Test Porsche Cayenne S: Maxi-tehnicus de lux

Noul Cayenne a ajuns in Romania si iata ca avem primele impresii despre versiunea S, echipata cu un motor V8 aspirat care dezvolta 400 CP.

Un SUV ce poate costa cu usurinta peste 100.000 de euro intr-o perioada economica dificila? Probabil ca nu! Asta doar daca ceea ce scrie pe hayonul sau nu ar reprezenta istorie. Si aici vorbim de Porsche, pentru ca numele de Cayenne este inca mult prea tanar pentru asa ceva. Cu toate acestea se pare ca este unul dintre cele mai dorite modele ale momentului si probabil cel mai vandut model Porsche in anii ce vor urma.

Un recent comunicat venit de la Porsche ne arata ca debutul acestui SUV pe piata din Romania este unul spectaculos pentru aceste vremuri. Imaginea pe care Cayenne si-a creat o intr-o perioada scurta de timp este remarcabila si nu putem decat sa ne intrebam cum reuseste acest model, controversat pentru unii, sa atraga atat de mult? Indiferent cat de buna este o masina nu poate vinde volume importante daca nu atinge latura emotionala a cumparatorului, iar la acest capitol cred ca totul este clar. Dar sa vedem cum sta noul Cayenne la capitolul practica pentru ca am testat in Romania versiunea S, echipata cu propulsorul V8 aspirat, de 4,8 litri, suspensia pneumatica si directia Servotronic.

Primul impact cu masina cade bineinteles in sarcina designului exterior care acum a fost adus mai aproape de imaginea de marca. Umerii au fost ridicati mai mult peste linia capotei si aduc o imagine mai agresiva, grila frontala este de mari dimensiuni, iar capota formeaza, in stil clasic, litera V. Alaturi de bagheta de LED-uri de sub farurile cu xenon, aceste elemente aduc o imagine provocatoare, iar tusa agresiva este oferita intr-o doza mai mare decat la vechea generatie. Liniile laterale sunt dinamice, denota fluiditate si se imbina elegant cu partea din spate si cu stopurile ce beneficiaza de tehnologia LED.

Si astfel ajungem la cel mai spectaculos element al noului Cayenne: interiorul. Nimic nu mai aduce aminte de vechiul model si nici macar de „fratele“ Touareg. Tema de design a fost preluata de la Panamera si deja se contureaza o puternica imagine de marca si pentru designul interior. Soferul se simte ca intr-un cockpit de avion, fiind inconjurat de comenzi, iar tunelul central inalt si pozitia joasa la volan te fac sa te simti cu adevarat intr-o masina sport. Desi consola centrala pare incarcata de butoane, acestea sunt delimitate inteligent in patru zone (functii conducere, climatizare sofer si pasager, multimedia), iar timpul necesar pentru invatarea lor este minim.

In spate, pasagerii au parte de mult confort. Spatiul pentru genunchi si cap este generos, bancheta poate culisa 1/3 – 2/3 inainte-inapoi cu 16 cm, iar spatarul are trei pozitii de inclinare prestabilite. In plus, la rabatarea banchetei se obtine o suprafata plana cu portbagajul. Toate acestea aduc plusuri importante in materie de confort, astfel incat nu se pune problema ca acest SUV sportiv sa nu poata fi folosit ca masina de familie… pentru toti membrii acesteia.

Felul in care aceasta masina produce dependenta si placere porneste odata cu motorul. Sunetul gros al motorului si esapamentul care bolboroseste te anunta ca sub capota nu vei gasi doar un angrenaj care deplaseaza masina, ci unul exploziv, dar in acelasi timp extrem de rafinat. Cei 400 CP provin dintr-un propulsor V8 aspirat cu o cilindree de 4,8 litri si injectie directa. Totul se petrece liniar, cuplul este livrat gradat, iar undeva in jurul a 4000 rpm motorul devine brutal si acceleratiile violente.

Cutia de viteze cu 8 trepte (standard pentru Cayenne S) completeaza eficient propulsorul cu rapiditatea si fluenta sa, insa nu exceleaza atunci cand vine vorba de modul in care intuieste intentiile soferului. Puterea este livrata catre suprafata de rulare prin intermediul unui sistem de tractiune integrala foarte eficient. Diferentialul central cu ambreiaj multidisc transfera puterea intr-un mod inteligent pentru a maximiza gradul de tractiune oferit si e aproape imposibil sa rupi aderenta, chiar daca se ruleaza pe suprafete umede sau acoperite cu praf.

Suspensia pneumatica ce a echipat modelul de test e optionala pentru Cayenne S (3.616 euro cu TVA), insa merita toti banii. In primul rand pentru ca aduce un plus important in materie de confort si pentru ca are trei moduri predefinite pentru taria amortizarii: Confort, Normal si Sport. In plus, creste gradul de utilitate avand cinci pozitii pentru garda la sol.

Din punct de vedere al dinamicii, suspensia e la inaltime. Daca ai in vedere greutatea masinii si viteza este adaptata virajului, Cayenne S are un comportament neutru si astfel viteza cu care acest „monstru“ poate sa treaca prin viraje este surprinzator de mare. Agilitatea se datoreaza si directiei extrem de comunicative si incisive care permite ca soferul sa primeasca informatii precise despre comportamentul rotilor din fata.

In off-road, Porsche Cayenne S are un comportament similar cu cel al vechii generatii. Porsche a renuntat la reductor, insa cutia de viteze are prima treapta mai scurta pentru a substitui partial functiile acestuia. Diferentialul spate autoblocant este in continuare optional, iar de pe consola centrala se poate selecta programul Off-road care ajusteaza functionarea sistemelor electronice pentru un comportament cat mai bun in teren accidentat.

Cu un consum mediu declarat de doar 10,5 l/100 km, cu o greutate mai mica decat a vechiului model si cu o serie de dotari tehnologice avansate, Cayenne S convinge si in plan practic, aratand ca este SUV-ul momentului.

Adaugă un comentariu

Articole similare