BYD Seal: Născut învingător

vezi galeria foto

BYD, acronim pentru „Build Your Dreams’, este un nume care pentru mulți europeni abia începe să capete rezonanță, dar care la nivel global s-a impus deja ca lider în domeniul mobilității electrice. Compania chineză, fondată în urmă cu aproape trei decenii, a pornit ca producător de acumulatori și a devenit rapid un furnizor de renume pentru industria de electronice și, ulterior, pentru cea auto, inclusiv pentru Tesla. Astăzi, BYD deține prima poziție a vânzărilor globale de vehicule new energy, iar ofensiva sa pe piețele occidentale este tot mai vizibilă.


BYD Seal marchează un moment important pentru constructor: intrarea într-un segment extrem de disputat, cel al sedanurilor electrice premium. Prin dimensiuni și ambiții, modelul se adresează clienților vizați de BMW i4, Tesla Model 3 sau Hyundai Ioniq 6. Dincolo de datele tehnice și de poziționarea strategică, Seal propune o experiență completă care merită analizată atent.

Designul exterior sugerează fluiditate și echilibru, cu linii generale ce dau impresia de mișcare chiar și atunci când mașina stă pe loc. În interior, atmosfera este rafinată, ergonomia este studiată atent, iar materialele de calitate și nivelul excelent al finisării depășesc pretențiile segmentului. Locul pentru ocupanți este remarcabil, mai ales în rândul doi, iar senzația de spațiu este accentuată de plafonul vitrat, chiar dacă acesta nu dispune de o jaluzea controlată electric, aceasta găsindu-se ascunsă în partea inferioară a portbagajului.


La drum, versiunea cu motorizarea de bază, în echiparea Design, se dovedește a fi mai mult decât suficientă pentru utilizatorul obișnuit. Cu motorul electric de 313 cai-putere montat pe puntea spate, accelerația până la 100 km/h se realizează în mai puțin de șase secunde, o valoare care, în practică, asigură o rezervă de putere confortabilă în orice situație de trafic. Livrarea puterii este liniară și predictibilă, iar livrarea cuplului nu apare brutal, așa cum se întâmplă adesea la vehiculele electrice, ci gradual, conferind șoferului un control rafinat asupra ritmului de rulare. Dincolo de cifre, ceea ce impresionează este modul în care Seal reușește să gestioneze resursele de putere în condiții reale de trafic. Chiar și pe carosabil umed sau pe drumuri cu aderență scăzută, comportamentul rămâne sigur și echilibrat, cu o motricitate impecabilă și o direcție precisă, deși nu foarte comunicativă.


Cei care aleg varianta de top, Excellence, beneficiază de două motoare electrice și de tracțiune integrală, puterea totală urcând până la 530 de cai-putere. În acest caz, accelerația de la 0 la 100 km/h se finalizează în doar 3,8 secunde, o performanță de nivel sportiv integrată într-un sedan cu patru portiere și un interior cât se poate de comod. Suspensia lucrează impecabil, mai ales dacă este să ne referim la străzile cariate. Aici, Seal se descurcă minunat, reușind să păstreze atmosfera serenă de la interior neperturbată. La nivelul înalt de rafinament contribuie și sistemul audio premium semnat de Dynaudio, la care vei asculta cu plăcere piesele tale preferate.


Podeaua mașinii ascunde cea mai importantă tehnologie de la bordul lui Seal. Ne referim aici la bateria Blade, dezvoltată intern de BYD și integrată structural în șasiu. Această soluție aduce nu doar beneficii în materie de rigiditate și siguranță la impact, ci și o poziționare joasă a centrului de greutate, cu efecte clare asupra stabilității dinamice. În utilizare cotidiană, autonomia declarată de 570 de kilometric (pe care chiar am avut-o afișată în bord când am preluat mașina), se traduce printr-o libertate reală de mișcare, indiferent că discutăm despre un parcurs urban sau extraurban.


În ceea ce privește dotările și tehnologiile de asistență, Seal respectă așteptările clienților din acest segment, cu un pachet complet de sisteme de siguranță activă și pasivă, de la cele nouă airbaguri până la funcții avansate de asistență la conducere. Evaluările de cinci stele Euro NCAP confirmă preocuparea pentru siguranță, în timp ce ergonomia postului de conducere și calitatea sistemului multimedia contribuie la o experiență plăcută în utilizarea zilnică. Mai mult decât atât, ecranul central de 15,6 inchi poate fi rotit la 90 de grade prin simpla apăsare a unui buton, conform preferințelor șoferului, deși merită menționat faptul că funcțiile Android Auto și Apple CarPlay sunt utilizabile doar în modul landscape, conexiunea cu acestea fiind posibilă fără fir.


În România, versiunea Design cu 313 CP și acumulator LFP (litiu ion fosfat) de 82,5 kWh are un preț de pornire de 42.100 de euro atunci când luăm în calcul reducerea asigurată prin programul Rabla Plus. Iar apropo de baterie, aceasta se poate încărca de la o stație rapidă cu până la 150 kW (DC), ceea ce se traduce printr-un timp de doar 26 de minute atunci când se consideră repriza 30-80%.

 

Prima impresie

BYD Seal impresionează prin design și confort la rulare. În egală măsură, interiorul te îmbie cu o asamblare de foarte bună calitate și materiale moi la atingere.

 

Date tehnice

Motor electric, spate • Putere 313 CP • Cuplu max. 360 Nm • Transmisie tracțiune spate/cutie automată • L/l/h 4800/2150/1460 mm • Ampatament 2920 mm • Masă proprie 2.055 kg • Portbagaj 400+53 l (spate+față) • 0–100 km/h 5,9 s • Viteză max. 180 km/h • Acumulator 82,5 kWh • Capacitate încărcare 150 kW (DC)/11 kW (AC) • Consum 16,6 kWh/100 km (WLTP) • Autonomie 570 km (WLTP)/690 km (urban) • Preț de la 42.100 de euro (TVA inclusă) prin programul Rabla Plus

 

Verdict

Prin combinația dintre design, calitatea execuției, performanțele dinamice și autonomia excelentă, BYD Seal se prezintă ca o alternativă clară în fața unor nume consacrate din industria auto. Dincolo de valoarea de piață sau de poziționarea strategică a brandului, sedanul electric reușește să transmită la volan sentimentul de maturitate și de încredere pe care cumpărătorii acestui segment îl caută.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE