Alfa 159 de la 3.000 de euro: frumoasă, dar…

vezi galeria foto

Cea mai veche Alfa 159 are deja 11 ani pe piață, dar are un design mai actual decât al multor alte mașini noi.


Cu câtă plăcere am fi spus despre 159 că este la fel de bună pe cât arată: muchii ascuțite, aripi evazate, statură puternică. Imaginea clasică Alfa, cu grila tradițională și sigla Scudetto, îi face pe fanii casei italiene de design să exulte. 159, desenată de Italdesign Giugiaro, are imaginea sexy imprimată adânc în caroseria metalică. Detalii sofisticate fac deliciul celui instalat în cockpitul orientat către șofer: în locul pictogramelor seci, cuvinte ca „Benzina, „Acqua sau „Olio împodobesc cadranele instrumentelor adânc încastrate în consola centrală. Da, acest 159 este un adevărat sfărâmător de inimi, care i-a fermecat pe toți iubitorii de mașini.


Nu însă și pe inspectorii TÜV. Cu toate că Alfa 159 a făcut un adevărat salt în calitate, comparativ cu predecesorul său 156, acesta este încă la ani-lumină distanță de fiabilitatea și lipsa de bătăi de cap pe care le oferă un BMW Seria 3 sau un Mercedes Clasa C. Aproape o treime dintre mașinile Alfa 159 de șapte ani vechime sunt respinse la prima prezentare în fața inspectorilor TÜV (vezi în caseta alăturată și motivele), iar proprietarii ajung în service cu defecțiuni importante. Doar 58,5% dintre mașinile de șapte ani testate sunt în stare tehnică perfectă. Prin comparație, aproape 80% dintre mașinile Mercedes Clasa C (W 204) de aceeași vârstă trec testele TÜV fără nicio problemă de semnalat, procentajul fiind de 75% pentru BMW Seria 3 (E90).


Dar adevărații Alfisti nu sunt aproape deloc interesați de astfel de statistici. În afară de design, aceștia apreciază în mod deosebit agilitatea mașinii. Un factor decisiv aici este motorul, dintr-un motiv foarte simplu: dacă dieselul este fie foarte anemic (1.9 JTDM), fie predispus la defecțiuni (2.4 JTDM), benzina 1.8 TBi, vândută între 2009 și 2011, este cu adevărat reușită. Aceasta are temperament și sonoritate și este la fel de vivace ca și unitatea V6 de proveniență GM, dar este mai ușoară și mult mai economică.


Alfa 159: Este foarte important să aibă un carnet de service fără lacune

Să începem cu inima oricărei Alfa: motorul. Adesea, pe piață se găsesc 2.4 JTDM, diesel cu cinci cilindri. Acesta trage viguros și consumă puțin, dar distrugerea motorului din cauza unei biele, ruperii curelei de distribuție sau supraîncălzirii nu este o întâmplare izolată. Mai bine stați departe! 159 are și destule probleme cu consumabilele: articulațiile suspensiei și ale direcției sunt adesea distruse, galeria de evacuare și discurile de frână se uzează rapid. Rugina de pe lonjeroane și de la muchii nu pune, în general, probleme.


Articulațiile suspensiei și direcției
Bielete uzate, bucșe cu jocuri sau arcuri rupte sunt defecțiuni tipice la Alfa 159. Probleme cosmetice: rugina de pe lonjeroane și bieletele de direcție.

Rugină
159 nu are o problemă fundamentală cu rugina. Aceasta poate să apară însă la bascule (foto) și la muchiile caroseriei. Sfat: aplicați o soluție de conservare.

Galeria de evacuare
În special toba finală se perforează, motiv de respingere la TÜV. La 1.8 TBi, înlocuirea poate să depășească un buget de 1.000 de euro!


Sistemul de frânare
Discurile de frână la 159 sunt foarte sensibile, fapt dovedit de rata mare de respingere la TÜV. În testul de anduranță Auto Bild, acestea au rezistat doar 34.000 km.

Verdict
Alfa Romeo, asta sună a dor, pasiune și frumusețe perfectă, la o mașină care nu are nicio legătură cu rigurozitatea modelelor germane. Numai cei care înțeleg o Alfa vor fi fericiți cu ea. Nici fiabilitatea și nici calitatea fabricației nu sunt convingătoare, iar lista problemelor specifice este una lungă. O singură recomandare: motorul pe benzină 1.8 TBi de 200 CP, oferit însă doar pentru doi ani. Acesta, cu sunetul său gutural, se potrivește perfect cu temperamentul Alfei, oferind suficientă putere și un cuplu ca la V6. Diesel? Mai bine nu, în cazul Alfei.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE