Honda Civic Type-R – Spaima compactelor

Nu era nici pe departe perfect, însă nimeni nu-l putea acuza că este lipsit de caracter. Vechiul Civic Type-R urla sălbatic până la 8.500 rpm, ridicând pulsul audienței ca nicio altă compactă. Însă motorul VTEC aspirat nu mai putea face față timpurilor moderne și nici atacului venit de la propulsoarele turbo ale concurenței. Așa că Honda a fost nevoită să facă un compromis dur, atașând o turbină masivă peste o nouă unitate de 2,0 litri pe benzină. Rezultatul avea să fie cea mai rapidă  mașină cu tracțiune față, așa că japonezii nu au neglijat nimic pentru a ajunge la acest nivel de performanță!


Noul Type-R se simte radical încă de când cuprinzi în mâini volanul umflat. Oricum știi ce te așteaptă după ce vezi cum arată această japoneză. Pur și simplu n-ai cum să treci impasibil pe lângă caroseria încordată și plină de flapsuri, eleroane și alte artificii aerodinamice dezvoltate cu un singur scop: să scoată tot ce e mai bun din forț‌a curenților de aer. Iar cele patru terminații ale evacuării promit că deliciile auriculare vor fi în continuare sinonime cu apariția lui Civic Type-R.


Cu 310 CP și un cuplu de 400 Nm disponibil de la 2.500 rpm, noul motor turbo dezvoltat de Honda este o sursă inepuizabilă de forță. Însă tot efortul ar fi fost de prisos dacă puterea nu ar fi ajuns pe asfalt, cum s-a întâmplat la multe alte modele din trecut. Aici intră în scenă adevăratele atuuri ale noului Type-R: punte față cu o arhitectură inovatoare, denumită Dual Axis Strut Front Suspension, diferențial cu alunecare limitată, un nou model de anvelope Continental dezvoltate în colaborare cu Honda și amortizoare adaptive. Care este rezultatul acestei ecuații complexe? Noul Civic Type-R izolează impulsurile din planetare de cele ale direcției, diminuând radical efectul de torque-steer.


Chiar dacă mai șchioapătă uneori la ieșirile din acele de păr în treapta a doua, japoneza reușește să pună toată puterea jos imediat ce urcă într-a treia, țâșnind cu precizie pe traiectoria dorită. Spatele urmează ascultător aceeași linie, iar Type-R accelerează exploziv acolo unde un Seat Leon Cupra R de 280 CP încă mai bâjbâie stângaci după aderență.

Cel mai rapid Civic se simte în elementul său pe circuit, unde virează de parcă ar rula pe șine. Motorul urlă aproape la fel de impresionant precum vechiul aspirat de 2,0 litri și trage liniar până în punctul în care se lovește de limitare, la 7.000 rpm. Iar spre deosebire de majoritatea compactelor rapide, noul Type-R poate alerga liber chiar și cu 270 km/h! Posesorii de Porsche Boxster ar face bine să se uite mai des în oglinzile retrovizoare.


 

Parafrazând, pasionații de japoneze rapide pot sta liniștiți: noul Civic Type-R nu și-a pierdut niciun strop din caracterul fascinant. Din contră, acesta lovește mai puternic ca oricând, rămânând dureros de ferm chiar și pe cea mai confortabilă setare a suspensiei adaptive. Totul, pentru un obiectiv clar, stabilit din primele faze ale proiectării: să devină cea mai rapidă compactă cu tracțiune față de pe Nordschleife. Iar eforturile au fost încununate de succes, pentru că un model de preproducție a stabilit deja un nou timp de referință, de 7:50,63 minute  cu aproape patru secunde mai rapid decât Renault Mégane RS Trophy-R!


Verdict:

Honda nu a dezvoltat doar un motor turbo excepț‌ional, ci și un hothatch neașteptat de agil și precis pe traiectorie, în ciuda cuplului de 400 Nm care îi asaltează puntea față. Fanii pot răsufla ușurați, pentru că tehnologia modernă nu-i distruge farmecul de altădată!

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE