să ruleze cu 200 de km la oră trebuie să fie atenți la acest indice, litera care trebuie să apară este „Y’, iar pentru viteze care nu depășesc limita de 120 km/oră poți alege „L’. Este important să alegi cu mare atenție acest indice pentru siguranța ta, cât și a participanților la trafic. Sunt 13 tipuri de anvelope, fiecare având un indice de viteză diferit. Întreabă vânzătorul și echipează-ți mașina cu anvelopa potrivită.


Iarna nu-i ca vara și nici invers

Anvelopele de iarnă au mai mult cauciuc natural, ceea ce le face să nu se întărească la frig.

Atenție!!! Anvelopele de iarnă folosite vara se uzează într-un ritm de până la 6 ori mai repede decât o anvelopă de vară.

Anvelopele de vară au în compoziție mai mult cauciuc sintetic, ceea ce le face mai rigide în stare de repaus, dar încălzindu-se de la viteza și căldura carosabilului, oricum foarte fierbinte vara, ele ajung la o consistență și aderență potrivită. Utilizate iarna devin foarte casante și își pierd aderența direct proporțional cu scăderea temperaturii.


De știut pentru cei care folosesc anvelope de iarnă, vara!

Într-un an de zile (12 luni consecutive) un set de anvelope de iarnă ajunge la uzură maximă. În mod normal dacă sunt utilizate în mod corect la un număr de kilometrii apropiați de media de 20000/an anvelopele pot fi folosite până la 6 ani.

Când temperatura medie este de peste 10 grade schimbă anvelopele de iarnă cu cele de vară.

 În ce condiții explodează un pneu?

Sunt mai multe caracteristici care dacă se întâlnesc, duc la degradarea instantă a anvelopei și punerea în pericol a participanților la trafic, iată aici câteva:

  • Vechimea anvelopei

  • Utilizarea necorespunzătoare – presiune prea mare, viraje bruște la viteze mari, caracteristici necorespunzătoare.

  • Anvelope reeșapate necorespunzător

  • Uzura anvelopei – folosirea unei anvelope care nu mai are suficientă grosime și a depășit uzura de siguranță.

  • Reglajele necorespunzătoare ale sistemului de direcție și de suspensie, fapt ce duce la o uzură accentuată pe partea interioară (puțin vizibil), creându-se astfel factori care pot duce la explozia anvelopei.

AutoDel recomandă brandurile consacrate de anvelope

Nu e chiar o așa mare surpriză acest lucru, dar să vă și spunem de ce recomandăm brandurile cunoscute gen Michelin, Continental, Dunlop, Goodyear și altele.

În primul rând, este pentru că aceste firme investesc foarte mult în dezvoltarea de noi compoziții mai potrivite pentru o mai mare siguranță, dar și pentru că au departamente de cercetare care concep an de an modele noi de rizuri care reduc riscurile de acvaplanare, care prin forma lor reduc zgomotul sau chiar și consumul de carburant.

În al doilea rând, brandurile consacrate oferă siguranță, chiar dacă uneori costul de achiziție este mai mare, nu uita că anvelopa este singura ta legătură cu solul și că investești în propria siguranță.

Anvelopa ca și deșeu

Se pare că inventivitatea umană nu are limite așa că am văzut cu toții că o anvelopă uzată poate fi folosită ca material de construcții sau materie pentru artiștii extravaganți, însă să nu uităm că anvelopa uzată trebuie reciclată într-un mediu controlat.

Legislația prevede ca fiecare service să preia anvelopele uzate pentru a fi ulterior predate firmelor de specialitate care se ocupă de reciclarea lor.

Atenție! Nu da foc unei anvelope uzate, aceasta elimină o cantitate foarte mare de chimicale în atmosferă.

Pentru alte informații despre anvelope și oferte de sezon intră pe www.autodelrulate.ro.

Contact:

contact@autodel.ro

SUCEAVA: 0374 006 007

BUCUREȘTI: 0759 888 788

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE