Mercedes GLK 220 CDI vs Audi Q5 2.0 TDI vs BMW X3 xDrive 20d – Premium de criza

vezi galeria foto
SUV-uri compacte premium sub 40.000 euro? Raspunsul este afirmativ daca luam in calcul versiunile cu motoare diesel cu patru cilindri ale lui Audi Q5 2.0 TDI, Mercedes GLK 220 CDI si BMW X3 xDrive 20d.

Un SUV premium de clasa mare, de genul lui BMW X5 sau Mercedes ML, ramane un vis nerealizabil daca nu aveti disponibili minim 55.000 euro pentru versiunile de baza. In acelasi timp, noile SUV-uri compacte premium cu motoare cu 6 cilindri costa doar cu circa 10.000 euro mai putin.


O economie cu adevarat remarcabila sub aspectul pretului de achizitie, dar si al consumului se inregistreaza daca optati pentru un SUV compact premium echipat cu motor diesel cu patru cilindri. La acestea, pretul porneste de la sub 40.000 euro si, surprinzator, pentru un model premium, echiparea de baza este foarte bogata, fiind mai completa decat la limuzinele de clasa medie cu motoare echivalente. In acest sens, am ales pentru testul comparativ de fata Audi Q5 2.0 TDI, Mercedes GLK 220 CDI si BMW X3 xDrive 20d.


Audi si BMW au motoare de 2 litri, cuplate standard cu cutie manuala cu 6 trepte, in timp ce Mercedes are un motor de 2,2 litri cuplat standard – in premiera pentru un motor Mercedes cu patru cilindri – cu cutia automata cu 7 trepte, cunoscuta de la modelele cu 6 si 8 cilindri. BMW si Audi par mai ieftine la prima vedere, dar, daca adaugam pretul cutiei automate, avem surpriza sa constatam ca Mercedes este singurul model sub 40.000 euro cu cutia automata si TVA-ul inclus.

Caroserie
In multitudinea de SUV-uri compacte cu forme rotunjite, Mercedes face o figura aparte, prin designul cu multe muchii drepte si colturi. GLK este cu adevarat compact, fiind mai scurt si mai ingust decat ceilalti concurenti, dar putin mai inalt. Mercedes si Audi ofera loc mai mult in fata decat BMW, care are o consola centrala foarte proeminenta. In spate, Audi si BMW dispun de cel mai mare loc pentru genunchi, in timp ce spatiul pentru cap este comparabil la toate trei modelele.



Climatizare Mercedes GLK 220 CDI


Audi are cel mai mare portbagaj si cel mai modulabil interior, cu bancheta fractionabila 40/20/40 si, optional, bancheta culisanta pe distanta a 100 mm. In schimb, Mercedes are cel mai modulabil portbagaj. Este singurul la care, prin rabaterea banchetei, se obtine o suprafata plana, iar sub podeaua portbagajului exista inca un compartiment si un cos pliabil, foarte practic. Mercedes are si cea mai mare sarcina utila, insa la niciun model al cincilea pasager nu poate calatori confortabil din cauza tunelului median proeminent.


Propulsie
Audi si BMW isi trag seva dintr-un motor de 2 litri, in timp ce Mercedes are un motor de 2,2 litri, supraalimentat cu doua turbine plasate in serie, cea mai mica intrand in functie la turatii mai mici. Astfel, motorul Mercedes dezvolta puterea si cuplul maxim la turatia cea mai mica, lucru care contribuie la placerea in utilizare. In plus, cuplul motor maxim este mai mare cu 15% ca la concurenta. In practica, GLK are cele mai bune reprize si motorul trage viguros inca de la 1.300 rpm.

Insa din cauza celor doua turbine si a masei ceva mai mari, consuma cu circa 0,3 – 0,5 l/100 km mai mult, iar din cauza rezervorului mai mic, are autonomia cea mai mica. Cutia automata cu sapte trepte este un exemplu de confort. Schimba atat de lin si se armonizeaza atat de bine cu motorul, incat confortul este maxim. Reversul este o intarziere usoara in schimbari la apasarea brusca a pedalei.


Desi nu mai este cel mai nou, motorul BMW este brav si economic. Accelereaza la fel de bine ca Mercedes, are aceeasi viteza maxima cu acesta si reprizele sunt apropiate. Modelul de test avea cutie manuala cu 6 trepte, perfect etajata si cu timonerie precisa, insa exista vibratii in schimbator la relanti. Motorul diesel de 2 litri este cel mai economic si putin poluant din test, din acest punct de vedere fiind inca extrem de actual.

Motorul de pe Audi Q5 se lupta din greu cu masa masinii, care este totusi mai mica decat a lui Mercedes. Propulsorul nu este foarte rafinat, sunetul sau de diesel il tradeaza la acceleratii si performantele dinamice sunt usor inferioare lui Mercedes si BMW. Este un paradox, pentru ca acelasi motor montat pe mult mai usorul VW Tiguan face o figura mult mai buna. Este, in schimb, un motor economic, iar Q5 are autonomia cea mai mare. Cutia manuala cu 6 trepte este bine etajata, dar apar vibratii in schimbator la relanti si la acceleratii, iar ambreiajul are o cursa de cuplaj foarte scurta, ceea ce face greoaie dozarea puterii in off-road.

Confort
Audi Q5 este singurul model la care se poate comanda optional suspensie adaptiva (1.261 euro), livrabila impreuna cu drive select (344 euro). Teoretic, cu aceasta suspensie si jantele standard de 17 inci, Q5 ar trebui sa ofere un nivel de confort superior.

Modelul de test nu avea insa suspensie adaptiva si era incaltat cu jante de 19 inci, care afecteaza destul de mult confortul, mai ales pe macadam. Audi are scuza totusi ca suspensia ferma are o nota sportiva. Cu aceeasi nota sportiva, suspensia standard BMW (optional se ofera suspensie sport pentru 290 euro) ofera o amortizare ceva mai buna pe macadam, dar pe denivelari scurte si pe asfalt, nu exista diferente fata de Audi.


Climatizare Audi Q5 2.0 TDI

In schimb, Mercedes GLK este regele confortului. Suspensia cu sistemul Agility Control oferit standard este ideala, oferind un compromis perfect pe sosea, iar in off-road Mercedes este la fel de confortabil ca un Land Rover Freelander, desi suspensia sa este mai ferma. Cu GLK este o adevarata placere sa mergi in off-road. GLK este si cel mai silentios model din test. Nu e doar o impresie subiectiva, ci este confirmata si de cifrele de zgomot masurate, acestea fiind cu 2-3 dBA mai mici decat la concurenta, la orice viteza.

Mercedes are scaune mari si confortabile in fata, dar sustinerea laterala este doar medie. BMW si Audi au scaune cu tenta mai sportiva, mai tari, poate chiar prea tari la Audi. In spate, toate trei modelele ofera o sedere confortabila pe o bancheta bine profilata, dar accesul in spate la Mercedes este mai incomod, din cauza usii mai inguste.

Mercedes si Audi sunt dotate cu mult laudatele centrale de comanda. Teoretic, sunt mai putine butoane ca la BMW, dar manevrarea lor necesita obisnuinta, iar blocul climatizarii este plasat prea jos la Mercedes si Audi, nefiind in campul vederii.

Conducere
Audi si BMW sunt SUV-uri cu tenta sport. Chiar fara directie activa (optional 1.394 euro), Q5 este foarte incisiv, iar ruliul este foarte redus. Q5 este placut la condus si agil. Cu o directie si mai sport si un plus de agilitate, X3 se conduce ca o limuzina sport. Mercedes este ceva mai boem. Directia este mai asistata, forta in volan este ceva mai mica decat la Audi si BMW, iar agilitatea este inferioara celorlalti doi concurenti.

La Mercedes exista o oarecare inertie datorata si masei ceva mai mari. Insa, surprinzator, in ciuda suspensiei mai confortabile, mai moi, Mercedes are o tinuta de drum destul de ferma, iar ruliul in viraje este moderat. Din acest punct de vedere, GLK se apropie de concurentii sai din test, lucru remarcabil pentru un Mercedes, care pune pe primul plan confortul. Si sistemele de tractiune integrala sunt foarte diferite. xDrive si Quattro ofera mai multa dinamica, iar 4Matic mai multa eficienta.

In plus, Mercedes are cele mai bune frane si este cel mai capabil in off-road, gratie celei mai mari garzi la sol si unghiului ventral mai mare.

Costuri
Toate modelele sunt foarte bine echipate standard. Cine nu are pretentii iesite din comun, se poate multumi cu echiparea standard a acestor SUV-uri, mai buna ca a unei limuzine de clasa medie cu motor echivalent. Mercedes chiar se intrece pe sine, avand clima automata bi-zona, cutie automata cu 7 trepte si pilot automat standard.

In plus, este si singurul cu airbag pentru genunchi, tot standard. Si chiar sistemul audio de baza Audio 20 poate fi suficient. La Audi si BMW, cutiile automate costa extra si climatizarea este doar monozona. Fata de Mercedes, BMW si Audi au avantajul unei taxe de inmatriculare mult mai mici, avand cilindree mai mica de 2 litri, iar BMW are intretinerea gratuita inclusa in pachetul Basic Service Inclusive. La toate trei modelele, garantia totala este de doar 2 ani, Mercedes oferind o garantie la coroziune mai mare.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE