Un trio pentru viitorul mobilității electrice – Xpeng G6 RWD vs Cupra Tavascan VZ AWD vs Kia EV6 AWD

VT Cupra Tavascan Kia EV6 Xpeng G9

vezi galeria foto

Performanțe excelente, capabilități superioare de încărcare și autonomie bună – așa se recomandă mașinile electrice actuale. Trei modele din liga crossover se luptă pentru titlu: Xpeng, Cupra și Kia.


Deja nu mai putem nega, China reprezintă un concurent de temut pe piața mașinilor electrice. Astăzi, vine în față cu noul brand Xpeng. Alături de G6, chinezii propun un model interesant de clasă medie. Asemenea vehiculelor europene, G6 vine cu un design tip crossover, oferă 285 CP și o autonomie WLTP de 570 de kilometri. Există și un design calm, mult spațiu și o listă lungă de echipamente, iar toată afacerea costă mai puțin de 50.000 de euro.

Pentru a clasifica noul G6 din China, îl plasăm, în primul său comparativ bazat pe puncte, între două SUV-uri similare, cu formă coupé, cel puțin la fel de stilate și universale: noua Kia EV6 – aici în echipare GT Line cu 325 CP și tracțiune integrală, precum și Cupra Tavascan VZ (în versiune cu 340 CP și tracțiune pe ambele punți).


Kia și Cupra deservesc, de asemenea, segmentul de dimensiuni medii cu SUV-urile lor electrice, oferind două vehicule echilibrate cu autonomie confortabilă, dar și multiple elemente care le oferă talentul potrivit pentru utilizarea de zi cu zi. Cu toate acestea, la prețuri semnificativ mai mari. Kia EV6 GT Line pornește de la 61.383 de euro, în timp ce Cupra îl oferă pe Tavascan VZ pentru cel puțin 63.726 de euro.

Cupra pune această diferență în perspectivă, deoarece VZ (modelul de top) oferă cel mai puternic pachet de  propulsie. În același timp, Tavascan stă mai jos în ceea ce privește autonomia calculată în regim WLTP, conform căreia ar trebui să parcurgă 477 de kilometri. Se presupune că EV6 gestionează 522 de kilometri, iar Xpeng, după cum am mai spus, obține o rază de acțiune de până la 570 de kilometri cu o singură încărcare a bateriei.


Din păcate, pe hârtia datelor tehnice, Cupra nu își realizează pe deplin potențialul de performanță. Deși poate sări înainte cu câțiva metri mulțumită distribuției de putere 4×4 cu tracțiune ridicată, sprintează cu greu mai repede decât Kia, însă se distanțează ceva mai mult când discutăm despre Xpeng, vehicul ce dispune de un singur motor electric sincron amplasat pe puntea spate.
Greutatea sa mare (între Cupra și Xpeng există o diferență de aproape 300 de kilograme!) împiedică performanța de condus mai relaxată. Acest lucru are ca rezultat și un consum mai mare și, prin urmare, autonomie reală mai redusă. În test, am măsurat un consum mediu de 25,2 kW/h la 100 de kilometri. Drept urmare, în practică, Tavascan poate parcurge 305 kilometri cu o singură încărcare a bateriei.


Mai mult, Cupra nu se așteaptă ca Tavascan să fie foarte sprinten la încărcare. Spaniolul poate „trage’ maximum 135 kW de energie electrică din stațiile de încărcare rapide, ceea ce îi oferă pauze de încărcare de cel puțin 28 de minute (pentru repriza 10-80%).

Totuși, există o consolare semnificativă: el compensează timpul pierdut la stație prin cea mai frumoasă experiență de condus. Cupra se simte deosebit de sportivă, este manevrabilă, virează lin, decelerează perfect și este deosebit de eficientă în ceea ce privește oprirea cu o distanță de frânare de 32,7 metri (la cald, de la 100 km/h până la oprire).


Cupra nu se descurcă atât de perfect și cu îndatoririle din viața de zi cu zi: în ciuda scaunelor bune și a spațiului suficient în față, atât șoferul, cât mai ales pasagerii din spate se simt puțin înghesuiți. Există o lipsă de spațiu pentru genunchi în spate, iar sarcina utilă este mai mică decât la cei doi concurenți, fiind de doar 450 de kilograme.

Xpeng poate împacheta mult mai multe, în ciuda greutății mai scăzute.Pe lângă calitatea decentă a interiorului, există o cantitate bună de spațiu peste tot. Locurile din spate se simt la fel de aerisite ca primul rând. Iar cu un volum de până la 1.374 de litri, poate primi mai multe bagaje decât Kia și Cupra, în timp ce masa maximă de remorcare de 1,5 tone este, de asemenea, rezonabilă.


Cu toate acestea, când vine vorba despre caracteristicile sale de conducere, am identificat câteva defecte. Distanțele de frânare (cu discurile reci) sunt de peste 36 de metri și deci sunt depășite. În plus, spre deosebire de adversarii săi, mașina are doar tracțiune spate. Pe drumurile umede se produce o pierdere a tracțiunii. Mai mult decât atât, sistemul ESP nu reacționează suficient de repede în viraje, ceea ce are ca rezultat oscilații ale roților din spate. La virare, controlul stabilității suprafrânează roata din față în exteriorul curbei. De asemenea, tot la același capitol: atunci când frânați pe suprafețe cu diferite niveluri de aderență, G6 își poate pierde traiectoria șocant de rapid.

Totuși, când vine vorba de confortul la volan, G6 ar trebui să ofere mai multă încredere. În general, suspensia este moale, dar are rezerve suficiente și pe drumurile proaste. Reacționează insensibil la denivelările transversale, iar pe suprafețele aspre există un tremur constant în mașină. Acest tremur se dezvoltă într-un zgomot de fond la interior (în special pe pavaj și la viteze mai mari).
Calitățile electrice sunt mult mai bune. Datorită puterii de încărcare de 280 kW, bateria se umple cu energie deosebit de rapid. În practică, poate parcurge aproape 400 de kilometri și, datorită greutății sale mai mici, consumă mai puțină energie decât concurența.

Kia este, de asemenea, bine poziționată din punct de vedere al propulsiei electrice. EV6 poate face față proceselor de încărcare cu o viteză de până la 258 KW, ceea ce înseamnă că poate realiza repriza între 10 și 80% în doar 18 minute. Acest lucru este chiar mai rapid decât la ​​Xpeng – dar numai pentru că acumulatorul are o capacitate totală mai mică.

Raza de acțiune se micșorează și datorită acestui concept. Conform măsurătorilor noastre, EV6 a atins o autonomie de 338 de kilometri în test. Kia este singura mașină din această comparație care oferă popularul mod de conducere cu o singură pedală, accentul fiind pus pe recuperarea energiei în timpul decelerărilor.

În același timp, este agilă și încrezătoare. Este rafinată în acționare, se descurcă impecabil la manevrele evazive și la vitezele mari pe autostradă. Se simte foarte capabilă atunci când accelerează. Suspensia ar putea fi ceva mai receptivă, iar performanța de frânare este la câțiva metri în spatele lui Tavascan, însă acestea sunt singurele critici aduse la adresa comportamentului de condus.

Nu este dramatic, dar măsurabil: Kia rulează mai tare decât celelalte două. EV6 pierde, de asemenea, puncte din cauza asistenței la conducere puțin mai dure. Gardianul activ al benzii virează puțin mai mult atunci când face corecții, în timp ce tehnologia controlului vitezei de croazieră nu funcționează optim în afara autostrăzii, iar comenzile vocale sunt mai des ineficiente decât în ​​Xpeng sau Cupra.

Cu toate acestea, rezultatul final a fost unul deosebit de strâns, existând doar un singur punct diferență între concurenți. Ce înseamnă asta? Cupra, Xpeng și Kia vin cu propriile calități!

Clasament (max. 800 puncte)
1. Cupra Tavascan – 581 puncte
Foarte bun din punct de vedere al dotărilor și al experienței de condus.

2. Xpeng G6 – 580 puncte
În ceea ce îi privește pe chinezi, prețul aflat mult în spatele concurenței este reconfortant.

3. Kia EV6 – 579 puncte
Performanță electrică deosebită, încărcare extrem de rapidă, design unic.

Verdict
Avem parte de un fotofiniș. Toate cele trei automobile electrice sunt potrivite pentru utilizarea zilnică și oferă resurse excelente. Xpeng G6 o face cel mai ieftin, în timp ce Kia o face fără griji cu ajutorul garanției de șapte ani. Cupra, care este cea mai scumpă din test, ia victoria la mică distanță, mul-țumită comportamentului dinamic plăcut și echipamentelor de top.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE