Ce piese auto cedează cel mai des la un automobil cu motor diesel?

vezi galeria foto

Nu este niciun secret că șoferii din România preferă mașinile diesel. Oferă niște avantaje pe care niciun alt tip de alimentare nu este momentan capabil să le ofere. Consumul redus, puterea obținută la turație mică și autonomia mare sunt cele mai importante atuuri ale mașinilor diesel pe care nici vehiculele pe benzină, GPL sau chiar electrice nu le pot egala. Însă posesorii de vehicule diesel trebuie să știe că aceste motoare au și câteva probleme în timp, dacă nu sunt întreținute corect. Iată ce piese auto cedează primele la motoarele diesel.


 

Filtrul de particule

Motorizările Euro 4 sau mai noi au filtre de particule care opresc funinginiile nocive înainte să iasă în atmosferă. Dar pentru că mașinile circulă în România predominant în oraș, la viteze mici și la turații reduse, filtrele se colmatează destul de repede. Într-o țară din vest cu multe autostrăzi, filtrele de particule nu au probleme, dar când mașinile circulă doar în oraș, acestea apar. Filtrele se înfundă și regenerarea lor automată nu mai este posibilă, moment în care este obligatorie înlocuirea. Anularea nu este o soluție legală și nici sănătoasă.


 

Pompa de presiune înaltă

Motoarele diesel de generație noi cu injecție de tip common-rail au nevoie de două pompe pentru motorină. Una de presiune joasă și una de presiune mare. Cea din urmă poate fi electrică sau mecanică, dar în ambele cazuri vorbim de niște piese auto complexe, cu multe elemente în mișcare. Din cauza schimbării neregulate a filtrului de motorină și din cauza calității slabe a carburantului, pompa se strică. Diverse impurități ajung în ea și membranele din interior cedează, iar la un moment dat pompa nu mai face presiune iar motorul nu va mai porni. Din fericire, aceste pompe se pot recondiționa, dacă nu avem bani de una nouă.


 

Injectoarele

Oricât de bine ai întreține mașina, la un moment dat injectoarele vor face figuri. Motivele sunt aceleași: viteza mică de deplasare și calitatea slabă a carburantului. Mai adăugăm și dorința șoferilor de a face economie, mărind intervalul de revizie și înlocuire a filtrului de motorină, așa că rezultatul e clar: injectoarele se vor înfunda și nu vor mai funcționa. În acest caz le vom înlocui pe cele stricate, atunci când observăm că motorul nu mai merge rotund și consumă mult.


 

Valva EGR

Valva de recirculare a gazelor de eșapament suferă de aceeași problema la mașinile diesel. Funcționarea la turații mici și pe distanțe scurte, când motorul nu reușește să atingă temperatura optimă, duce la depuneri de calamina în EGR. Ceea ce înseamnă că valva se va bloca și va duce la un consum crescut de carburant și la senzația îndreptățită că motorul nu mai trage ca odinioară. Putem da jos valva ca să o curățăm sau să punem un EGR nou, dar scump. La fel de bine putem să montăm un EGR second-hand de la dezmembrări pe care îl putem verifica vizual să fie în stare bună înainte să-l montăm pe mașină.


 

Vehiculele diesel sunt foarte fiabile, dacă știm să le exploatăm corect. În țările din vest în care toată lumea circulă pe autostrăzi chiar și în mediul urban, adică locuri în care mașina se deplasează într-un regim de turație ridicat, mașinile diesel nu au aceste probleme. În România, aglomerația și infrastructura slabă forțează motorul diesel să cedeze în anumite puncte. Piesele enumerate mai sus se vor strica des la mașinile care circulă doar în oraș, iar la un vehicul de vacanță, de week-end, vor ține mult mai mult’ spun specialiștii de la PieseAuto.ro, cea mai mare platformă online cu anunțuri publicate de magazine de piese auto noi și parcuri de dezmembrări.


 

Pe lângă aceste piese, un motor diesel poate să mai aibă probleme cu turbosuflanta, cu răcitorul de gaze, cu răcitorul de motorină sau cu bujiile incandescente. Însă șoferii trebuie să știe că totul ține de cum conducem mașina pe motorină. Nu trebuie să ne fie teamă să turam motorul și să ieșim la drum întins cât de des putem, făcând un drum extern în fiecare luna. Pe lângă regimul de exploatare corect, mai este nevoie și de o revizie periodică cu piese de calitate, dacă vrem că mașina noastră diesel să ne țină mult și bine.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE