Skoda Yeti vs VW Tiguan – Skoda cucereste teritorii noi

vezi galeria foto
Skoda nu mai are eticheta de marca mai ieftina, din Est, si s-a transformat intr-un brand apreciat al Grupului VW. Noul Skoda Yeti il ataca cu impertinenta pe liderul clasei SUV-urilor populare compacte VW Tiguan.

Canibalism? Lui Eckard Scholz, 45 ani, nu ii place acest cuvant. Seful de dezvoltare de la Skoda vorbeste mai degraba despre un „efect de substituire.


Suna atat de inofensiv! „Cativa clienti care ar fi fost interesati de Tiguan vor cumpara Yeti, recunoaste Scholz, dar in acelasi timp nu vede o problema in asta: „Inainte de a ma gandi la VW, ma gandesc la alti zece concurenti directi. Scholz este fidel crezului lui Ferdinand Piech, parintele spiritual al concernului: „Cu cat arunci mai multe undite in apa, cu atat vei prinde mai multi pesti.

Inevitabil, Yeti va concura cu Tiguan chiar daca in concern nu se spune acest lucru, insa, pe de alta parte, il ajuta pe Tiguan intr-un segment foarte concurential. Migrarea catorva clienti de la Tiguan la Yeti este mult mai mica decat numarul de noi clienti pe care ii va atrage Yeti.


Colegii de la Auto Bild Germania au realizat in premiera o confruntare exclusiva intre Yeti si Tiguan. Nu in cadrul unei prezentari statice sau sub forma unui duel la distanta, ci printr-un test comparativ veritabil. O lupta incitanta in doi, care poate avea doar un singur castigator.

De la inceput, trebuie spus ca pretendentul Yeti are un design foarte atractiv. Cu niste proiectoare de ceata rotunde uriase, Yeti iti atrage atentia pe sosea. Caroseria cu multe canturi si cu spatele perfect vertical ne aduce aminte de Land Rover Freelander si Honda Element, care este comercializata doar in SUA.


Tiguan are o filozofie de design complet diferita. Prin caroseria mai rotunda, cu forme mai fluide, Tiguan pare un SUV mai soft, mai jucaus, mai suplu si mai putin determinat. Geamurile laterale incadrate de ramele groase ofera primului SUV de la Skoda sarmul unui seif pe roti.

Josef Kuban a facut o treaba foarte buna. Acesta este numele designerului slovac al lui Yeti care a avut o contributie importanta la proiectele Audi A4 si Bugatti Veyron. In interior, Yeti, asemenea fratelui sau mai mare, Skoda Superb, are o calitate de fabricatie de exceptie si materiale de foarte buna calitate. Inca o dovada ca Skoda nu mai este ruda saraca din Concernul VW. Pozitia de condus mai inalta este confortabila si scaunele mari sunt foarte bine configurate si comode. Poate parea surprinzator, dar, in interior, Skoda pare chiar mai buna calitativ decat Tiguan. Volanul cu insertie cromata arata superb, iar blocul climatizarii, preluat de la Passat CC, pare cu o generatie inaintea celui de la Tiguan, similar celui de la Golf V. Materialele sunt comparabile din punct de vedere al calitatii la ambele modele, iar sistemele multimedia sunt similare.


Skoda are un aer mai sportiv ca Tiguan, datorita indicatoarelor de bord plasate in alveole separate, mai elegante, iar privita din spatele volanului, Yeti se prezinta mai aerisit. Chiar si la organizarea interioara, Yeti isi domina clar adversarul. Explicatia: cineva la Skoda a avut geniala idee de a prelua solutia de modularitate de la Roomster. Yeti dispune de trei scaune individuale in spate, care culiseaza in lungime, au spatar inclinabil si se pot scoate, fiind foarte usor de manevrat. Reversul: scaunul din mijloc e mai ingust, la fel ca la Roomster. Acest lucru face ca Skoda sa fie mai flexibila si sa aiba o capacitate maxima a portbagajului, cu toate scaunele scoase, de 1.760 de litri, cu 250 de litri mai mult decat Tiguan, desi Tiguan este cu 20 cm mai lung. Contrar, Tiguan are doar bancheta spate clasica, fractionabila 1/3-2/3.


Le fel de suveran se dovedeste Yeti si la drum. Motorul turbo pe benzina 1.8 TSI de 160 CP propulseaza eficient cele 1,5 tone ale lui Yeti. Motorul lui Tiguan urmeaza acelasi principiu turbo, dar are o cilindree si o putere putin mai mare. 2.0 TSI furnizeaza 170 CP, dar, in ciuda cilindreei si puterii mai mari, motorul turbo trebuie sa munceasca mai mult, Tiguan fiind cu circa 150 kg mai greu. In plus, doar motorul 1.4 TSI/150 CP respecta Euro 5, cele de 2 litri fiind doar Euro 4. In schimb, la Yeti, la startul vanzarilor din iulie (in Romania, din decembrie 2009), toate motorizarile vor respecta normele Euro 5.


Si la tinuta de drum sunt surprize. La schimbari rapide de directie, VW Tiguan are un ruliu sesizabil, pe cand Yeti este mult mai ferma, ca un Sports Utility Vehicle adevarat. La amandoua modelele, cutia manuala in sase trepte se manevreaza cam in acelasi mod. Aici, Yeti are din nou, avantaj: la motorizarile pe benzina este disponibila cutia DSG cu sapte trepte, pe cand la Tiguan este oferita doar o cutie automata clasica cu sase trepte.

La confortul la rulare, VW arata mai multa suplete, mai ales in cazul cand se opteaza pentru suspensia adaptiva DCC (783 euro plus TVA), disponibila pe masina de test. Din acest motiv, pe suprafetele de rulare in stare proasta, Yeti are o suspensie mai rigida si uneori pare chiar brutal, insa per total ofera un compromis bun intre confort si tinuta de drum.

Sa vedem care sunt aptitudinile off-road ale celor doi competitori. Yeti are acelasi sistem de tractiune integrala ca si Tiguan. In mod normal, tractiunea este distribuita in proportie de 96% catre puntea fata. In caz de pierdere a aderentei, cuplajul Haldex plasat in fata puntii spate poate transmite pana la 85% din putere catre puntea spate. In ambele cazuri, sistemul cu cuplaj Haldex este foarte eficient si, in combinatie cu sistemul ESP, asigura aptitudini excelente de catarare. Dar si in acest caz, Yeti prezinta usoare avantaje: o masa mai mica, console fata si spate usor mai scurte, un diametru de bracaj mai mic si un ampatament cu 2,6 cm mai mic il ajuta pe Yeti sa se catere mai bine decat Tiguan. Doar la denivelarile prea mari, Yeti isi atinge limitele mai repede decat Tiguan, din cauza garzii la sol de 18 cm, mai mica ca la Tiguan, care atinge 20 cm.

Lista de optiuni este comparabila la cele doua modele, sistemul de navigatie de lux putand fi comandat chiar si la Yeti. Este evident: Yeti se va canibaliza cu Tiguan, pentru ca Yeti este la fel de bun ca Tiguan la aproape toate capitolele si in unele cazuri chiar mai bun. Yeti va porni de la un pret sub 20.000 euro (1.2 TSI/105 CP cu tractiune fata), dar versiunile diesel cu 4×4 nu vor fi mult mai ieftine ca versiunile omoloage de la Tiguan.

Prima masina de teren din Cehia dovedeste din nou: VW are bestseller-ul sau, si Skoda are din ce in ce mai des cele mai bune copii. Chiar si pentru Yeti se aplica: are ceea ce ii trebuie sa devina noul SUV al poporului.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE