Honda Civic Type R — Un armăsar pursânge

vezi galeria foto

Honda Civic a fost întotdeauna modelul preferat al celor care doreau să iasă din anonimat, iar imaginea futuristă a compactei japoneze era suficientă pentru a uita de masa cenușie de modele din segmentul compact. Privind acum la Honda Civic Type R, primul gând care-ți vine în minte este că japonezii au împins o idee prea departe dorința lor de a ieși în evidență. Prize uriașe de aer, branhii de rechin, aripi evazate pentru a face loc unor guri de ventilație, aripioare deflectoare puse în locuri ciudate și, pentru a încununa această imagine extrovertită, un eleron de dimensiuni gigantice pe hayon – chiar se justifică toate aceste eforturi? Honda susține că da și aduce și argumente, dacă mai era nevoie de așa ceva când deții recordul de timp pe Nürburgring pentru un model cu tracțiune față: 7 minute, 50 de secunde și 63 de sutimi.


Toate elementele care par decorative au rol funcțional, aerodinamica lui Type R fiind atent studiată pentru a produce forță de apăsare necesară menținerii stabilității chiar și la viteza maximă de 270 km/h. Nimic nu este decorativ la Civic Type R. Turometrul care preia poziția centrală în panoul de instrumente, schimbătorul de viteze cu manevrare precisă și o cursă de doar 40 mm, pedalierul din aluminiu sau scaunele scoică sunt tot atâtea elemente care trădează caracterul extrem al celui mai sportiv Civic din toate timpurile. Cu toate acestea, însă, Type R are aproape aceleași valențe practice ale modelului civil: probabil cel mai mare portbagaj din clasă (498 de litri cu scaunele în poziție verticală), cinci uși și un spațiu corect chiar și pentru pasagerii înalți de pe bancheta din spate. Chiar și scaunele Magic Seats sunt acolo, cu toate că Honda le-a lipsit de mecanismul de zăvorâre pentru a economisi câteva kilograme din masa totală.


Așadar, un hot-hatch de familie? Nu chiar. Trenul de rulare extrem de rigid (care pare acceptabil abia după ce ai mers o perioadă pe modul R), dar și brutalitatea motorului nu fac din Civic Type R cea mai inspirată alegere ca mașină de toate zilele.

Pentru pasionații de turații, însă, cea mai extremă încarnare a spiritului Type R are tot ce trebuie. Conexiunea cu mașina și, mai departe, cu suprafața de rulare este impresionantă, totul manevrându-se foarte direct, foarte mecanic. Motorul de 310 CP iubește turațiile, chiar dacă este supraalimentat cu turbo (ba aș spune că nu prea iubește turațiile scăzute, unde golul turbo al turbinei mari, single-scroll devine repede sesizabil), oferind o explozie de putere și un sunet care-ți face pielea ca de găină. Direcția incisivă este foarte comunicativă, ceea ce contribuie la controlul precis al lui Type R la limită. Chiar dacă este o mașină brutală, are meritul că nu își forțează șoferul să se lupte în fiecare secundă pentru control, la sfârșitul zilei rămânând satisfacția de a stăpâni cel mai extrem Type R din istorie.



Verdict:

Honda Civic Type R are performanțe impresionante, optimizate pentru rularea pe circuit, justificând pe deplin titlul de „cel mai extrem purtător al celebrei embleme în gama japonezilor. În traficul zilnic, portbagajul uriaș  nu compensează brutalitatea motorului și duritatea suspensiei.

Date tehnice:

Motor: L4, turbo, benzină, cilindree 1996 cmc • Putere maximă 310 CP/6500 rpm • Cuplu maxim 400 Nm/2500-4500 rpm • Transmisie: față • cutie manuală cu 6 trepte • Dimensiuni: L/l/h 4390/1878/1466 mm • Ampatament 2594 mm • Portbagaj 498-1214 litri • Performanțe: 0-100 km/h 5,7 sec • Viteza maximă 270 km/h • Consum mediu 7,3 l/100 km, • Emisii CO2 170 g/km • Preț: de la 38.340 de euro cu TVA. 

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE