Diesel sau benzină – eterna decizie

vezi galeria foto

Dezbaterea care implică alegerea unui motor diesel sau a unuia pe benzină este foarte veche, dar ea se schimbă mereu, odată cu tehnologiile noi care schimbă radical modul cum se comportă motoarele. O decizie universal valabilă nu există, pentru că ea trebuie adaptată nevoilor și preferințelor fiecăruia. Mai jos, încerc pe scurt să prezint avantajele și dezavantajele acestor două tipuri de motorizare.


 

Acum câteva zile am condus Audi A6 facelift cu motorizarea 2.0 TDI ultra, de 190 CP, cu tracțiune față și cutie S-Tronic. Și pot spune că a fost o mare surpriză din punct de vedere al rafinamentului. Pentru A6 acest diesel este extrem de bine echilibrat, aproape că nu vibrează, se aude foarte puțin și poate fi cu adevărat numit un propulsor rafinat, deși este un diesel cu 4 cilindri pe o limuzină de clasă mare. Sunt sigur că există voci care vor spune că un A6 trebuie să aibă sub capotă măcar un diesel V6, dacă nu un motor rafinat pe benzină, cu 6 cilindri. Și sunt de acord cu ele. Dar oare aceste vremuri au trecut?


În ultimii ani, dieselurile au făcut un progres uriaș în materie de tehnologie, ceea ce a adus un plus de rafinament și valori de consum incredibil de mici, în condițiile în care puterea este la valori ridicate. Dar totuși, propulsorul pe benzină este în continuare mult mai rafinat, în special când se circulă în traficul urban, unde pornirile dese de pe loc și utilizarea turațiilor joase nu sunt deloc plăcute pentru un diesel, oricât de bine optimizat este. Noile motorizări pe benzină au devenit mult mai economice, astfel încât diferența de consum de 5-6 l/100 km (față de diesel) în unele cazuri s-a micșorat. Deci, benzina este mai rafinată în oraș, dar încă valorile de consum sunt mai mari. Aici, fiecare alege în funcție de preferințe.


Diesel sau benzină în mediul extraurban

Dar ce se întâmplă în traficul extraurban? Până nu demult, dieselurile aveau un avantaj clar datorită faptului că sistemul turbo le oferea o elasticitate superioară. Cuplul uriaș făcea ca orice depășire să fie efectuată fără mari eforturi, ceea ce aducea o ușurință în conducere și plăcere. Cine nu vrea să facă depășirile cât mai repede? Dar ultimii ani au adus un echilibru și la acest capitol. Astăzi, majoritatea motoarelor pe benzină sunt și ele turbo, astfel că oferă valori generoase de cuplu, care permit o elasticitatea bună. Este adevărat că valorile de cuplu sunt mai mari pentru un diesel, la o cilindree echivalentă cu un motor pe benzină, dar diferența este acum mult mai mică. Chiar și valorile de consum s-au echilibrat. Dieselurile consumă foarte puțin în regim extraurban, dar motoarele pe benzină au devenit mai eficiente, mai ales atunci când sunt conduse într-un regim de mers moderat, fără turații ridicate.


Nu trebuie să uităm nici latura exploatării, în care dieselul este, de principiu, mai scump. Filtrul de particule pune deseori probleme, injectoarele sunt mai scumpe, la fel și turbinele sau volanta cu dublă masă. Orice defecțiune la diesel va costa scump, iar utilizarea unui diesel în traficul urban uzează excesiv orice componentă. La bază, dieselul se simte în largul său pe drumurile extraurbane, dar cine conduce mereu în acest mediu?

Dezbaterea diesel sau benzină va exista pentru mult timp de acum înainte, dar plusurile clare ale celor două motorizări nu mai sunt atât de evidente. De multe ori, alegerea ține de preferințe, de istoricul fiecăruia. Propulsoarele diesel au o viață din ce în ce mai grea cu noile norme de poluare, iar întrebarea dacă ele vor mai fi produse la scară largă după anul 2025 este cât se poate de validă. Este foarte posibil ca acest război dintre diesel și benzină să fie câștigat în scurt timp de… hibrizi. Cu emisii mici, o tehnologie simplă care asigură costuri reduse timp de minimum 10 ani, aceștia devin o alternativă din ce în ce mai clară, în special pentru traficul urban, unde pot concura și chiar învinge dieselul în ceea ce privește consumul. De rafinament nici nu mai vorbim.


Tu unde te situezi? Care este alegerea ta? Diesel sau benzină? Sau de ce nu – hibrid?

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE