Masini pe alese. In jurul lumii, cu Mike Brewer din 31 mai pe Discovery Channel

Pe 31 mai debuteaza pe Discovery Channel emisiunea Masini pe alese. In jurul lumii, cu Mike Brewer, care are in spate peste 20 de ani de experienta in achizitionarea si vanzarea masinilor la mana a doua din si in toata lumea. Emisiunea va putea fi vizionata in fiecare vineri de la ora 22.00.

 Ce masina ai vandut cel mai greu ?

Mike Brewer: Am cumparat si am vandut multe masini – cred ca vreo 15 in total. Si cred ca masina pe care am vandut-o cel mai greu a fost un Chevrolet El Camino pe care l-am vandut in Suedia si care a avut probleme dupa ce eu m-am intors in Anglia. Masina a avut o problema, eu am fost nevoit sa explic aceasta problema in program, ceea ce a complicat foarte mult lucrurile, fiindca masina chiar avea o hiba. Si fiindca tot ce fac in acest program e real, adica am facut in mod real toate schimburile prezentate in program, am fost obligat sa procedez corect si sa ii dau tipului respectiv niste bani inapoi. Asta a fost masina pe care am vandut-o cel mai greu: acel Chevrolet El Camino.

Dupa parerea ta, ce inseamna masinile pentru barbati ? Au vreo semnificatie simbolica ? Si, daca da, care ar fi aceasta ?

Mike Brewer: Da. In primul rand, o masina este un mijloc de transport. E o metoda prin care te deplasezi dintr-un loc in altul. Insa exista mai multe metode de deplasare. Poti sa alegi una plicitisitoare si sa umbli prin lume intr-o cutiuta cubica, fara pic de personalitate. Sau, daca esti un tip care are acces la ceva venituri, probabil ca iti permiti sa conduci o masina care sa te reprezinte. Daca esti un tip sportiv, e mai probabil ca vei avea o masina cu motor sport, GTI. Daca esti un iubitor de iesiri in natura, o sa-ti iei un Land Rover sau un Range Rover, un vehicul off-road. Deci as spune ca, pentru barbati, masinile sunt un fel de prelungire a personalitatii lor. Desi cred ca acelasi lucru se poate aplica si in cazul femeilor.

Ce parte a masinii ar fi cel mai greu de reparat ?

Mike Brewer:  E adevarat ca o masina, cu cat e mai veche, cu atat e mai simpla ca tehnologie. Daca te uiti la masinile clasice pe care le refacem eu si Ed in programul Masini pe alese, sunt foarte simple, fiindca au o tehnologie foarte veche. Pe atunci nu existau nici computere, nici sisteme de frana complicate sau navigare prin satelit, nici geamuri electrice… Totul se baza pe manere, intrerupatoare, butoane si clante. Asta gaseai intr-o masina. In ziua de azi insa, masinile devin tot mai dificil de reparat si de intretinut. De fapt, producatorii zilelor noastre te incurajeaza sa nu te ocupi singur de masina ta, ci sa le-o duci sa se ocupe tot ei de ea. Astazi, daca ar fi sa-ti iei o masina – de pilda, un Bentley, un Rolls Royce, un Audi sau un BMW – si ai vrea sa ai grija de ea singur, ar fi incredibil de complicat. Masinile zilelor noastre sunt pline de computere si de tot felul de tehnologii care inseamna ca au cam iesit din raza de actiune’ a unor umili mecanici casnici, ca mine.

Ce tip de masina ai tu acum ? Si ce anume ti se pare mai important pentru o masina adevarata: sa fie mai confortabila sau mai sportiva ?

Mike Brewer:  Masina mea personala e din 1967 – e clar ca-mi plac masinile vechi. E un Mustang Fastback din 1967. Seamana cu una dintre masinile de care ne-am ocupat in Masini pe alese. Mi-am ales aceasta masina fiindca mie imi plac motoarele puternice, iar modelul asta are 8 cilindri in V. Imi place cum arata. E o prelungire a personalitatii mele – exact ce va explicam ceva mai devreme. Are un aspect musculos si destul de brutal. Cred ca mesajul ei e Da-te la o parte din calea mea !’ Si e destul de zgomotoasa… Si cred ca toate calitatile ei le am si eu. Sigur, mai putin partea cu muschii, dar in rest le am pe toate. Deci masina mea e un Mustang Fastback din 67 pe care mi l-am ales fiindca il consider o prelungire a personalitatii mele. In plus, e un simbol american adevarat. Imi place la nebunie ! De fiecare data cand ma urc in masina mea, zambesc.

Mike, care dintre masinile refacute de voi ti-a placut cel mai mult ?

Mike Brewer:  Daca ne gandim la Masini pe alese, am avut peste 80 de masini pe care le-am refacut, deci au fost multe asemenea proiecte care mi-au placut foarte mult. As zice ca unul dintre cele mai vechi ar fi micul Fiat 500 pe care l-am cumparat la Torino si l-am vopsit in alb, cu dungi. A fost o masina grozava ! Iar de curand, in sezonul al 10-lea din Masini pe alese, masina de care sunt cel mai mandru e un Range Rover Mark III, care si-a inceput viata ca masina a unui gangster care canta rap, dar a ajuns in final un automobil demn de strazile de elita ale Londrei. Dintr-un vehicul care arata hidos, l-am transformat intr-unul foarte, foarte elegant. As spune ca asta a fost cel mai uimitor proiect pentru o masina refacuta de noi.

Cand te uiti la o masina la mana a doua, intotdeauna iti iei cu tine lanterna ta de incredere. Care ar fi primele trei lucruri pe care le studiezi la o masina la mana a doua pe care vrei s-o cumperi ?

Mike Brewer:  Daca nu ai cunostinte ca mecanic sau nu stii la ce sa te uiti, e bine sa iei cu tine pe cineva care se pricepe, fiindca e foarte usor sa te lasi dus de val’. Daca te duci si vezi o masina sport rosie, cu capota data jos, inima ta va decide in detrimentul creierului, deci risti sa iei o decizie gresita. Deci, daca nu stii la ce sa te uiti, ia cu tine pe cineva care se pricepe si stie cum sa studieze masina in detaliu. Cand te duci sa vezi o masina la mana a doua, nu lua de bun tot ce iti spune actualul ei proprietar. E bine sa scoti masina la un test drive de durata, foarte lung si foarte amanuntit. Trebuie sa schimbi toate vitezele, sa incalzesti bine masina si chiar sa te asiguri ca ii functioneaza bine si marsarierul. Ai fi uimit sa afli cate asemenea teste am facut eu, de-a lungul vietii mele, si nimeni nu s-a ostenit vreodata sa mearga cu masina cu spatele. Stii foarte bine cate viteze are cutia de viteze – sase sau uneori chiar sapte – deci e bine sa te asiguri ca le verifici pe toate, rand pe rand. Asigura-te ca stai mai mult timp pe langa proprietar. E important nu doar ce masina cumperi, ci si de la cine o cumperi. Sa-ti dau un exemplu. Daca m-as duce sa cumpar o masina Alfa Sports rosie, decapotabila, care ar fi descrisa ca o masina imaculata, intretinuta impecabil, dar cand as ajunge la casa proprietarului as gasi pe alee un carucior de copii ruginit, o minge de fotbal sparta, peluza netunsa sau vreun geam spart, m-as gandi ca poate nici de masina respectiva n-a avut chiar atat de multa grija pe cat spune. E important deci sa studiezi si omul de la care cumperi masina, nu doar masina in sine. Daca reusesti sa combini aceste trei ingrediente, sa le verifici pe toate si sa fie totul in regula, ai sanse mari sa iti cumperi o masina buna.

Ai vandut vreodata o masina unei vedete ? Si, daca da, ne-ai putea spune cine era si ce fel de masina si-a cumparat ?

Mike Brewer:  Da, de-a lungul anilor am cumparat masini de la vedete si am vandut masini mai multor vedete. I-am vandut o masina boxerului Frank Bruno si alta unui prezentator de stiri pe nume – nu mai stiu exact – parca Huw Edwards. E un galez de la BBC. Am cumparat o masina in numele lui David Beckham. Nu i-am dat-o direct lui, dar am cumparat o masina in numele lui. Am mai cumparat masini de la Jimmy Tarbuck, care e un comic britanic celebru, de la Henry Cooper, un alt boxer…  Si cam asta ar fi. Mai sunt si altii, multi altii… Dar nu stiu acum…

Si ai iesit sa testezi masina cu vreunul dintre ei ?

Mike Brewer:  Am cativa prieteni care sunt celebri si am sofat impreuna cu ei. Probabil cel mai celebru dintre ei cu care am condus sau cu care am fost in aceeasi masina e un tip din grupul lui Jamiroquai – Jay Kay… E un mare iubitor de masini, un adevarat fanatic. Am petrecut ceva timp cu el si cu colectia lui de masini, asa ca ne-am imprietenit. Ar mai fi si un DJ englez, foarte celebru aici: un tip pe nume Chris Evans, si el la fel de innebunit dupa masini. Are o colectie uimitoare de automobile si am calatorit de cateva ori si cu el.

Studiind toate dispozitivele mecanice cunoscute, care ti se pare ca ar fi cea mai grozava solutie tehnologica ?

Mike Brewer:  Cand filmam pentru programul Masini pe alese, trebuie sa gasim metode prin care sa imbunatatim masinile pe care le gasim. Asta e cel mai important. Dupa ce cumpar o masina trebuie sa o transform intr-una mai buna. Cea mai buna solutie mecanica pe care am gasit-o pentru reparatii a fost prezentata recent in sezonul actual din program, in care cumpar o masina… E incredibil, fiindca era vorba de un Porsche Boxster S, o masina sport de doua locuri, absolut fantastica, pe care am cumparat-o cu numai 1.000 euro. Explicatia acestui pret este ca tipul care vindea masina era convins ca fie cutia de viteze, fie sistemul de transmisie se facusera zob. Credea ca erau terminate. Praf si pulbere… Insa in timpul test-drive-ului, eu mi-am dat seama ca ar putea exista o solutie destul de simpla pentru aceasta problema. I-am dat masina mecanicului meu, Ed China, care a facut primul lucru pe care trebuie sa-l faci intr-o asemenea situatie: a demontat baia de ulei si a gasit busonul de golire, a scurs tot uleiul din sistemul de transmisie si din cutia de viteze, a inlocuit filtrul si a adaugat niste ulei nou, mai modern, apoi a scos din nou masina pe drum, pentru un test. Si stiti ceva ? Masina era ca noua. Deci tipul respectiv mi-a vandut un Porsche Boxster S despre care credea ca are o problema de 4.000 euro cu cutia de viteze, dar pe mine m-a costat doar 50 euro ca s-o repar. Cred ca asta a fost cea mai buna solutie tehnica pe care am gasit-o pentru o problema, fiindca in final ne-am ales cu cea mai ieftina masina din lume !

Ti-ai modificat vreodata propria masina ? Si, daca da, ce ai schimbat la ea ?

Mike Brewer:  Povestea mea incepe asa: tatal meu este celebru in lumea celor care customizeaza masini. In anii 1970, tata a customizat cateva dintre cele mai celebre masini ale vremii. Asa incat am mostenit dragostea pentru masini de la Roger, tatal meu. Tot de la el am invatat o groaza de trucuri si smecherii legate de ce a facut el cu diverse masini. In cariera mea de dealer de masini am modificat multe din propriile mele masini, ca sa le vand – indiferent daca asta presupunea sa cumpar o masina foarte simpla, o Jane careia ii schimbam caroseria si ii puneam jante de aliaj, sau daca schimbam tot interiorul masinii, ca s-o fac sa arate mai bine. Indiferent de varianta, faceam masina respectiva sa arate mai bine si deci puteam s-o vand la un pret mai mare. La fel procedez si astazi. Daca te uiti la noul meu program, Masini pe alese: In jurul lumii, o sa vezi ca am situatii in care cumpar un Land Rover Defender, ii schimb rotile si ii pun unele mai moderne, de aliaj, vopsite in negru, ii pun o masca din 2010 in fata si i-o fixez cu mana mea. Tot eu schimb si interiorul… De pilda, am luat o masina de fermier si am schimbat-o intr-un vehicul de oras, ceea ce a insemnat ca m-am ales si cu un castig frumos. Am modificat multe masini, de multe ori. Le-am facut sa arate mai bine. Intotdeauna ma gandesc cum sa schimb o masina ca sa obtin de pe urma ei un profit cat mai mare.

Avand o companie care se ocupa de masini, ma gandesc ca ai si o colectie personala numeroasa. Cate masini ai ? Si care dintre ele e preferata ta ?

Mike Brewer:  Ai dreptate, am mai multe masini. Doua dintre ele sunt preferatele mele. Nu am o singura preferinta, ci doua. O sa incep cu masinile de familie. Sotia mea are un Audi. E micul Audi A1 si ii place la nebunie ! Eu conduc in fiecare zi un Ford S-Max, care e o masina de familie. E biroul meu mobil. Am acolo Bluetooth si sistem de navigatie prin satelit, VPS, aer conditionat… E micul meu birou mobil. Imi place la nebunie! Insa adevarata mea pasiune e colectia mea de masini clasice. Am cateva asemenea modele. Am un Mustang Fastback din 1967 care imi place la nebunie. In prezent e in curs de refacere. Tocmai mi-am cumparat un Chevrolet Camaro SS din 1968. E o masina americana mare, foarte puternica… Si asta e in curs de refacere acum… Va fi un automobil uimitor. Am deci doua masini americane care sunt preferatele mele, dar si cele doua masini de familie pe care le folosim zi de zi. Si nu ma voi opri aici ! Maine sau poate chiar in dupa-amiaza asta, nu se stie niciodata… Poate chiar intru pe Internet si imi mai cumpar o masina, fiindca imi plac foarte mult !

As vrea sa te intreb care a fost prima ta masina. Ai putea sa ne povestesti cum ti-ai cumparat-o ?

Mike Brewer:  Prima mea masina a fost si inceputul carierei mele in care caut masini din ce in ce mai bune. Daca stau sa ma gandesc mai bine, totul a inceput cand aveam 17 ani. Prima mea masina, ca in cazul multor englezi, a fost umilul Mini. Avea un motor de 850 cmc. Era bej si era o masinuta fantastica pentru mine, fiindca la varsta de 17 ani descoperisem fetele si aveam nevoie de o masina ca sa pot sa stau cu fetele… Asa ca mi-am luat acest fantastic Mini mititel, cu care mergeam absolut peste tot, prin toata Anglia, si cu care m-am distrat pe rupte !  Am reparat masina, ajutat de tatal meu, si am facut-o sa arate mai bine decat la inceput, asa ca am vandut-o si am obtinut un profit. Si acesta a fost inceputul carierei mele. Mi-am dat seama ca, daca iti cumperi o masina, o repari si o faci sa arate mai bine, poti chiar sa castigi bani cu chestia asta. Asa a inceput cariera mea in domeniu. Imi amintesc ca tipul caruia i-am vandut-o era… La vremea cand mi-am vandut Mini-ul, eu aveam deja vreo 18 ani si jumatate si trecusem la o masina mult mai mare, fiindca dupa ce aflasem ce poti face intr-o masina, mi-am dat seama ca am nevoie de o masina mai mare… Si avand nevoie de o masina mai mare, mi-am vandut Mini-ul unui alt pusti de 17 ani, cu ochii stralucitori, exact ca mine, care era evident ca isi dorea si el acelasi lucru. Daca vrei, poti sa scrii un articol pornind de la ideea asta.

Dupa parerea ta, cum se defineste cea mai tare masina sport ?

Mike Brewer:  Cea mai tare masina sport ar trebui sa fie masina care te emotioneaza. Masinile pot sa faca multe lucruri. Pot sa arate fantastic. Pot sa mearga rapid. Pot sa faca zgomot mult. Dar daca nu te emotioneaza, esti pierdut. O masina trebuie sa iti cada cu tronc’. Trebuie sa te faca sa te simti altfel, sa te simti un tip cu totul si cu totul special. Deci cea mai tare masina sport depinde de personalitatea soferului si de sentimentele pe care i le starneste. Pentru unii, cel mai tare model sport ar putea fi un Ferrari Testarossa. Personal, il consider hidos ! Cred ca e un simbol al anilor 1980, prea ostentativ. In plus, imi aminteste de Gordon Gecko din filmul Wall Street’. Masina asta nu e pe gustul meu. Pentru mine, cred ca suprema masina sport ar fi sau un Lamborghini Aventador, sau noul McLaren P1, care mie mi se pare absolut naucitor. E drept, poate exista oameni pe lume care considera ca asta ar fi o masina sport oribila. De asta spun ca e foarte simplu sa definesti ce inseamna suprema masina sport: e masina care te emotioneaza pe tine, personal. Ceea ce simti tu fata de masina respectiva o face sa fie cea mai tare.

Da. Deci e ceva foarte personal…

Mike Brewer:  Trebuie sa fie personal ! Daca tot vrei sa cheltuiesti atatia bani pe o masina sport, trebuie sa te gandesti bine. Si e singura situatie in care te sfatuiesc sa lasi inima sa decida, mai degraba decat ratiunea. Inima ta iti vorbeste, nu bunul simt si logica, atunci cand cumperi asa ceva. Important e ce simti tu fata de masina respectiva. N-are sens sa cheltuiesti 100.000 euro pe un Aston Martin Vantage si sa te simti oribil de fiecare data cand te urci la volan. Trebuie sa te simti extraordinar de fiecare data cand conduci. Deci trebuie sa iti iei masina care iti place si care te emotioneaza pe tine !

 Ce masina din lume consideri ca ar fi perfecta ?

Mike Brewer:  Ce masina e perfecta ?! Ar fi cinstit sa spunem ca, la ora actuala, aproape toti producatorii de masini fac masini foarte bune – ceea ce nu era adevarat acum 10 ani. Uneori, masinile capata o reputatie proasta pentru defecte de constructie sau lipsa de fiabilitate sau lipsa de siguranta la drum. Dar cred ca e cinstit sa spunem ca, in ultimii 10 ani, aproape toti producatorii de masini au inceput sa faca masini foarte bune. Mie, ca jurnalist in domeniul auto, imi e foarte greu sa gasesc o masina proasta. Dar sa gasesti masina perfecta… Asta cred ca ar fi visul unui jurnalist auto. Si cred ca inca nu am ajuns acolo. Poate ca nici nu vom ajunge niciodata, fiindca pentru mine masina perfecta ar fi una care suna ca un motor cu 8 cilindri in V, dar e electrica. E decapotabila, dar iti permite sa ramai intotdeauna uscat. Iti starneste o emotie puternica, dar in acelasi timp e solida si de bun-simt. Arata ca si cum ar costa un milion de dolari, dar in realitate costa doar 10.000 USD… Deci cred ca masina perfecta e ceva ce nu vom vedea niciodata – cu exceptia cazului in care cineva se apuca sa proiecteze si sa fabrice masina pe care tocmai am descris-o.

Care a fost cea mai nefericita experienta a ta cu o masina ? Si care a fost cea mai placuta surpriza sau experienta de acest gen ?

Mike Brewer:  Daca discutam despre programul Masini pe alese: In jurul lumii, prima mea experienta a fost prima masina pe care am luat-o din Calcutta, in India. E o masinuta mica si oribila. Acolo se numeste Maruti Alto, dar in alte parti ale lumii se numeste Suzuki Alto. Masina asta nu avea absolut nimic… Era oribila ! Era argintie. Avea farurile crapate si interiorul jegos. E drept, avea aer conditionat. In india, unde temperaturile pot sa treaca de 42 grade, asta o facea sa fie un fel de Rolls-Royce. A fost prima mea experienta acolo… Am cumparat aceasta masina – si nu mi-a venit sa cred ca am cumparat-o, fiindca era absolut hidoasa, dar am dat pe ea doar vreo 1700 de euro. Si am reusit sa o vand unei persoane din clasa de mijloc, care e in plin avant in Calcutta. Acolo, in Calcutta, clasa de mijloc e o categorie imensa si in crestere exploziva. De fapt, intreaga economie e intr-o faza de boom. Traiesc acolo 1,3 milioane de oameni, iar din totalul masinilor vandute anul trecut, 75% au fost luate de oameni care isi cumparau pentru prima data in viata o masina. Asta iti arata cam in ce ritm se dezvolta economia… Asa ca am tatonat piata si am vandut masinuta de care spuneam, acel Maruti Alto, cu care chiar am obtinut un profit.

Si care a fost cea mai placuta surpriza ?

Mike Brewer:  Cea mai placuta ? Asta a fost clar spre sfarsitul calatoriei mele, in California. Am cumparat o masina absolut legendara de la o doamna in varsta, o scumpete de femeie pe nume Katie. Era un Chevrolet Camaro din 1968. Ceea ce facea ca aceasta masina sa devina legendara era faptul ca doamna in cauza, Katie, era proprietarul initial. Ea a intrat intr-un showroom in anul 1967, a comandat aceasta masina si a mers cu ea toata viata ei. Pe urma a pus-o in garaj, a avut grija de ea si, cand am gasit-o eu, era ca o masina nou-nouta. Arata ca o masina noua, dar era veche. A fost o experienta incredibila ! Iar Katie era o doamna minunata, care a facut pe dura cu mine si m-a convins cu greu sa incheiem afacerea. Dar am luat masina la un pret foarte bun, apoi am expediat-o in Dubai si, la momentul cand masina a ajuns efectiv acolo, avea deja un mic fan club format din oameni care isi doreau s-o cumpere. E o masina extraordinara, uimitoare ! Abia astept s-o vedeti in programul nostru ! E cea mai buna masina posibila. Am dus-o in Dubai si acolo am obtinut un profit urias din vanzarea ei. E cel mai mare profit pe care l-am obtinut pe parcursul seriei – deci categoric asta a fost cea mai placuta experienta a mea !

Care dintre masinile din programul Masini pe alese a costat cel mai mult, ca proiect de refacere ?

Mike Brewer:  Cred ca a fost un Chevrolet Bel Air, de care ne-am ocupat acum vreo doua sezoane. Era o masina pe care o luasem din Florida. Foarte frumoasa, dar cam veche. Nu-mi amintesc exact din ce an era… Cred ca din 1962. Era o masina foarte veche si cam hartanita. Dar stiam ca are un potential urias. Nu avea gauri in podea sau alte semne evidente de rugina. Era intreaga, era inca in stare de functionare – ba chiar foarte buna. Insa cand m-am intors in Anglia, am decis sa-i schimb culoarea. Si cand am dat totul jos de pe ea, inclusiv din interior, am decis s-o modificam total. Am schimbat tot: toate elementele cromate, toate chestiile din interior, toate farurile, tot bordul… I-am modificat motorul, suspensiile, rotile… Am cheltuit cu ea o mica avere. Nici nu mai tin minte exact cat, fiindca e mult de atunci. Dar tot ce pot sa spun e ca, atunci cand a fost gata, masina asta era pur si simplu naucitoare ! Te lasa cu gura cascata. Asa incat am reusit s-o vindem cu un profit frumusel. Pe de alta parte, tipul care a cumparat-o inca o inscrie prin tot felul de concursuri auto – si de fiecare data pleaca acasa cu premiul intai !

Voi faceti ca toate reparatiile sa para simple. Crezi ca un om obisnuit, fara cunostinte de mecanic auto, ar trebui sa se incumete sa-si repare singur masina ?

Mike Brewer:  Da, absolut. E o intrebare excelenta – si tocmai asta e motivul pentru care noi facem acest program. Acolo, eu si Ed incercam sa explicam pe scurt si foarte clar – dupa cum ai zis si tu, incercam sa facem toate reparatiile sa para cat mai simple. Daca stai sa te gandesti, chiar e simplu, fiindca a repara o masina inseamna a te limita la cateva chestii de baza: suruburi, nituri, cabluri si furtunuri. Cam asta e tot. Iar ideea e sa demontezi totul, sa repari ce e de reparat, sa cureti ce e de curatat si apoi sa montezi totul la loc. Deci, daca ai o bruma de cunostinte de mecanic, trebuie sa te incumeti sa-ti repari singur masina. Care e cel mai rau lucru care s-ar putea intampla ?! Sa fii nevoit sa o duci totusi la un atelier, unde sa ti-o repare niste mecanici. Pe de alta parte, adevarul e ca masinile – mai ales masinile noi – tind sa fie din ce in ce mai complicate… Insa daca ai o masina mai veche si mai simpla, categoric ar trebui sa incerci sa o repari singur, fiindca, dupa cum explicam si noi in program, nu e chiar atat de greu, de fapt.

Din experienta ta, ce marca de masina ar fi cel mai usor de modernizat ?

Mike Brewer:  Cel mai usor se modernizeaza masinile vechi. Ma refer aici la masini vechi celebre, cum ar fi un Golf GTI sau un Peugeot 205 GTI… Astea sunt usor de modernizat. De ce ? Cu cat ai o masina mai veche, cu atat ai o piata mai mare pentru ea, deci un fan club mai numeros si mai multe cluburi auto axate pe marca respectiva. Iar in aceste cluburi gasesti multi oameni care deja s-au gandit la anumite idei – cum sa faci respectiva masina mai buna, mai moderna… Pe de alta parte, cel mai greu e sa modernizezi o masina care deja e moderna din clipa in care iese pe poarta fabricii – cum ar fi, de pilda, un Ferrari sau un Lamborghini.

Fiindca exista culturi diferite, cred ca exista si modalitati diferite de a tuna’ o masina, nu ? In ce mod influenteaza anumite culturi si anumite tari stilul de folosire si de tunare’ a masinilor ?

Mike Brewer:  Aici, in Marea Britanie – si cred ca si in Europa de Est – e destul de simplu sa-ti modifici masini, fiindca exista multi fani, dupa cum am mai spus, si multe cluburi auto. Multi oameni si-au modificat deja masinile. Dar stiu ca in alte locuri, cum ar fi Franta, e foarte dificil sa-ti modifici masina, fiindca e ilegal sa maresti capacitatea motorului fata de nivelul cu care a iesit masina din fabrica. Deci iata o cultura care face ca lucrurile sa fie diferite… Poti sa-ti modifici exteriorul masinii, intr-o anumita masura, dar nu poti modifica si performantele reale ale masinii. Insa in timpul filmarilor pentru Masini pe alese: In jurul lumii am ajuns in tari unde lucrurile stau cu totul altfel. De pilda, in Japonia, ideea de a-ti modifica masina ajunge pana in stratosfera ! N-am mai vazut nicaieri ce am vazut acolo ! Oamenii astia iau o masinuta mica – au ei un model care se numeste Kei – si o umplu cu tot ce vrei si ce nu vrei. Puteti vedea in programul nostru o asemenea masinuta Kei care are in interior 11 televizoare ! Are televizoare in portiere, pe plafonul interior, pe bord… Cat despre exterior… Isi doteaza masinutele astea cu roti imense, cu tot felul de caroserii trasnite, pe care le vopsesc uimitor… Acolo, ideea de a modifica o masina atinge cu totul alte dimensiuni ! Aproape ca masinile lor devin un soi de personaje din desene animate. In loc sa para masini adevarate, par sa fi venit de pe o alta planeta. Peste tot pe unde am umblat prin lume, am vazut in ce mod se exprima diverse culturi, cand vine vorba despre masini. Dar cred ca japonezii reprezinta un varf, o extrema. Evident, francezii se situeaza la polul opus, fiindca ei nu-ti dau voie sa-ti modifici prea mult masina. Dar in general vorbind, in lume, oamenii au anumite modele. De pilda, se inspira din filme ca The Fast and the Furious’ (Furios si iute’). Vad asemenea filme si pe urma se gandesc ca pot sa isi puna si ei un spoiler mai special pe masina, ca s-o faca sa para putin mai rapida. Pe urma trag o dunga pe spoiler ca sa ii dea masinii un aer mai sport. Sau ii pun roti foarte mari, ca sa aiba o tinuta mai buna, sa arate mai bine pe drum. Si asta nu e valabil doar in Japonia, ci in toata lumea. Mi se pare ca e un fenomen extraordinar ! E frumos sa vezi ca oamenii vor sa isi personalizeze masinile. Imi place ideea !

Care a fost masina tunata’ cel mai oribil pe care ai vazut-o vreodata ?

Mike Brewer:  Din pacate, am vazut destul de multe masini tunate’ oribil, deci e cam greu sa ma decid… Da, am vazut unele absolut hidoase ! Dar sincer, cred ca cea mai oribila dintre toate a fost un Range Rover Mark III pe care l-am prezentat recent, in sezonul al 10-lea din Masini pe alese.  O sa incerc sa va descriu masina si, pe masura ce o descriu, va rog sa incercati sa o vedeti cu ochii mintii. Era cel mai recent model de Range Rover, un Mark III. Toata masina era vopsita intr-o nuanta de negru mat. Un negru destul de banal. In plus, proprietarul ii trasese o dunga dintr-o bara in alta – peste capota motorului, peste capota, coborand apoi pana la bara din spate… Iar dunga asta era de un albastru electric. O dunga de un albastru electric ! Rotile masinii erau gigantice, de 22 inci, si ele vopsite tot in negru. Iar janta era si ea conturata tot cu albastru electric. Masina arata mai degraba a masina de circ decat a vehicul cu care ar circula cineva prin oras. Cat despre interior… Toate elementele de pe bord fusesera scoase si vopsite… Ghiciti in ce culoare ? In albastru electric ! Toata masina aia arata ca un clovn ! Era hidoasa ! Cred ca asta a fost cea mai oribila transformare pe care am vazut-o vreodata. Nu-mi dau seama ce-o fi fost in capul acelui om… Daca incerca sa isi faca o masina cool, ca de gangster, a esuat mizerabil, fiindca uitandu-te la masina aia nu aveai decat doua variante: fie sa te umfle rasul, fie sa te iei cu mainile de burta, fiindca ti se facea rau. Masina era un dezastru ! Din acest motiv, nimeni n-a vrut s-o cumpere vreodata. Cu exceptia mea. Iar eu am reusit s-o cumpar foarte ieftin. Am dat pe ea doar 5.000 de euro, apoi i-am pasat-o lui Ed. Am dat jos tot ce se putea da jos de pe ea, apoi am vopsit-o in alb, care e culoarea cea mai cool pe piata, in ziua de azi. Toata lumea vrea sa aiba un Range Rover alb. I-am pus o fata cu totul noua: faruri noi, radiator nou, bumpere noi si pe fata, si pe spate. Si am reusit sa schimbam total masina, din masina unui gangster intr-un vehicul care ar fi facut mandria oricarui showroom din Park Lane. Si in final am vandut-o cu 13.000 de euro. Am luat deci o masina oribila si am transformat-o intr-o masina uimitoare, cu care am facut un profit foarte bun.

In medie, cam cate ore dureaza sa refaci o masina ?

Mike Brewer:  In programul Masini pe alese ne ia cam 10 zile sa transformam o masina. Uneori, Ed reuseste sa termine si in numai 5 zile, insa exista si masini care il tin ocupat 15 zile. Insa in medie, dureaza cam 10 zile de cand urcam o masina pe rampa, in atelier, si pana cand e gata. Dar trebuie sa intelegeti ca, atunci cand lucram la programul TV, procesul mecanic nu mai e chiar atat de simplu cum e in realitate, cand iti duci masina la mecanic, fiindca exista anumite piese pe care le punem si le scoatem de patru sau cinci ori, ca sa le putem filma din diverse unghiuri, sa se vada cat mai bine. E necesar pentru programul TV, dar ne incetineste mult intregul proces de refacere… Dar as spune ca, in medie, consideram ca o masina trebuie sa stea cam 10 zile pe rampa, in atelier. In total, daca pun la socoteala si timpul meu, dureaza cam doua saptamani ca sa filmam un episod de o ora din program.

 

taguri
Adaugă un comentariu

Articole similare