Test comparativ – Seat Leon, Hyundai i30, Volvo V40, Honda Civic

Economia si placerea par ca se exclud reciproc? Nu neaparat. Cele patru compacte diesel din test produc multa placere celui de la volan. Si nu ruineaza bugetul de combustibil.

 

Zgarcenia este la moda? Nicidecum! Poate doar in reclame. In viata de zi cu zi, a economisi inseamna mai degraba compromis si renuntare. Este bine stiut: masina mica, motor slab este o combinatie care favorizeaza economia, dar ruineaza complet placerea condusului. Insa nu trebuie sa fie neaparat asa. Cele patru compacte diesel din testul nostru, pe care le vom supune la cazne in paginile urmatoare, sunt exceptiile care confirma regula. Aflam, astfel, fara multa bataie de cap, ca valori de consum cu cifra 4 inainte de virgula se pot obtine destul de usor. Fara nicio vrajitorie si fara ca placerea celui de la volan sa fie ruinata. Iar ceea ce este cel mai frumos este varietatea: fiecare poate sa gaseasca ce i se potriveste mai bine, in functie de personalitate si de bugetul pe care-l are la dispozitie: piata abunda de oferte, de la modele mai ieftine la cele mai scumpe, premium. Nou intrata in categoria dieselurilor de 1,6 litri este Honda Civic. Japonezii intra in aceasta cursa cu un adevarat performer – o chestiune de onoare pentru cel mai mare producator de motoare din lume. Unitatea cu patru cilindri de 120 CP nu este doar ultrausoara si supereficienta. Un sistem dinamic de anulare a zgomotelor de frecventa joasa (ANC) neutralizeaza zgomotul produs de motor prin emiterea unui zgomot asemanator, in antifaza. Dar nu oricine vrea sa mearga cu o masina care arata ca masina de serviciu a lui Captain Kirk din „Star Trek“. Este bine ca exista foarte multe alternative pe piata. Pragmaticii calculati care vor sa stea linistiti au la dispozitie Hyundai i30. Cu o garantie completa de cinci ani, este in masura sa confere incredere, fiind in acelasi timp si o promisiune a calitatii. Cine se considera prea distins pentru o masina coreeana nu poate fi decat incantat sa aleaga un Volvo. In afara de imaginea aristocratica, acesta ofera si foarte multa siguranta – incepand de la airbagul pentru pietoni si pana la sistemul de franare de urgenta in traficul urban. Seat este sub o presiune uriasa si sperantele marcii se leaga, intr-o buna masura, de succesul lui Leon. Cu un stil rasat si tehnologia lui VW Golf sub capota, noul Leon face viata grea competitorilor sai. Vorbind serios, insa, pentru un consum desprins din Cartea Recordurilor, piciorul de pe pedala de acceleratie trebuie sa fie usor ca fulgul. Din acest motiv am parcurs runda de test de doua ori: o data normal, rezultand valorile de consum standard, din tabel, si o data intr-un stil pronuntat eco, valorile obtinute fiind notate pe fotografia din dreapta.

4. Hyundai i30 1.6 CRDi Exclusive Heat+

Inca ne mai suna in urechi celebrele vorbe ale lui Winterkorn la primul contact cu i30: „Aici nu suna nimic“. Dar trebuie sa mai fie si altceva in afara de reglajul silentios al coloanei de directie care ii face pe coreeni sa aiba succes. De exemplu, garantia de cinci ani nu are concurenta. Si la alte capitole se mandreste Hyundai cu superlative: producatorul indica un consum de 4,1 l/100 km. Numai ca, de data asta, coreenii au promis cam mult. Chiar si atunci cand soferul mangaie  acceleratia, consumul este cu 0,5 l/100 km mai mare. Iar pe traseul Auto Bild, consumul e cu 1,1 l/100 km mai mare. Spatiul interior si ergonomia sunt demne de lauda, dar Hyundai ar putea renunta la cele trei trepte de reglaj a directiei, care ramane fada, indiferent de setare. Mai bine ar investi intr-un tren de rulare mai inspirat, cu o suspensie mai toleranta la denivelari.

3. Volvo V40 D2 Kinetic

Schimbatorul de viteze cu iluminare interioara exemplifica cel mai bine cum s-a schimbat Volvo: suedezii, care inainte erau mandri ca manetele si butoanele puteau fi actionate cu manusi, renunta, mai nou, la pragmatism si au trecut la premium. Acest lucru nu aduce puncte, ci mai degraba contrariul. Locul ingust  in spate si portbagajul mic (intre 335 l si 1.032 l) fac ca V40 sa piarda puncte. De asemenea, nici vizibilitatea nu mai este la moda; clientii isi pot permite, in ultima instanta, un asistent de parcare. Totusi, multe au ramas asa cum au fost. Spre exemplu, tipic pentru Volvo, V40 poate fi luat de etalon in ceea ce priveste echiparea de siguranta. Calitatea este de top, dieselul silentios se apropie la 0,2 l/100 km de consumul oficial, dar etajarea lunga a cutiei afecteaza intrucatva temperamentul.

2. Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport

In patria sa, Honda este cam ca BMW in Europa: cand japonezii scot un nou motor, lumea de specialitate se uita cu multa atentie. Prin urmare, a fost clar ca inginerii Honda vor incerca sa dea tot ce e mai bun. Un consum in test de 4,1 l/100 km la runda economica este apreciabil – dar Civic nu atinge ambitioasele date teoretice. Nici la zgomotul motorului nu face minuni: cu tot sistemul care ar trebui sa elimine zgomotul nedorit al motorului, valorile masurate sunt doar mediocre. Alt-
minteri, trage viguros si uniform, cutia de viteze este precisa si inspirata, iar directia este incisiva, dar la viteze de autostrada deranjeaza rularea usor nervoasa in linie dreapta. Nici parcarea nu este prea comoda: vizibilitatea spre spate este deficitara. In schimb, place ergonomia, precum si sistemul ingenios de scaune. Pacat ca la final Civic iese cam scump.

1. Seat Leon 1.6 TDI Style

Daca vi se pare ca acest Golf are ceva de spaniol in el, nu gresiti prea mult: sub costumul de toreador al lui Seat Leon se afla bestsellerul german, VW Golf. E bine pentru Seat, deoarece intr-un comparativ nu a stricat niciodata un talent polivalent. Si in varianta spaniola, Golf vorbeste germana culta fara accent. Din punct de vedere al dinamicii de rulare este in frunte, fara sa se compromita in ceea ce priveste confortul, in ciuda suspensiei destul de ferme. Organizarea spatiului este exemplara, deranjeaza doar marginea de incarcare inalta (76 cm) si o treapta care se formeaza in portbagaj la rabatarea banchetei. Dieselul de 1,6 litri este vioi si trage constant pe toata plaja de turatii, dar la consumul economic am fi asteptat mai mult fata de cei 4,4 l/100 km scosi de noi.

 

Clasament

 1. Seat Leon 1.6 TDI Style

Seat nu a stralucit la toate probele, dar per total este cel mai bun, adunand constiincios puncte, intocmai ca si fratele sau de concern, VW Golf.

 

2. Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport

Cu un motor vivace si economic, Civic castiga la capitolul „grup motopropulsor“. Practic si confortabil, japonezul este, in schimb, cam scump.

 

3. Volvo V40 D2 Kinetic

Volvo sta bine la punctajul de caracteristici, dar pierde puncte pretioase la capitolul costuri, datorita intretinerii scumpe si a garantiei mai mici.

 

4. Hyundai i30 1.6 CRDi Exclusive Heat+

Acumuleaza puncte prin spatiul generos si garantia avantajoasa, dar deficientele la directie si trenul de rulare il costa pe coreean puncte pretioase.

 

Verdict

Volvo V40 straluceste la confort, dar costurile de exploatare mari il penalizeaza. Cu un spatiu interior generos, dar si cu un tren de rulare neinspirat, Hyundai i30 il egaleaza, ajutat mai ales de conditiile de garantie avantajoase. Ceva mai bine se descurca Honda Civic, care dovedeste ca japonezii sunt excelenti motoristi. Nimeni nu se pune insa cu Seat Leon, care puncteaza constant si castiga.

 

[table id=408 /]

Adaugă un comentariu