Skoda Rapid: Simplă, dar și bună?

Prețurile afișate pentru Skoda Rapid în variante diesel sunt atractive. Să vedem dacă investiția, într-adevăr, merită. Am condus un exemplar fabricat în 2015 cu 143.000 de kilometri la bord. Preț: 5.950 de euro.

Credeai că știi ce poate să însemne „dotare de bază' în anul 2015? Mai gândește-te! Colegii noștri din Germania au avut o experiență neașteptată cu această Skoda Rapid veche de 4 ani. Temperatura de afară era de 35 de grade la umbră.

Deschizi portiera, cu intenția de a lua loc la bord și a porni. Ambianța este ceva de agonie, așa că dai drumul la aerul condiționat. Dacă există, pentru că această mașină nu are nici un fel de aer condiționat. Ca urmare, s-a transpirat din greu pentru realizarea acestui articol.

Dincolo de toate, automobilul nu a lăsat o impresie proastă, în pofida unei echipări spartane și a unor materiale plastice de finisare cu caracter elementar (până și clanțele interioare ale portierelor sunt dintr-un plastic negru ordinar). Să nu pierdem din vedere că seria Skoda Rapid a fost inventată de grupul VW pentru a contracara ofensiva Dacia Logan/Sandero. N-a mers.

Nu numai mașina este literalmente fierbinte, ci și prețul său. Anunțul ne pune în vedere că se cer mai pu- țin de 6.000 de euro pentru o mașină care, nouă, a costat ceva de genul a 15.000 de euro. Nu-i rău deloc: mașina știm că e bună, iar banii sunt relativ puțini!

Se cheamă Rapid, dar nu este un vehicul tratat rapid, în sensul de superficial al termenului. În privința dimensionării interiorului, nu prea are concurenți. Realizarea unui habitaclu atât de spațios a fost posibilă deoarece ampatamentul măsoară 2,60 m, fiind compatibil cu cel al modelelor superioare, din clasa compactă.

Portbagajul este, de asemenea, neobișnuit de mare pentru respectivul segment de piață. Versiunea de caroserie Spaceback (prezentată aici) oferă un volum util cuprins între 550 și 1.490 de litri. Modelul succesor, Skoda Scala (caroserie hatchback tipică), nu se poate mândri cu un astfel de spațiu pentru bagaje.

Ajungem la motorizare: sub capotă se află un diesel de școală mai veche, oarecum zgomotos. Însă care nu dă niciun semn de efort când pune în mișcare mașina de 1,2 tone. Consumul propulsorului 1.6 TDI este dintre cele mai reduse posibile: aproximativ 4,0 l/100 km. Pe de altă parte, acest tip de motor (EA189) este unul dintre cele trecute pe lista neagră a emisiilor de noxe.

 

Tehnologia de origine VW poate ridica surprinzător costurile reparațiilor

Cutiile de viteze automate de tip DSG cu ambreiaje uscate care au intrat în dotarea seriei Rapid sunt dintre cele mai delicate și fragile. Se recomandă ponderare în solicitarea motorizărilor 1.2 TSI (EA111), care au distribuția oarecum sensibilă (variantele de 86 și 105 CP). Dacă se poate, alegeți un exemplar produs după aprilie 2015, când a fost introdusă motorizarea EA211, având un nou sistem de distribuție, prin curea. Variantele diesel a căror compatibilitate cu nivelul declarat al emisiilor este problematică sunt EA189 și EA288 (unele au primit modificări de actualizare).

 

Injectoare

Modernizarea versiunilor diesel a implicat creșterea presiunii la care funcționează injectoarele. Fiabilitatea lor nu mai este exemplară.

 

Valva EGR

După schimbarea softului motorului, debitul gazelor recirculate a crescut. Frecvența înfundării valvelor EGR, de asemenea.

 

Toba de eșapament

După numai patru ani, toba nu e chiar distrusă de rugină, dar nici mult nu mai are. Piesa originală ajunge să coste până la 400 de euro.

 

Intercooler

Fiind amplasat în fața radiatorului din sistemul de răcire cu lichid, este mai expus la înfundarea cu praf, insecte și altele. Lamelele afectate reduc efectul de răcire a aerului de admisie.

 

Verdict

Din punct de vedere conceptual, Skoda Rapid rămâne o reușită remarcabilă. Aspectul finisării trebuie luat ca atare, iar echiparea constă (de obicei) din strictul necesar. Nu are probleme tehnice prin definiție. Recomandarea noastră vizează motorizarea de 1,2 l și 75 CP.

Adaugă un comentariu