Artega GT – Pasiune si realism

Lansarea coupé-ului Artega GT a generat ecouri ample si de-acum este clar ca lucrurile nu se vor opri aici. Avem de-a face abia cu „prima incercare“ a marcii, insa automobilul reuseste sa uimeasca, indiscutabil, prin stil, tehnica, performante si un nivel calitativ general, care nu lasa loc de comentarii.

Pentru a face impresie la reuniunile simandicoase, este suficient sa pomenesti nume binecunoscute, cum ar fi cel al designerului Henrik Fisker (ex. Aston Martin) sau al firmei Paragon (furnizor de sisteme de bord). Pentru a face impresie „live“, pe asfalt, ai nevoie de un automobil intr-adevar performant.

In plus, sa nu uitam ca piata automobilelor super-sport geme de oferte foarte atragatoare ale unor marci consacrate. In aceste conditii, infiintarea unei marci noi si incercarea de a patrunde in segmentul elitist al super sportivelor arata, in mare masura, ca un demers sortit esecului inainte de a fi pornit.

Dar factorul uman, dincolo de slabiciunile care il caracterizeaza, are si un mare merit: acela de a ne determina sa sfidam limitele si sa incercam imposibilul. Asta a facut Klaus Dieter Frers, fondatorul marcii Artega si, in acelasi timp, omul care a fondat compania Hightech Paragon (cifra de afaceri de 110 milioane de euro anual). Succesul pe care l-a obtinut cu Paragon are toate sansele sa se repete si in cazul Artega. Cariera comerciala a acestui automobil a fost atent pregatita. Numele „Artega“, avand sonoritate latina si aducand o sugestie sesizabila la notiunea de „arta“, a fost ales de specialistul Manfred Gotta (autor, printre altele, al denumirilor Actros, Avantime, Megaperls, Cayenne).

Apoi, calibrarea automobilului nu a vizat zona de varf a clasei sport-GT, ci segmentul sportivelor usoare, aflat acum intr-o revenire promitatoare. Este vorba despre modele cu puteri in jurul a 300 CP, avand caracteristici dinamice excelente si nu exorbitant de scumpe. Configuratia coupé-ului Artega GT respecta reteta competitionala tipica, presupunand amplasarea centrala a motorului.

Numele „Artega“ aduce a „arta“
Cotele compacte (lungime asimilabila unei Skoda Fabia, latime comparabila cu a unui Mercedes S-Class, inaltime cam ca a unui Lamborghini Gallardo) si masa proprie redusa favorizeaza valorificarea completa a potentialului dinamic oferit de motorizarea V6 de 3,6 litri si 300 CP, dotata cu injectie directa. Acest propulsor deosebit (gabarit redus, unghi de 15 grade intre bancurile de cilindri) a fost preluat din patrimoniul grupului Volkswagen si a fost montat in pozitie transversala, putin in fata puntii din spate a coupé-ului Artega.

Sarcina transmiterii fortei motrice la rotile din spate revine unei cutii de viteze de tip DSG, de asemenea de origine VW. In privinta transmisiei, aplicarea sistemului cutie manuala cu ambreiaj dublu a reprezentat o premiera in momentul prezentarii masinii. Exemplul dat de Artega a fost urmat de catre o firma mult mai celebra – Porsche, care ofera pentru noua generatie de coupé-uri din seria 911 cutia de viteze PDK, aceasta functionand pe un principiu similar. Revenind la Artega, automobilul este capabil sa atinga 100 km/h in mai putin de cinci secunde.

De punerea la punct a prototipului s-a ocupat Hardy Essig, un specialist care a lucrat inclusiv pentru Porsche. Artega se bazeaza pe o structura autoportanta din aluminiu, iar caroseria este din fibre de carbon. Conceptul de marketing si stabilirea modului de distributie au constituit sarcina lui Karl-Heinz Kalbfell, care a mai lucrat pentru BMW (timp de 25 de ani), Rolls Royce, Maserati si Alfa Romeo.

Asadar, Artega GT a fost definit de catre o echipa extrem de competenta. Facand abstractie de resursele financiare, s-a pornit de la zero. Artega este un nume nou, fabrica unde treizeci de angajati lucreaza pe linia de asamblare este noua. Pana si adresa sediului, adica strada Artega, nr.1, pare sa fi aparut de nicaieri. Un singur lucru este clar: Artega se misca rapid si fara ezitari pe directia succesului.

Scurt interviu Klaus Dieter Frers, actionar principal

Auto Bild: Domnule Frers, cum se face ca ati ajuns producator de automobile?
Klaus Dieter Frers: Este greu sa te afirmi si sa cresti in domeniul furnizorilor de componente auto. Compania pe care am infiintat-o a atins un nivel dincolo de care trebuie sa fii foarte convingator pentru a-ti gasi clienti. Poti sa porti multe discutii, poti sa-ti faci reclama sau poti sa atragi atentia cu un proiect extraordinar. Crearea unui automobil de inalta performanta demonstreaza, fara dubii, ca stapanesti foarte bine tehnologia cu care lucrezi.
A.B.: Nu ar fi fost de ajuns un prototip?
K.D.F.: Stiu ca alti furnizori au procedat astfel, insa eu cred ca nu vei fi luat in serios daca nu vii cu un produs inmatriculabil, cu adevarat functional.
A.B.: Asta a insemnat eforturi si nopti nedormite?
K.D.F.: Nu, deloc. Inainte de a trece la treaba, ne-am preocupat cum trebuie de organizare si totul a mers fara probleme.
A.B.: De ce masina nu se numeste Paragon?
K.D.F.: Paragon este o companie cu 600 de angajati, profilul sau este complet diferit de ceea ce ar presupune fabricarea automobilelor in serie redusa. Nu era cazul asumarii unui risc inutil. Din acest motiv, firmele Paragon si Artega sunt separate administrativ. Actionarii de la Paragon se asteapta ca eu, in calitate de presedinte al Consiliului de Administratie, sa am grija ce se intampla cu banii lor. Ceea ce nu inseamna ca avem vreo indoiala referitor la succesul lui Artega.
A.B.: La cat se ridica pana acum investitia in marca Artega?
K.D.F.: Este vorba despre 20 de milioane de euro.

 

Adaugă un comentariu