Comparativ Hyundai ix35 vs Skoda Yeti vs Nissan Qashqai vs Renault Koleos: Adaptarea la mediu

vezi galeria foto
Elegante, practice si economice, SUV-urile compacte sunt acum preferatele publicului. Care este insa cea mai inteligenta alegere?

In ultimii ani, oamenii au devenit mult mai atenti cu cheltuielile personale si, in acelasi timp, mult mai constienti de problemele de mediu. Combinate, aceste doua curente au determinat o scadere drastica a cererii pentru masinile din clasele superioare. SUV-urile au fost dintotdeauna rasfatatele pietei auto si, cu toate acestea, au fost printre cele mai afectate de criza financiara. Piata s-a adaptat insa, dezvoltandu-se modele compacte si economice, care ofera beneficiile unui SUV la pretul unui break de clasa medie.


In jurul pragului de 25.000 euro, oferta este deja generoasa, putandu-se gasi usor un SUV compact cu tractiune integrala si motorizare diesel de top, bogat echipat si gata sa faca fata atat drumurilor neamenajate, cat si aglomeratiei traficului urban. Cu o pozitie de condus inalta, spatiu interior generos si modularitate ridicata, SUV-urile moderne sunt foarte apreciate atat de tineri, cat si de persoanele trecute de a doua varsta. Sistemul de tractiune integrala, chiar daca este mai rar folosit, da un plus de siguranta pe terenurile alunecoase, fiind apreciat de cei care merg iarna la schi sau vara pe drumurile neamenajate de munte. Iar daca un 4×4 clasic necesita drumuri dese la pompa de alimentare, situatia este complet alta in cazul unui SUV compact: cu un motor diesel modern, Skoda Yeti, spre exemplu, nu consuma cu mult mai mult decat un VW Golf Variant (doar 6,4 l/100 km).


Ultimul sosit in acest club select este Hyundai ix35, care inlocuieste arhaicul Tucson si ameninta sa puna probleme serioase concurentilor directi. Coreenii si-au facut constiinciosi temele, avand ca atuuri designul atractiv si motorizarea diesel performanta, de 2,0 litri/184 CP. Hyundai ix35 este cel mai puternic si cel mai ieftin din test, avand si cel mai bun raport pret/puncte.

Pentru a-i pune la incercare calitatile, l-am testat in compania celor mai bune SUV-uri compacte ale momentului: castigatorul testelor anterioare Skoda Yeti, precum si duo-ul franco-japonez Renault Koleos si Nissan Qashqai. Pentru a face fata ambitiosului coreean, am ales cele mai puternice motorizari disponibile pentru aceste modele – 2.0 TDI 170 CP pentru Yeti, 2.0 dCi 175 CP pentru Koleos si 2.0 dCi 150 CP pentru Qashqai. Chiar daca, aparent, acesta are cea mai slaba motorizare din comparativ, japonezul nu este nici pe departe submotorizat, oferind prestatii dinamice foarte apropiate de cele ale fratelui sau de concern, Renault Koleos.



Iata un cvartet select, reprezentand cele mai importante culturi automobilistice: cea coreeana, cea japoneza, cea franceza si cea germana.

Locul 4Renault Koleos 2.0 dCi 4×4

Puternic, dar anost
O aparitie masiva dublata de platforma tehnica decenta, Koleos ramane o aparitie simpatica.

Koleos porneste cu un atu in acest comparativ, reprezentat de dimensiunile sale exterioare mai mari. La 4,52 metri, este cu aproape 20 cm mai lung decat Nissan Qashqai, avand de asemenea 10 cm in plus pe inaltime. Din pacate, nu reuseste sa capitalizeze acest avantaj, spatiul interior fiind comparabil cu al modelului japonez, poate o idee mai mare in spate.


Prin comparatie, Hyundai si Skoda sunt in mod evident mai spatioase. In schimb, scaunele sunt moi si confortabile, chiar daca pernele sunt de dimensiuni relativ mici. Motorul diesel de 175 CP este vivace si rafinat, oferind 25 CP mai mult decat cel de pe Nissan, diferenta care se pierde, insa, din cauza masei mai mari cu aproape 200 kg a modelului Renault. Din aceasta cauza, cutia de viteze este mai scurta, afectand consumul: cu 8,3 l/100 km, Koleos este cel mai insetat model din test.

Koleos nu exceleaza nici prin agilitate, avand o directie moale si o timonerie a cutiei de viteze destul de imprecisa. Cu distante de franare de la 100 km/h care depasesc 40 metri, Koleos ramane deficitar la acest capitol: un SUV modern ar trebui sa franeze mai bine. Punctele sale tari sunt confortul pasagerilor, nivelul de zgomot si dotarile generoase.


Locul 3Nissan Qashqai 2.0 dCi 4×4

Sprinten si elegant
Qashqai a fost intotdeauna un model sic, dar facelift-ul a accentuat aceasta senzatie.

„Partea frontala redesenata, un look complet nou in partea din spate, descrie Nissan facelift-ul lui Qashqai. Schimbarile nu sunt atat de dramatice pe cat se sugereaza, si pe buna dreptate: combinatia de SUV cu linie de coupe a fost intotdeauna foarte interesanta. Detalii fine au fost schimbate in interior, ergonomia fiind imbunatatita.

Totusi, un singur lucru nu a putut imbunatati Nissan: spatiul pentru pasagerii din spate, afectat de linia descendenta a acoperisului. Daca se opteaza pentru pachetul Connect Plus cu acoperis panoramic (care costa in plus 1.350 euro), spatiul la cap devine si mai problematic pentru cei inalti. Motorul diesel de 2,0 litri ramane neschimbat, la fel de vioi, silentios si rafinat. Din pacate, ca si in cazul lui Koleos, este doar Euro 4, de unde si taxele mai mari la inmatriculare.

Spre deosebire de varul sau de la Renault, Qashqai este mult mai sprinten, avand o tinuta de drum sigura, fara sa sacrifice prea mult confortul suspensiei. Doar Skoda se mai manevreaza atat de precis si sigur, gratie directiei incisive si precise. Qashqai nu este cel mai scump din comparativ, dar este, cu siguranta, cel mai scump de intretinut: intervalul dintre revizii, de 10.000 km, ridica foarte mult costurile.

Locul 2Hyundai ix35 2.0 CRDi 4×4

Abil si convenabil
Hyundai ix35 este polivalent si, pe deasupra, si ieftin. In plus, beneficiaza de 5 ani de garantie.

Daca exista un model in acest test care sa poata fi descris mai bine de titlul acestui comparativ, acesta este, cu siguranta, modelul Hyundai. Chiar daca un Hyundai nu mai este demult considerat un produs no-name, ix35 ramane un model accesibil.

La mai putin de 24.000 euro, modelul coreean este cel mai ieftin din comparativ. Pentru acest pret, Hyundai ofera un SUV spatios, echipat generos, ale carui progrese in comparatie cu predecesorul sau sunt evidente in fiecare detaliu. Chiar si numai din punctul de vedere al designului, este greu sa compari ix35 cu banalul Tucson.

In interior, coreeanul este chiar elegant. Scaunele sunt confortabile si de dimensiuni generoase, cel putin pentru locurile din fata. Pentru pasagerii din spate, bancheta nu este suficient de bine profilata. Noul motor diesel de 2,0 litri, in versiunea sa de 184 CP, trage viguros, fiind discret si silentios la turatie mica. De la turatii medii insa, devine extrem de zgomotos. ix35 se doreste sportiv pe viraje, dar acest lucru nu-i reuseste la fel de bine ca lui Yeti.

Coreeanul are un ruliu mai mare, este rigid pe denivelarile scurte, iar directia nu ofera suficient feedback. In schimb, garantia de cinci ani si reviziile la 30.000 km sunt doua aspecte care ar putea sa incline serios balanta in favoarea sa.

Locul 1Skoda Yeti 2.0 TDI 4×4

Sic si viguros
Yeti este un invingator. Spatios si foarte modulabil, este, in plus, sigur si agil pe sosea.

Yeti arata mai putin a muntean veritabil si mai mult a orasean in haine de gala. In comparatie cu masivele ix35 si Koleos, modelul ceh pare minion, dar surprinde cu cea mai generoasa oferta de spatiu interior din comparativ. Acest aspect este favorizat de forma sa cubica, care asigura cel mai mare spatiu la cap.

Pasagerii din spate vor aprecia in mod deosebit ca nu trebuie sa faca eforturi pentru a se instala confortabil. Cehii au abordat foarte practic aceasta zona, cele trei scaune spate fiind individuale, permitand sa fie culisate, rabatate sau demontate separat, in stilul celor de pe Roomster. In fata, scaunele sunt comode si ofera o buna sustinere laterala. Motorul TDI de 2,0 litri si 170 CP este binecunoscut de la alte modele ale Grupului VW.

Puternic si rafinat, este suficient de silentios si pe Yeti, cu toate ca modelul ceh nu beneficiaza de aceeasi insonorizare atenta ca la VW. Yeti este mai precis decat contracandidatii sai in abordarea virajelor, este agil si are un comportament dinamic ireprosabil, dar suspensia ferma ramane confortabila pe denivelari. Directia este incisiva, iar franele – precise si sigure, sporind senzatia de agilitate si siguranta. Iar pentru pretul sau, Yeti ofera un echipament de baza decent.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE