Pe trend, dar în stil propriu: KGM Actyon se face remarcat!

vezi galeria foto

Rareori se întâmplă ca un proiect demarat



cu decenii în urmă fără vreun elan deosebit să ajungă în timp să capete o formă categoric dezirabilă. Automobilul pe care astăzi îl întâlnim sub denumirea KGM Actyon este un astfel de exemplu. Te uiți la el, îi examinezi interiorul, îl conduci, te uiți la specificații și concluzia că ai de-a face cu un SUV compact spre mediu realmente interesant se impune. De unde s-a plecat ca să se ajungă aici?


Nimic de regretat

Prima generație de SUV-uri care s-a numit Actyon a intrat în componența ofertei SsangYong în anul 2005 și înfățișarea sa te făcea să te întrebi cum de tipul care a semnat designul – Ken Greenley îl chema – a reușit să-l facă atât de urât și a mai și fost plătit pentru asta. Între timp s-au întâmplat multe, marca a de atunci a renăscut sub denumirea KGM și în oferta sa au apărut câteva modele de SUV-uri mici și compacte care meritau atenție, dimensionate cumva între clase. Printre acestea, se remarcă KGM Korando, având o lungime de 4450 mn și un ampatament de 2675 mm, dotat cu motorizare 1.5 T-GDI de 163 CP. Lungimea respectivă îl situează la limita dintre clasele mică și compactă.


Acum iată și de ce v-am obosit cu această mică teorie privitoare la KGM Korando: pentru că la un nivel superior, la granița dintre clasele compactă și medie, întâlnim un SUV care are aceeași motorizare, cam același ampatament (2680 mm) și o lungime de 4740 mm. Acesta este noul KGM Actyon, a cărui siluetă ne comunică prin design că este o evoluție rafinată a cunoscutului SsangYong Torres!


Ce nu am menționat încă: pentru că reabilitarea mărcii sud-coreene și transformarea din SsangYong în KGM a venit ca urmare a preluării acesteia de către Mahindra Group, în desenarea noilor vehicule KGM este implicat studioul italian Pininfarina (care a semnat, printre altele, o grămadă de mașini produse de Ferrari), de asemenea, actualmente parte a grupului indian.

The best of both worlds

Dacă și-a dorit cineva vreodată mașini care să aibă tehnologie asiatică și design italian (în fine, destul de), acela va găsi KGM Actyon un răspuns elocvent. Interiorul are mai multe elemente impresionante stilistic și, în același timp, convenabile ergonomic: volanul hexagonal, tratarea minimalistă a planșei de bord (altfel, dotată în spirit hightech), racordarea frumoasă a panourilor de portiere cu bordul și renunțarea la consola centrală convențională în favoarea unei insolite console „floating’ situate între scaune. Ei, parcă s-a exagerat un pic cu cristalul de pe selectorul de transmisie, a la Volvo. Însă asta nu e tot: calitatea rigusoasă a finisării și a asamblării este ilustrativă pentru competențele asiatice, iar formele și consistența tapițeriei pun un evident accent pe confortul șederii.


Încă o surpriză marcantă din partea lui KGM Actyon: nota de „smoothness’ integrată în condițiile de călătorie și în comportamentul dinamic. Insonorizarea bună nu lasă nicio clipă senzația că ai „trage’ de motor – cu toate că ai tendința de a-l solicita în plus, tocmai ca urmare a lipsei semnelor de efort din partea acestuia. Poate că accelerația de la 0 la 100 km/h în 10,8 s nu e o cifră dintre cele mai epatante, însă reprizele au destulă vigoare, iar cei care doresc să obțină răspunsuri cu tentă sportivă pot selecta manual treptele cutiei de viteze prin intermediul padelelor de la volan.


Pe drum și dincolo de acesta

Ca urmare a unei conduceri dinamice pe care tinzi să o adopți ca atare, consumul s-ar putea ridica peste așteptări și interesul de a-l exploata mai economic pe KGM Actyon se va naște abia după mai multe sute de kilometri în care ai tratat ideea cu nonșalanță, folosind fără rețineri resursele grupului motopropulsor care include supraalimentare turbo și o cutie de viteze automată cu șase trepte (de origine Aisin) bine pusă la punct.

Ne-au mai plăcut dozarea asistării direcției și filtrarea eficientă a denivelărilor pe care o oferă suspensia. Cineva, de acolo, de la conducerea mărcii KGM, s-a străduit serios să obțină o notă de rafinament cu o amprentă de anume greutate în interacțiunea dintre conducător și mașină (obicei întâlnit, altfel, pe la Mercedes – sursă care, mai demult, a stat la baza inspirației și chiar a furnizat tehnologie pentru porducătorul sud-coreean).

Singurul moment în care situația aceasta idilică se alterează un pic este la trecerea peste denivelări transversale scurte, când filtrarea trepidațiilor tinde să își arate oarecum limitele. Altfel, ambianța de rulare merită epitetul de premium, în parte ca reflectare a unor factori buni, în parte pentru încurajare. Ca o concluzie strict privitoare la conducere și aptitudini dinamice: KGM Actyon este lesne de condus în regim rapid, rămânând mereu confortabil și controlabil, dar predispoziția pentru creșterea consumului la apăsarea insistentă a accelerației va duce, în timp, la formarea unor preferințe de condus mai degrabă ponderate și orientate spre confort.

Fiind un SUV măricel și dotat numai cu tracțiune față (în versiunea testată aici, cel puțin), KGM Actyon se pretează numai sesiunilor ușoare dincolo de limitele drumurilor asfaltate, pe teren preferabil uscat – suficient pentru picnicurile de weekend. Resursele de putere, prezența tracțiunii integrale și montarea unor pneuri mixte/AT i-ar putea extinde sesizabil potențialul off-road, mai ales pentru condiții de aderență redusă.

Argumentele sunt consistente

KGM Actyon va fi cel mai mult apreciat pentru condițiile de călătorie foarte plăcute pe distanțe medii și lungi. Acest automobil reprezintă o alegere bună pe partea confortului și conducerii ușoare inclusiv în oraș sau la deplasările curente pe distanțe reduse, însă gabaritul (console față și spate oarecum masive) s-ar putea dovedi incomod la manevrarea în oraș, mai ales pe străzi înguste. Din fericire, sistemele de asistare a conducerii îl susțin pertinent pe cel de la volan în traficul aglomerat.

Versiunea KGM Actyon Executiv vine la prețul de listă de 42.500 de euro și, conform altor bune obiceiuri asiatice, este foarte generos dotat (că e mai greu să fabrici diverse configurații complexe decât să pui cam totul pe toate mașinile și să le dai la un preț competitiv). Pentru un SUV de clasă compactă bine personalizat, care i-ar putea tenta și pe cumpărătorii clasei medii, KGM Actyon e o ofertă bine calibrată. Dincolo de argumentele tehnice și estetice pe care mizează, ideea unui automobil asiatic care se face remarcat prin originalitate îi conferă un plus de atractivitate lui Actyon.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE