Peugeot 208 GTi 30th vs 205 GTI: La fel de distractiv după 30 de ani

vezi galeria foto

Mașină mică, distracție din plin: spiritul lui Peugeot 205 GTI din 1984 trăiește și astăzi, în ediția specială 208 GTi 30th Anniversary. Însă câte dintre atributele vechiului model au fost moștenite?


Francezii au avut cândva o sclipire de geniu. Împachetat într-o doză concentrată de distracție, 205 GTI a adus în urmă cu 30 de ani o experiență complet nouă în clasa mică. Chiar nu ne putem aminti o altă buburuză franțuzească în care să ne fi distrat la fel de intens. Revenind în prezent, Peugeot are și acum în portofoliu un hothatch de clasă mică. Se numește 208 GTi și are 200 CP sub capotă. Sună promițător, doar că în realitate nu are nici determinarea și nici sclipirea înaintașului său. Este doar o mașină mică și rapidă, dar nimic mai mult de-atât. Tocmai din acest motiv, francezii lansează acum o versiune mai performantă, prin care celebrează 30 de ani de la primul GTI.


Însă chiar există asemănări evidente între noul model și străbunicul lui? Cei doi poli ai arborelui genealogic Peugeot au șansa să-și măsoare rapid puterile sub arbitrajul primului semafor care le-a ieșit în cale. Însă cei 120 CP ai lui 205 GTI nu se pot măsura cu herghelia de sub capota ediției aniversare a lui 208 GTi. Puterea celui din urmă a fost majorată la 208 CP, fiind completată de un cuplu maxim de 300 Nm. Astfel, 0-100 km/h se întâmplă în 6,5 secunde, iar viteza maximă este cotată la 230 km/h. Deși este cu aproape 400 kg mai ușor, GTi-ul original este cu două secunde mai lent până la 100 km/h și atinge maximum 202 km/h.


Cu toate că nu este tocmai rapid după standardele actuale, 205 GTI stimulează secreția de endorfine ca niciun alt Peugeot. Legendarul hothatch este la fel de important pentru francezi precum este Candice Swanepoel pentru Victorias Secret. Și nu este tocmai o mașină ușor de controlat. Intrarea în viraje cu prea mult aplomb determină o supravirare puternică, iar ridicarea piciorului de pe accelerație face ca posteriorul micului hatch să iasă atât de mult în exterior, încât traiectoria poate fi urmărită prin geamurile laterale. Contrabracarea trebuie făcută corect, în timp util, altfel 205 GTI se va răsuci cât ai clipi din ochi.


În schimb, 208 GTI este mult mai manierat și totodată mai rapid pe circuit. Ediția aniversară a hothatchului francez are cu 8 CP și cu 25 Nm mai mult decât versiunea standard, plus un tren de rulare mai ferm, al cărui aport se vede cel mai bine în timpii obținuți pe pistă. Puntea față a primit un diferențial cu alunecare limitată Torsen, sistemul ESP a fost reglat pentru a interveni mai târziu, garda la sol a fost coborâtă cu un centimetru, iar ecartamentul a fost și el majorat. Astfel, stabilitatea pe traiectorie este mult mai bună, mașina având reacții previzibile atunci când sunt forțate limitele aderenței. Pentru un hothatch cu tracțiune față, Peugeot 208 30th este surprinzător de neutru, caracterul subvirator fiind anulat aproape total de noua configurație a trenului de rulare.


Unii vor găsi direcția un pic prea rapidă, însă acest aspect va fi văzut ca un avantaj într-o înlănțuire de viraje strânse. Transferul de mase este controlat foarte bine de ESP, eliminând orice tendințe supraviratoare ca ale sălbaticului 205.

Duritatea trenului de rulare nu se împacă bine cu drumurile proaste, dar acesta este prețul pe care trebuie să-l plătești pentru distracția de pe circuit. De fapt, ar mai fi un preț: 27.950 de euro, contravaloarea unui Peugeot 208 GTi 30th pe piața din Germania. Asta înseamnă cu 4.290 de euro mai mult decât versiunea obișnuită și cu numai 1.085 de euro mai puțin decât un Golf GTI de 220 CP. Iar această comparație nu-l ajută deloc pe francez, mai ales că, deși este o mașină teribil de rapidă, parcă nu mai are sclipirea veteranului 205 GTI.


Verdict:

Se pare că francezii au făcut-o până la urmă: un hothatch modern care preia genele bune de la 205 GTI. Noul 208 GTi 30th este distractiv și oferă un pachet foarte tentant, atât timp cât nu-i vezi prețul.

 

[table id=525 /]

 

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE