Test comparativ: Mercedes Clasa A vs Audi A3, BMW Seria 1, VW Golf

vezi galeria foto

Diesel economic pe o compacta premium suna incitant. Oare poate Clasa A „Powered by Renault sa straluceasca in aceasta categorie?


Intr-adevar, nu li se poate imputa celor de la Mercedes lipsa de curaj. Merita respect pentru faptul ca au transformat complet Clasa A intr-o compacta sport tinereasca, numai buna pentru a fi aliniata impotriva BMW Seria 1, Audi A3 si VW Golf. Dar numai respectul nu este suficient nici pentru cei din Stuttgart. Si in niciun caz nu dam puncte pentru asta – pentru ca pana la urma despre puncte este vorba in acest comparativ intre susnumitele patru compacte.

Golf si Audi se aliniaza cu micul motor 1.6 TDI, ai carui 105 CP au sarcina de a gasi cel mai bun compromis intre placere si economie. Mercedes contreaza cu o alta noutate curajoasa: in A 180 CDI cu transmisie manuala lucreaza dieselul de 1,5 litri/109 CP de provenienta Renault. Este captivant cum functioneaza aici alianta franco-germana. BMW 116d completeaza careul de asi. Un vanjos diesel de 2,0 litri, cu ai sai 116 CP – nici pe acesta nu ar trebui sa-l subapreciem.


4. Mercedes-Benz A 180 CDI BE
Mercedes a schimbat complet modelul sau de Clasa A. Deviza pentru cel mai mic purtator de stea nu mai este acum „inalt si confortabil, ci „aplatizat si sportiv. In plus, sub capota lui A 180 CDI nu functioneaza un motor Mercedes, ci un diesel de la Renault. Prima impresie: motorul cu autoaprindere francez nu este neaparat cea mai neinspirata alegere. Cine merge relaxat la viteze de croaziera va cunoaste motorul de 1,5 litri ca un contemporan neagitat si economic. Dar in comparatie cu competitorii sai, micul Benz este mai ezitant la demaraj, cu un raspuns mai slab in registrul superior de turatii: pentru depasiri, pe drumurile nationale este nevoie sa-ti iei avant. In sarcina, zgomotul motorului este destul de sonor, impresia estompandu-se la viteze stabilizate  pe autostrada, acolo unde zgomotele de rulare ajung in prim-plan. Clasa A aduna puncte prin directia echilibrata, scaunele confortabile si prin cele mai bune frane. In schimb, trenul de rulare ramane destul de rigid, chiar daca mult mai suportabil decat in cazul configurarii suspensiei sport. Abia cand carosabilul devine bun si viteza creste, situatia in habitaclu se imbunatateste. Ar fi bine daca inginerii din Stuttgart ar lua in calcul o suspensie adaptiva, care nu i-ar strica in niciun caz Clasei A. Comenzile climatizarii, amplasate prea jos, si vizibilitatea deficitara spre spate sunt doua aspecte care penalizeaza sportivul Mercedes. Impresia noastra: din cauza designului tineresc, Mercedes a scapat din vedere virtutile practice.



3. BMW 116d
Bavarezul lasa modestia deoparte si se aliniaza la startul acestui comparativ cu cel mai puternic motor: 116 CP dintr-o cilindree de 2,0 litri. Acesta este mai degraba „maraitor si zgomotos, dar navaleste cel mai rapid din blockstarturi. In plus, depasirile sunt cele mai facile la volanul Seriei 1. Doar pe autostrada, in zona superioara de turatii, pare ciudat de inhibat. Deoarece si la benzinarie BMW dovedeste multa cumpanire, cu 5 l/100 km, Seria 1 reuseste cel mai mic consum din test si aproape respecta promisiunea producatorului, de 4,5 l/100 km. Minunatele scaune sport (dotare suplimentara, care costa 511 euro) si trenul de rulare, care la a doua generatie a devenit foarte potrivit si pentru drumurile lungi, transforma sederea in habitaclul Seriei 1 intr-una foarte placuta. Cel putin pentru ocupantii scaunelor din fata. Pe randul al doilea de scaune mai poate aparea o usoara senzatie claustrofobica, sesizabila si in cazul Clasei A sau a lui A3. In schimb, singurul model cu tractiune spate din test este un campion al virajelor, cu directia exacta, cutia de viteze excelent etajata si ESP-ul decuplabil in trepte, care convine oricarui stil de conducere, de la cuminte pana la aventuros. Din nefericire, majoritatea familiilor s-ar putea sa inghita in sec cand aud despre pretul de baza: 26.040 de euro nu sunt un fleac, iar cu ceva optionale pretul ajunge usor la peste 35.000 de euro. Dar, cum am spus, bavarezul nu este deloc modest.


2. Audi A3 1.6 TDI Attraction
A3 se aliniaza aici ca singurul model cu trei portiere din test, dar acest lucru nu-l afecteaza prea mult: ceea ce pierde la punctaj in privinta spatiului si a accesului poate sa fie vazut ca un avantaj de peste 1.000 de euro pentru eventualul cumparator. Pasagerii din spate simt nevoia de mai mult spatiu, in schimb, volumul portbagajului, de 365 de litri, este la inaltimea asteptarilor. In rest, si modelul cu trei portiere straluceste prin cunoscuta perfectiune Audi, dar si prin  handlingul dinamic. Motorul vioi, directia sensibila si ireprosabila cutie de viteze manuala cu sase rapoarte il fac pe A3 preferatul lui tati in excursiile de la sfarsitul saptamanii. Iar scaunele sport ferme completeaza imaginea dinamicului din acest comparativ. Spiritul sportiv este grozav, dar are totusi efecte secundare: chiar si cu trenul de rulare standard, Audi se dovedeste destul de dur la trecerile peste denivelari. In schimb, motorul 1.6 TDI functioneaza rafinat si flexibil: e clar ca Audi a pus in compacta sa pachetul premium de materiale fonoabsorbante, carora le-am simtit lipsa in Golf. La sistemul Drive Select se poate renunta fara regrete: ceea ce modifica acesta in ceea ce priveste asistarea directiei si raspunsul acceleratiei influenteaza prea putin placerea la rulare. Desigur ca acest program activ pentru timpul liber nu este chiar ieftin. La pretul de baza este o diferenta de peste 4.500 de euro intre A3 si Golf – pentru acesti bani poti adauga lux suplimentar in masina.


1. VW Golf 1.6 TDI Highline
Micul diesel de sub capota lui Golf stie sa-ti atraga atentia, mai ales la rece, unde se dovedeste destul de zgomotos. Din cauza absentei unui arbore de echilibrare,  nu functioneaza la fel de rotund ca un 2.0 TDI si trebuie, in plus, sa se descurce cu doar cinci trepte de viteza – spre deosebire de fratele A3. In primul moment, acesta pare un dezavantaj, dar in test, Golf nu merge mai putin rafinat, nici nu este mai lent sau mai gurmand decat competitorii cu sase trepte. Exact din acest motiv ajunge in frunte in acest comparativ impotriva compactelor premium. In acest cvartet, el ofera nu doar cel mai mare spatiu interior, ci are si o suspensie mai flexibila, chiar daca dispune doar de o punte spate semirigida, fara amortizoare reglabile. Motorul TDI se revanseaza pentru functionarea uneori aspra cu performante de rulare bune, manevrabilitatea convinge pe oricine, iar cu un volum al portbagajului intre 380 si 1.270 de litri, premiantul clasei inghite si cel mai mult bagaj. Cine vrea sa aduca in discutie montantul spate lat, care diminueaza vizibilitatea, are cu siguranta dreptate. Dar ar trebui sa arunce o privire si la competitori, care nu au nimic in plus de oferit la acest capitol, iar in cazul Clasei A, chiar mai putin. Golf ne incanta in comparativ si prin structura avantajoasa a costurilor. Nu pentru ca ar fi un chilipir – la 20.280 de euro la pretul de baza nu poate fi vorba de asa ceva – ci pentru ca, pur si simplu, Audi, Mercedes si BMW sunt mult mai scumpe.

1. VW Golf 1.6 TDI Highline
Golf ramane un companion practic chiar si cu dieselul de 1,6 litri. Iese insa negativ in evidenta motorul putin cam aspru.

2. Audi A3 1.6 TDI Attraction
Audi trebuie sa lase lui Golf un mic avans la aproape toate capitolele. A3 are o suspensie mai rigida si este mai ingust, plasandu-se doar pe locul doi.

3. BMW 116d
Seria 1 impresioneaza prin motorul vioi, dinamica agila si confortul bun. Din pacate, spatiul in spate si in portbagaj nu este prea generos.

4. Mercedes-Benz A 180 CDI BE
Chiar daca motorul este reusit, Clasa A are cateva slabiciuni esentiale. Intre acestea, spatiul deficitar si confortul perfectibil.

Verdict
Oricare dintre cele patru modele i­si respecta promisiunea de consum redus. Acest lucru nu le transforma insa automat in modele economice, atat timp cat fiecare dintre ele are un pret de baza piperat. Cea mai buna valoare pentru banii platiti o ofera spatiosul si confortabilul Golf, urmat de fratele de concern A3. Seria 1 ramane solutia reusita pentru pasionatii tractiunii spate, in timp ce tinerescul model de Clasa A trebuie sa faca ajustari in ceea ce priveste confortul si costurile.

[table id=416 /]

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE