Renault Scenic XMod: Masina ideala de familie

vezi galeria foto

Renault incearca sa impace toate dorintele unui potential client cu Scenic XMod, o versiune inaltata a monovolumului compact de succes al francezilor. 


Scenic XMod combina calitatile a trei clase de automobile – compacta, monovolum si crossover. Francezii nu sunt la prima incercare, versatilul model avand deja doua generatii de antecesori – Megane Scenic RX4 si Scenic Conquest. De-a lungul timpului, Renault a adaptat conceptul la cerintele pietei – RX4 avea un sistem de tractiune integrala, in timp ce Scenic Conquest avea doar tractiune fata si un tren de rulare ranforsat.

Pentru Scenic XMod, constructorul a asigurat doar imaginea de crossover, singurele modificari functionale fiind garda la sol marita cu 10 mm si scuturile de protectie de sub caroserie, fara alte modificari ale trenului de rulare. Asul din maneca este mai degraba psihologic – sistemul Extended Grip cu trei moduri de functionare adaptand tractiunea in functie de conditiile de rulare. Modul „Sosea, selectat implicit si atunci cand viteza depaseste 40 km/h, asigura un comportament standard al sistemului ESP, indiferent de conditiile carosabilului (uscat, umed, alunecos). Modul „Teren denivelat controleaza automat acceleratia si raspunsul motorului, precum si impulsurile de franare asupra rotilor pentru o deplasare optima in afara soselei, in timp ce modul „Expert lasa soferului controlul asupra motorului si acceleratiei, iar franarea rotilor este controlata in continuare de sistemul electronic. Sistemul Extended Grip functioneaza optim cu setul de anvelope mud&snow cu profil special.


Dincolo de artificiile electronice care-l diferentiaza pe Scenic XMod de un Scenic normal (daca acesta s-ar comercializa pe piata romaneasca, desigur), interesantul experiment francez pastreaza toate calitatile apreciate ale monovolumului compact. Vorbim aici de scaunele din spate individuale, care culiseaza, au spatar reglabil, pot fi rabatate sau chiar demontate dupa dorinta, de numeroasele compartimente de depozitare amplasate convenabil si de un volum al portbagajului impresionant, care variaza intre 470 si 1.870 de litri. Cu toate acestea, nu am putut gasi niciun loc la indemana pentru telefon, iar reglajul inclinarii spatarului banchetei devine inutilizabil atunci cand scaunele sunt impinse la maximum in spate, in aceasta pozitie fiind sprijinite practic de armatura portbagajului.


Pe sosea, Scenic XMod surprinde printr-o tinuta de drum mai stabila decat ne-am astepta de la un monovolum cu pretentii de crossover, trenul de rulare fiind destul de ferm, fara sa fie inconfortabil. Inclinarea in viraje nu este deloc exagerata, dar directia cu demultiplicare lunga ne aminteste care-i, de fapt, scopul acestui model: o masina de familie trebuie sa fie, inainte de toate, sigura, practica si confortabila, ceea ce Scenic XMod reuseste sa asigure fara probleme.


Motorul diesel de 1,6 litri, chiar daca e mai putin popular din cauza pretului ceva mai mare decat al unitatilor de 1,5 litri, este deja recunoscut pentru rafinamentul si performantele sale. Silentios si cu un raspuns prompt (chiar daca uneori, in oras, mai esti surprins de golul turbo la turatii mici), acesta reuseste sa transforme intr-un sprinter abil un monovolum deloc usor, care cantareste peste o tona si jumatate la gol.

In Romania, Scenic este disponibil doar ca versiune XMod, cu o motorizare unica – 1.6 dCi/130 CP, pretul fiind foarte apropiat de cel al lui Grand Scenic cu aceeasi motorizare (22.681 de euro). In aceste conditii, potentialul cumparator va avea o sarcina dificila de a alege intre sistemul Extended Grip al lui XMod si capacitatea de transport semnificativ mai mare a lui Grand Scenic.


Renault Scenic XMod dCi 130
MOTOR: L4, turbodiesel, cilindree 1598 cmc, putere maxima 130 CP/4000 rpm, cuplu maxim 320 Nm/1750 rpm.
TRANSMISIE: fata, cutie manuala cu 6 trepte.
DIMENSIUNI: L/l/h 4372/ 1845/1479 mm, masa la gol 1511 kg, volum portbagaj 470-1870 litri.
PERFORMANTE: 0-100 km/h 10,3 secunde, viteza maxima 195 km/h, consum mediu 4,4 l/100 km, emisii CO2 114 g/km
PRET (euro cu TVA): 22.061

Ce ne place
Conceptul. Scenic XMod arata bine si este extrem de practic.

Ce nu ne place
Tunelul median  nu are un loc pentru pastrat telefonul.


Ce am remarcat
Trenul de rulare asigura un compromis foarte bun intre confort si tinuta de drum.

Verdict
Nu suntem convinsi ca doar sistemul Extended Grip de unul singur ii permite lui Scenic XMod sa escaladeze cararile neumblate de munte, dar francezul are meritul ca este o masina atragatoare si care pastreaza, in acelasi timp, toate avantajele monovolumului.

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE