Porsche Standard 218V vs Cayenne Diesel – Indiscretii din trecut

Aparitia lui Porsche Cayenne Diesel nu i-a prea entuziasmat pe snobi. Acestia ar trebui sa retina, totusi, ca Porsche nu s-a apucat azi-noapte sa lucreze la tema diesel.

Porsche nu are obiceiul sa-si socheze adeptii. De 60 de ani incoace, marca din Zuffenhausen nu a renuntat la amplasarea motorului in spate pentru masinile sale sport. Mai adaugam ca seria supersportivelor Porsche 911 a trecut si ea pragul celor 45 de ani de la momentul lansarii.

Asadar, constanta si perseverenta pe toata linia. O oarecare tulburare s-a facut simtita in momentul prezentarii lui Porsche Cayenne. Cum adica Porsche face o masina nesanatos de grea si care pune roata pe altceva decat asfaltul perfect al autostrazilor sau al circuitelor de viteza? Ca adept traditional al filosofiei Porsche, asta te-ar putea face sa simti un fior rece, asemanator cu cel care-ti taie piciorul atunci cand (ipotetic) pasesti de pe o plaja insorita, direct in apa Oceanului Arctic. Insa nu pierdeti din vedere un lucru important: Cayenne se adresa in mare masura unui segment nou de clientela. Rationamentul a fost corect, iar SUV-ul Cayenne este acum cel mai bine vandut model Porsche din toate timpurile.

Privind din directia mentionata, nu cumva era firesc ca Porsche Cayenne sa patrunda si pe teritoriul diesel? Din moment ce dieselul prezinta unele avantaje notabile pentru specificul clasei SUV (de exemplu: caracteristica de cuplu buna la turatii mici, potrivita conditiilor off-road; consum redus si, implicit, autonomie mai mare atunci cand se ruleaza prin zone cu mai putine statii de alimentare), Porsche a facut ceea ce era de facut.

Porsche are experienta de decenii pe tema diesel
Asadar, urmarind firul povestii, vedem cum lansarea lui Cayenne Diesel se inscrie perfect in demersul initiat de Porsche in momentul atacarii segmentului SUV de lux. Paradoxal, faptul a generat un val de comentarii defavorabile strict pe fondul ideii formale ca dieselul ar fi un tip de propulsor nerafinat, zgomotos, cu plaja de turatie limitata, tocmai bun pentru camioane, utilaje si tractoare.

Desigur, poti sa spui asta din tot sufletul la un pahar de sampanie, in ambianta comoda a barului dintr-un hotel de cinci stele, dupa ce tocmai te-ai intors de la o sesiune de pilotaj pe circuitul Nurburgring. Pentru orice alte conditii de viata si conducere, dieselul are argumentele sale. Le poti aprecia sau nu, dar ele exista.

Pentru cei pe care nu i-am convins pana acum ca aparitia automobilelor Porsche cu motorizari diesel nu reprezinta o avanpremiera la sfarsitul lumii, aplicam un alt tratament. Ceva de felul resuscitarii cu ajutorul socurilor electrice. Atentie, fiti gata, contact: cu ani in urma, Porsche a mai fabricat vehicule diesel – mai precis, tractoare!

Cu cateva decenii in urma, intre anii 1956 si 1963, oferta Porsche cuprindea nume precum Junior, Standard, Master si Super. In acest interval de timp, vanzarile de vehicule diesel ale marcii Porsche le-au depasit fara drept de apel pe cele de masini sport. Credeti ca ar putea visa cineva la un tractor Porsche? Desigur, fermierii. De altfel, tractoarele Porsche nici nu erau asa de scumpe pe piata masinilor agricole, dupa cum sunt masinile sport Porsche fata de automobilele obisnuite.

Aici puteti vedea un exemplar Porsche Standard 218V din 1959. Tractorul este pus in miscare de un motor diesel aspirat, cu doi cilindri, capabil sa furnizeze 25 CP. Aproximativ de zece ori mai putin decat ofera acum turbodieselul de 240 CP, care echipeaza SUV-urile Cayenne.

Cu referire stricta la tehnologia motorului, este interesant ca toate motoarele diesel Porsche fabricate pentru tractoare (variante cu unul pana la patru cilindri) dispuneau de o solutie constructiva considerata si astazi un rafinament tehnic: blocul motor era din aluminiu. Spre deosebire de acestea, blocul V6 de origine Audi care se afla sub capota lui Cayenne e din fonta. Pretentiile de superioritate ale lui Standard 218V nu se opresc aici. Tractorul poate sa inainteze dezinvolt pe terenuri cu denivelari si obstacole foarte dificile, care pentru Cayenne constituie zone interzise.

Pornirea lui Porsche Standard 218 e un fel de ritual religios
Despre Cayenne Diesel vom mai vorbi, dar acum este momentul de glorie sclipitoare a tractorului Porsche 218V. Sa-l privim in lumina reflectoarelor. Pornirea are ceva din farmecul unui ritual religios. Se pune contactul sistemului de preincalzire, se pompeaza manual ceva combustibil in cilindri, se aduce la jumatate parghia manuala de acceleratie (da, acest Porsche nu are pedala de acceleratie) si, in sfarsit, se poate actiona demarorul. Dupa cateva ture de arbore cotit, motorul prinde viata si toata lumea de pe o raza de cateva sute de metri aude despre asta imediat.

Dupa incalzire, tacanelile metalice se mai domolesc. Tractorul are nevoie de 10 minute pentru a atinge viteza maxima, iar aceasta este de 25 km/h. La volanul lui Standard 218V, parcurgerea unui drum drept necesita tot atatea rotiri de volan ca si unul cu viraje, deoarece caseta de directie are o demultiplicare lunga si precizia ghidarii rotilor pare a fi o notiune straina de conceptul vehiculului.

Imaginile acestui articol dovedesc ca dieselul nu vine in contradictie cu traditia Porsche. In prezent, cand economia, sub toate formele, si reducerea emisiilor de CO2 sunt importante atat pentru Porsche, cat si pentru clientii sai, dieselul devine o varianta cat se poate de atragatoare. A venit momentul sa lasam prejudecatile in urma.

Adaugă un comentariu

Articole similare