De-a lungul anilor 70, coupe-ul Škoda 110 R a atras atât atenția locuitorilor Europei de Est, cât și pe cea a vest-europenilor. Primii au plăcut-o pentru că reprezenta o sclipire de eleganță și dinamism pe fondul unei industrii auto limitate la ceea ce stabileau tristele programe comuniste, iar cei din urmă, pentru că semnala o reală zvâcnire de ambiție și de eliberare, iar performanțele sale nu erau chiar neglijabile în segmentul coupe-urilor mainstream de serie.
Occidentalii chiar au dat Škodei 110 R porecla de Porsche 911 est-european. La vremea sa, acest elegant coupé a devenit obiectivul multor piloți, servind totodată drept bază pentru numeroase versiuni de curse care au adus victorii pentru Škoda în unele dintre cele mai prestigioase competiții ale lumii. Chiar și astăzi, alintatul coupe „Erko’ este un clasic prețuit printre pasionați – un astfel de admirator fiind Richard Švec, designer și membru al echipei de modelare digitală de la Škoda Design.
„Întotdeauna am avut o pasiune pentru mașinile elegante. Apreciez amestecul de volume curate cu detalii simple, pe care 110 R îl întruchipează perfect’, explică el. „Ceea ce m-a impresionat, de asemenea, a fost implicarea acestui model în lumea motorsportului.’
Interpretarea sa modernă a modului în care ar putea arăta Škoda 110 R astăzi este orice altceva decât retro. „Nu am vrut să aleg calea retro. Scopul meu a fost să creez o formă complet nouă, integrând cu atenție aluzii subtile la trăsăturile definitorii ale fostului coupe 110 R. Am vrut ca designul să fie cât mai inovator posibil’, spune Richard. Capturarea spiritului original fără referiri evidente la trecut nu a fost o sarcină ușoară. „Fiecare element a trebuit tratat cu grijă – pentru a evita alunecarea pe teritoriul retro, păstrând în același timp identitatea mașinii. Încă de la început, a fost clar că găsirea echilibrului potrivit între proporții și modelarea volumetrică va fi cheia’, explică designerul.
Škoda 110 R Concept mizează pe o eleganță minimalistă contemporană, definită de suprafețe curate, ordonate, cu distrageri minime – o abordare fidelă filosofiei actuale de design Modern Solid a mărcii Škoda. Pentru a puncta moștenirea mașinii în lumea motorsportului, el a încorporat aripi evazate și detalii precum un rollcage interior, jante cu prindere centrală și fante de ventilație în partea din față a capotei – un tribut adus legendarelor exemplare hors-serie numite Škoda 130 RS.
În viziunea lui Richard, modelul modern Škoda 110 R este o mașină pentru tinerii șoferi care iubesc motorsportul, dar își doresc și un coupé elegant pentru utilizarea de zi cu zi. Suprafețele curate sunt conturate de detaliile întunecate de pe eleronul față, pragurile laterale și difuzorul spate. O admisie de aer funcțională sub geamul lateral din spate amintește de admisiile de aer ale motorului modelului original și, în această reinterpretare electrică, ar putea servi la răcirea bateriei. Așadar Škoda 110 R Concept se vrea a fi un vehicul electric.
Surprinzător de elegantul coupé original Škoda 110 R a fost derivat din sedanul Škoda 110 și a fost produs între 1970 și 1980 la uzina din Kvasiny. Ca și alte modele Škoda din epoca sa, acesta avea un motor montat în spate care acționa roțile din spate printr-o transmisie manuală cu patru trepte. Puterea provenea de la un motor îmbunătățit cu patru cilindri în linie de 1107 cmc, care dezvolta 62 CP. Datorită masei proprii reduse – de doar 880 kg – și designului relativ aerodinamic, automobilul atingea o viteză maximă de 145 km/h. Škoda 110 R a stat, de asemenea, la baza mașinilor de curse Škoda, printre care s-au numărat prototipul extrem 200 RS și exemplarele speciale 130 RS.