Noile crossovere urbane: Rivalitate franceza

vezi galeria foto

Cu Renault Captur si Peugeot 2008, francezii au reinventat crossoverul urban, rezultatul fiind mai mult decat interesant. Ambele modele sunt reusite, dar care este cel mai bun? Prima confruntare locala ofera raspunsul la aceasta intrebare.


Industria franceza de automobile avea nevoie de o minune pentru a reusi sa se redreseze dupa criza financiara, iar aceasta minune se pare ca a venit. Peugeot s-a bucurat de succes cu 208 si a dat lovitura cu 2008, in timp ce pentru Renault duo-ul castigator este Clio-Captur. Atat Captur, cat si 2008 urmeaza aproximativ aceeasi reteta si reprezinta practic o sublimare a SUV-ului clasic. Francezii au renuntat din start la sistemele complicate de tractiune integrala si s-au concentrat pe spiritul practic si pe latura de life-style pentru a realiza doua modele atractive si in acelasi timp foarte bine adaptate, atat la vremurile actuale, cat si la traficul urban din metropolele aglomerate.


Ce ofera?
Dintre cele doua modele, Captur va atrage, cu siguranta, atentia prin caracterul sau mai vesel, combinatia de culori fiind tinereasca si placuta. Privirile sunt insa inselatoare, pentru ca aceia care urmaresc mai degraba calitatea decat ornamentele atragatoare o vor gasi la Peugeot. Mai sobru, acesta are materiale mai bune calitativ, dar arhitectura cockpitului, cu volanul mic devenit deja clasic la „leul francez’, ar putea sa surprinda pe necunoscatori. Adaptarea se face insa rapid, comenzile cad natural in maini, singurele care pun oarecum probleme de adaptare fiind centrala multimedia, mai putin intuitiva, si comenzile climatizarii, amplasate prea jos.


 

 

Creatorii lui Espace nu se dezmint, iar Captur se detaseaza ca fiind campionul versatilitatii intre cele doua modele. Accesul in interior este facil, spatiul in spate este generos, iar bancheta poate culisa longitudinal, pentru a favoriza fie spatiul la genunchi in spate, fie spatiul pentru bagaje. Portbagajul este compartimentat pe doua niveluri, suprafata de incarcare este aproape plana, dar marginea de incarcare este relativ inalta. Portbagajul lui Captur inghite intre 377 si 1.235 de litri. Pe de alta parte, Peugeot 2008 nu are bancheta culisanta, dar are un sistem ingenios de rabatare, care coboara perna sezutului si favorizeaza obtinerea unei podele perfect plane a portbagajului. Ampatamentul mai scurt isi pune amprenta pe spatiul interior, in spate, pasagerii fiind ceva mai inghesuiti decat la Renault. Configurat cu o roata de rezerva temporara, 2008 nu ascunde niciun compartiment secret sub podeaua portbagajului si ofera un volum pentru bagaje intre 360 de litri si 1.194 de litri cu bancheta rabatata. Cinci sine si sase puncte de ancorare faciliteaza manevrarea si fixarea incarcaturii. Deschiderea larga a hayonului si marginea de incarcare joasa (doar 60 cm) sunt alte calitati ale francezului. In schimb, panoul care acopera portbagajul nu se ridica odata cu hayonul, ceea ce poate fi motiv de insatisfactie la incarcarea bagajelor.


Cum se conduc?
Inca de la primii kilometri este clar ca 2008 a mostenit excelentul tren de rulare al lui Peugeot 208, care-i aduce un avantaj important in lupta cu Renault Captur. Acolo unde Captur se leagana pierdut pe denivelarile lungi, 2008 ramane stabil si sigur. Suspensia moale a micului Renault nu-l ajuta prea mult nici pe denivelarile scurte, acestea fiind depasite cu un zgomot sec si un soc sesizabil pentru ocupanti. La Peugeot, socurile sunt mult mai eficient absorbite, iar tinuta de drum este mai stabila, inclusiv in viraje. De asemenea, directia este ceva mai comunicativa decat in cazul lui Captur, transmitand mai multa placere celui de la volan.


 

 

Sa comparam performantele dinamice ale celor doua modele ar fi nedrept pentru Captur, care nu dispune decat de o versiune de 90 CP a motorului dCi de 1,5 litri. Cuplul mai mare si diferenta de putere in favoarea lui 2008 se simt, iar combinatia cu trenul de rulare mai agil il scoate clar in avantaj pe Peugeot. Acesta are si avantajul unui diesel mai reusit per ansamblu, cu un raspuns mai liniar pe o plaja larga de turatii. Captur este, in schimb, mai economic, avantaj adus pe masa si de cutia de viteze cu etajare lunga. Aceasta are si dezavantaje, la urcarea rampelor Captur avand nevoie sa retrogradeze chiar si pana la prima treapta, ramanand fara suflu la turatii joase.


 

Cat costa
Pretul de baza indica un avantaj important pentru Renault, Captur cu motorizarea diesel putand fi cumparat chiar si cu 14.300 de euro, in timp ce un 2008 cu motorizarea e-HDI de 92 CP costa cel putin 15.790 de euro. Pentru modelele testate, am ales echiparile de mijloc Active si, respectiv, Expression, la pretul de baza Peugeot fiind cu 2.350 de euro mai scump (sa nu uitam insa ca vorbim de o motorizare de 115 CP, fata de 90 CP la Renault). In ciuda pretului ceva mai mare, Peugeot nu este si cel mai bine echipat, Captur avand in plus, printre altele, jante din aliaj si geamuri spate actionate electric. In final, la echipari echivalente, diferenta de pret intre Captur si 2008 este de 3.024 de euro. Captur isi pastreaza acest avantaj si atunci cand vine vorba de costurile de operare, unde costurile cu combustibilul reprezinta o proportie semnificativa. Mai economic decat 2008, Captur va aduce si avantaje pe termen lung.

1. Peugeot 2008 1.6 e-HDi
Chiar daca familistii vor aprecia mai putin spatiul limitat in spate, persoanele active vor fi incantate de tinuta de drum excelenta a lui 2008. Pretul este ceva mai mare, dar puterea compenseaza.

 

2. Renault Captur 1.5 dCi
Captur impresioneaza prin spiritul sau practic, obtinand si un scor bun la Easy-Index. Comportamentul rutier este mai putin impresionant,  la fel ca si materialele plastice din interior.

 

Verdict
Francezii au rafinat conceptul de SUV si ne prezinta, cu 2008 si Captur, cea mai moderna interpretare a popularului format. Fara tractiune integrala, dar compacte si extrem de practice, ambele modele au viitorul asigurat. Mai ales ca pretul acestora este unul rezonabil.

 

 

 

 

 

 

 

[table id=458 /]

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE