Segmentul sedanurilor de clasă medie aproape că s-a transformat într-o nișă pentru Bătrânul Continent. Chiar și așa, noul BYD Seal 5 DM-i promite un pachet irezistibil menit să readucă în vizor pofta europenilor pentru automobilele în trei volume. Reușește acest lucru alături de motorizarea avansată plug-in hybrid?
Într-o perioadă în care industria auto se reinventează accelerat, BYD continuă să fie unul dintre jucătorii care dictează ritmul. După o ascensiune spectaculoasă în zona vehiculelor electrice, constructorul chinez demonstrează, încă o dată, că hibridul plug-in rămâne un pilon esențial al tranziției către mașinile electrice. Noul BYD Seal 5 DM-i reprezintă exemplul perfect în acest sens, fiind un sedan matur, echilibrat și atent calibrat pentru realitățile cotidiene ale șoferilor care caută rafinament, eficiență, confort și autonomie extinsă, totul la un preț competitiv.
Deși numele îl apropie de gama electrică Seal, modelul joacă după alte reguli. Este expresia unei filosofii hibride care a început pentru BYD încă din 2008, când producătorul lansa primul plug-in hybrid de serie din lume, în persoana modelului F3DM. Două decenii mai târziu, arhitectura „Dual Mode’ a evoluat spectaculos, iar Seal 5 DM-i este una dintre cele mai bine articulate expresii ale acestei tehnologii. Sistemul combină un motor termic de 1,5 litri cu patru cilindri, optimizat pentru eficiență prin funcționarea în ciclul Atkinson, cu un motor electric puternic, generând împreună o propulsie de 212 CP. Sprintul 0–100 km/h este rezolvat așadar în doar 7,5 secunde. Motorul termic livrează 98 CP și 122 Nm, iar propulsorul electric oferă un supliment generos de 197 CP și 300 Nm, ceea ce transformă fiecare deplasare într-o experiență fluidă și naturală, indiferent de context.
Piesa centrală a ansamblului este bateria Blade litiu-fosfat de 18,3 kWh, care permite parcurgerea a până la 100 km (WLTP) în mod pur electric. Pentru majoritatea utilizatorilor urbani, aceasta înseamnă o zi întreagă de mobilitate fără o picătură de carburant. Autonomia totală depășește 1.000 km, iar consumul poate coborî până la 4,8 l/100 km în condițiile unei baterii descărcate, confirmând eficiența sistemului DM-i. Tranziția între cele două moduri de rulare este aproape insesizabilă, garantând rafinamentul excelent la interiorul mașinii, aspect rar întâlnit în această categorie de preț.
Pe drum, modelul impresionează printr-o combinație reușită de confort și dinamism. Direcția este bine ponderată, suspensia filtrează eficient denivelările, iar izolarea fonică decentă promite o călătorie relaxantă chiar și pe distanțe lungi. Este un automobil matur, care nu caută să impresioneze prin brutalitate, ci prin echilibru și coerență tehnică. Pedala de accelerație răspunde imediat, iar cuplul instantaneu al motorului electric oferă o senzație de putere surprinzătoare pentru un sedan de 1,6 tone. În modul hibrid, schimbările între motorul electric și cel termic sunt aproape imperceptibile, dar ușor de simțit la accelerări mai viguroase, când motorul pe benzină intră discret pentru a susține puterea. Pe asfalt umed sau la viraje strânse, roțile din față pot rupe ușor aderența dacă se dorește o plecare de pe loc ceva mai viguroasă, însă controlul electronic al tracțiunii preia rapid frâiele, iar mașina rămâne sigură și predictibilă.
Transmisia automata, de tip E-CVT, fluidizează și mai mult experiența de la volan, însă își cunoaște limitările atunci când se culcă pedala de accelerație pentru momente îndelungate, sunetul motorului inundând cabina cu turația sa crescută. De notat însă că acest comportament are loc doar atunci când bateria este complet descărcată. Altfel, modul de rulare HEV gestionează extrem de bine starea de încărcare a bateriei pentru mai multe sute de kilometri, păstrând resurse suficiente pentru accelerațiile rapide chiar și la viteze de autostradă.
Din punct de vedere optic, Seal 5 DM-i adoptă limbajul „Ocean Aesthetics’, dezvoltat sub coordonarea designerului Wolfgang Egger. Liniile sunt fluide, proporțiile echilibrate, iar detaliile subtile creează o prezență elegantă. Farurile full LED și stopurile cu semnătură luminoasă în formă de picătură accentuează această identitate vizuală calmă. Tipul siluetei și lungimea de 4,8 metri îl plasează clar în zona sedanurilor medii, unde concurența este intensă, însă puține modele reușesc să ofere același raport preț-tehnologie.
Interiorul urmează aceeași linie matură. Atmosfera este curată, coerentă, iar materialele, de la pielea vegană standard, la suprafețele moi și finisajele atent asamblate transmit atenția la detalii a producătorului. Display-ul central cu diagonala de 12,8 inch rămâne un element definitoriu pentru BYD, fiind nu doar spectaculos, ci și util. Sistemul BYD OS, conectivitatea 4G, actualizările OTA și compatibilitatea cu Apple CarPlay și Android Auto completează un pachet tehnologic amplu. În plus, elemente precum schimbătorul „Oceanic Crystal’, încărcarea wireless fastcharge la 15 W, purificatorul de aer integrat la bord, plafonul vitrat și spațiul generos pentru pasageri conturează o experiență confortabilă și modernă.
Portbagajul oferă unul dintre cele mai mai volume din segment, cu 508 litri, ceea ce întărește caracterul practic al modelului. Bancheta spate rabatabilă 40:60 și podeaua aproape plană îl transformă într-un companion util atât în utilizarea cotidiană, cât și în călătorii. Siguranța este tratată cu seriozitate: Seal 5 DM-i include un pachet complet de sisteme ADAS, de la pilot automat adaptiv și asistare la menținerea benzii, până la avertizare la coliziune și monitorizare a traficului din spate. Cele șase airbaguri, sistemele de stabilitate și frânare, sunt completate de funcții moderne precum accesul NFC cu smartphone sau smartwatch. O dotare neobișnuită pentru segment este funcția V2L, care permite alimentarea unor dispozitive externe direct din bateria mașinii ideală pentru camping sau activități în aer liber.
Privind în ansamblu, BYD Seal 5 DM-i reprezintă o alegere inteligentă pentru cei aflați în tranziția către mobilitatea electrică, dar care nu vor să depindă exclusiv de infrastructura de încărcare. Un sedan modern, bine echipat, rafinat și performant, care demonstrează că tehnologia hibridă poate fi în continuare relevantă și competitivă. Și, poate cel mai important, o poate face la un preț special care surprinde: 29.400 de euro cu TVA inclusă, o ofertă din partea celor de la Țiriac Auto ce pune sub presiune mărcile consacrate din segmentul european.
Prima impresie
BYD Seal 5 impresionează prin puterea, rafinamentul și eficiența avansatului sistem hibrid. Confortul se ridică la nivelul exigențelor călătoriilor lungi și foarte lungi, iar calitatea asamblării interiorului își va bucura pasagerii timp de mulți ani.
Date tehnice
Motor L4, (ciclu Atkinson) + motor electric – Cilindree 1498 cmc – Putere sistem 212 CP – Cuplu max. 300 Nm – Transmisie tracțiune față/transmisie automata E-CVT – L/l/h 4780/1837/1515 mm – Masă proprie 1635 kg – Portbagaj 508 l – Capacitate acumulator 18,3 kWh – Autonomie EV 100 km (WLTP) – 0–100 km/h 7,5 s – Viteză max. 180 km/h – Emisii CO2 WLTP 38 g/km – Preț special în rețeaua Țiriac Auto: de la 29.400 de euro cu TVA inclusă (ofertă valabilă în perioada 23.10.2025-31.12.2025)
Verdict
BYD continuă să rescrie regulile mobilității hibride cu noul Seal 5 DM-i, un sedan plug-in care combină tehnologia electrică avansată cu performanța unui motor pe benzină. Cu un design elegant, autonomie impresionantă și dotări moderne, acest hibrid inteligent promite să transforme fiecare călătorie urbană sau de lung parcurs într-o experiență confortabilă și eficientă.