Marca fondată de Charles Rolls și Sir Henry Royce a început prin a-și materializa ambițiile de supremație tehnică și de calitate. Era inevitabil ca acestea să fie completate, cât de curând, de preocuparea pentru lux și exclusivism în design. Automobilele Rolls-Royce Phantom au preluat poziția de top în oferta mărcii britanice în 1925.
Ce a urmat: istoria ne-tehnică limuzinelor Rolls-Royce Phantom a ajuns să fie scrisă inspirațiile creative ale clienților și, bineînțeles, să reflecte înaltul standard de viață al acestora. În anii de început, Rolls-Royce Phantom era furnizat ca șasiu rulant, pentru care proprietarul comanda suprastructura la un carosier de elită specializat, conform propriei alegeri. Multe dintre exemplarele acelor vremuri din prima jumătate a secolului trecut stau drept mărturii venerabile ale artei acestor meșteri superlativi – o artă care s-a pierdut aproape în întregime de-a lungul deceniilor de transformare a industriei auto.
Dar Rolls-Royce a inițiat o renaștere spectaculoasă în secolul nostru, la Goodwood, prin intermediul departamentului său propriu de personalizare rafinată. Nu vorbim nicicum despre un compromis menit să umple un spațiu rămas temporar inactiv, ci de o dezvoltare nouă, întru totul compatibilă cu ce a avut mai bun de oferit tradția Rolls-Royce.
Fiind cel mai mare, mai impunător și, fără îndoială, cel mai luxos model Rolls-Royce, Phantom a redevenit imediat alegerea firească a membrilor de familii regale, a șefilor de stat și a altor demnitari, ca o modalitate implicită de a-și proiecta statutul și influența.
Printre primele comenzi pentru Phantom I din anii 1920 s-au numărat limuzine elaborate pentru conducătorii Indiei, maharajahii. Unele exemplare aveau caroseria decorată cu lucrări complicate din argint sau fabricate în întregime din cupru lustruit, special prelucrat pentru a reflecta lumina soarelui și a crea un spectacol orbitor care să impresioneze publicul.
Aproape o jumătate de secol mai târziu, un Rolls-Royce Phantom VI construit pentru primarul Londrei avea o cotieră centrală special concepută în cabina din spate pentru a susține impresionantul și considerabil de greul buzdugan ceremonial – parte a uniformei oficiale a titularului – în timpul aparițiilor publice.
De-a lungul secolului 20, interesul public tot mai mare pentru viața persoanelor proeminente, alimentat de dezvoltarea mass-media, a făcut ca rolul limuzinelor Rolls-Royce Phantom să capete o latură de sanctuar. Destui proprietari au specificat că doresc geamuri spate fumurii: printre primele mașini din Marea Britanie echipate cu acestea s-a numărat exemplarul Phantom V comandat de John Lennon în 1965.
Fie că erau persoane publice sau clienți discreți, mulți proprietari de Rolls-Royce Phantom își foloseau mașinile pentru a purta discuții confidențiale. Există numeroase exemple de Phantom echipate cu un compartiment izolat fonic care încorporează comenzi electrice de comunicare, astfel încât pasagerii din spate puteau să comunice cu șoferul atunci când era necesar, dar nu puteau fi auziți în alte momente. Această caracteristică este disponibilă și astăzi prin așa-numita opțiune Privacy Suite a mărcii.
Secretul și discreția puteau lua tot felul forme. În 1928, Otto Oppenheimer, un om de afaceri britanic care conducea operațiunile londoneze ale companiei de diamante De Beers, și-a comandat un Phantom I, cunoscut sub numele de „Diamantul Negru’, dotat cu un compartiment secret pentru transportul diamantelor neșlefuite. Amplasarea acestuia era cunoscută doar de el, de carosierul Hooper & Co. și de Rolls-Royce. Aproape un secol mai târziu, frumusețea și misterul acestui automobil au fost reafirmate când a fost desemnat câștigător general al prestigiosului concurs Cartier Style et Luxe de la Festivalul Vitezei de la Goodwood din 2025.
Primul secol din istoria lui Rolls-Royce Phantom subliniază un adevăr simplu: ca obiect suprem pentru exprimarea personală, Phantom – mai mult decât orice alt automobil din istorie – reflectă spiritul proprietarilor, contextul social și epocile în care trăiesc aceștia. Fiecare exemplar individual exprimă și păstrează gusturile, atitudinile, convențiile culturale și influențele estetice ale propriei epoci – o operă unică de istorie și artă care spune o poveste profund personală. De-a lungul unui secol de evoluție, un lucru a rămas constant: prin tratarea Bespoke, Phantom nu este doar cea mai bună mașină din lume: este cea mai bună mașină pentru proprietarul său și pentru lumea sa.