Comparativ Peugeot 206 + vs Dacia Sandero vs Skoda Fabia – Masini economice

Cat de ieftina poate o fi masina de clasa mica? Dacia Sandero cu noul motor de 1,2 litri infrunta referinta clasei Skoda Fabia si un remake dupa un model de mare succes, Peugeot 206 Plus.

Mic, mare, nu mai conteaza. Doar sa fie ieftin. Pretul cat mai mic a devenit astazi principalul argument pentru a cumpara o masina. Dar cat de mic? Si care este cea mai eficienta investitie? Sub 10.000 euro este greu sa gasesti o masina noua de clasa mica, chiar daca nu este foarte dotata.

Doar Dacia face o figura aparte si ofera modelul Sandero cu noul motor de 1,2 litri cu patru supape pe cilindru intr-o echipare peste medie la doar 7.500 euro sau la 8.355 euro cu aproape toate optionalele. De partea cealalta, Peugeot 206 + costa 9.435 euro, dar are foarte putine echipamente standard, iar lista de optionale este foarte saraca la singura echipare disponibila, numita Urban. Skoda Fabia ofera versiunea 1.2 Elite la 9.944 euro, mai bine echipata standard decat 206 Plus si cu o lista de optiuni foarte bogata.

Din punctul de vedere al preturilor, criza economica nu a adus reduceri de preturi semnificative in aceasta clasa, pragul de 10.000 euro fiind unul psihologic. Doar Dacia pare mai bine plasata in aceasta cursa. Dar sa vedem in cele ce urmeaza daca aceasta este si cea mai buna alegere dintre cele trei competitoare.

Locul 3 – Peugeot 206 + 1.4

A fost un numar sacru si inca produce nostalgie prin designul si dinamica sa. La echipare si spatiu interior este insa depasit.

E o cunostinta veche, un matusalem al industriei auto. Intre 1998 si 2006, s-a vandut in 5,4 milioane exemplare si acum este la a doua viata, desi nu mai este in lumina reflectoarelor. Reteta: s-a preluat partea frontala de la 207, s-au modificat putin stopurile, iar plansa de bord este un mix. Partea inferioara este de la 206, iar cea superioara de la 207. Nu putem reprosa nimic calitatii si materialelor de la bord, care sunt rezistente in partea de jos si placute in partea superioara.

De asemenea, pozitia de condus este foarte buna, fiind joasa si comoda. Pacat insa ca, fata de 206, nu mai exista nici optional reglaj pe inaltime pentru volan si scaunul soferului. Spatiul interior nu mai este la nivelul cerut de acest segment, in care dimensiunile au crescut sensibil in ultimii ani. 206 + este cel mai scurt model din test si acest lucru se simte, mai ales in spate: spatiul pentru genunchi este mic, iar cel pentru cap este sensibil inferior concurentei. Si volumul portbagajului este, de departe, cel mai mic: doar 245 litri.

Situatia se mai redreseaza daca se rabate bancheta, dar, din pacate, aceasta nu este si fractionabila. La drum, 206 + conserva calitatea de baza a ilustrului predecesor: este foarte placut de condus. Agil si incisiv, 206 + se simte ca pestele in apa pe viraje. Pacat ca timoneria cutiei de viteze este imprecisa, fiind neschimbata de acum 12 ani. Nu este atat de subvirator ca Skoda sau mai ales Dacia, dar la limita, la iesirea din viraje, spatele este cam nervos.


Butoanele pentru geamurile electrice din spate

206 + vrea sa continue cariera lui 206 cu o gama de motoare si echipamente mai restransa si preturi atractive. Dar operatiunea nu a reusit din doua motive: a fost dezbracat de unele echipamente de stricta necesitate, care se gasesc pana si la ieftina Dacia, iar pretul este mult prea aproape de 207 cu acelasi motor si mult prea departe de Sandero, cu care se bate direct.

Locul 2 – Dacia Sandero 1.2

La un pret imbatabil, Dacia ofera o masina sigura, spatioasa si economica. Motorul de 1,2 16V are unele atuuri in fata vechiului 1.4 8V.

Interesant: pentru doar 150 euro in plus, Dacia ofera un motor cu aceeasi putere, dar cu patru supape pe cilindru, mai economic, mai putin poluant si net mai silentios decat cel de 1,4 litri. Si cifrele sunt clare: 27 g/km CO2 mai putin, 1 l/100 km la consum mediu si 1,8 l/100 km la consumul in oras mai putin. Nu regretam vechiul motor decat intr-o singura privinta: avea mai mult punch sub 3000 rpm. Si acest lucru este accentuat si de cutia mult prea lunga, mai ales in treptele a patra si a cincea. Repriza de la 80 la 120 km/h in treapta a cincea dureaza parca o vesnicie. Pacat, pentru ca timoneria cutiei este foarte buna, fiind la nivelul lui Skoda.

La drum si la viteza mare, motorul de 1,2 litri este mult mai silentios decat cel vechi. Dar marile atuuri ale Daciei sunt spatiul interior si confortul. Chiar daca masuratorile nu arata diferente mari, Dacia pare mult mai spatioasa, mai ales in spate, are cel mai mare portbagaj, si spre deosebire de Peugeot, care are doar bancheta spate rabatabila 1/1, Sandero ofera bancheta fractionabila 1/3-2/3. Bancheta spate este plasata mai sus, fiind confortabil de stat pe ea, dar spatarul este cam plat.


Comenzile electrice pentru geamurile din spate

Confortul la drum este de prima clasa, suspensia moale, amortizand eficient orice fel de denivelari. In schimb, suspensia moale si garda la sol mai inalta (practica, de altfel in Romania!) genereaza un ruliu mai mare pe viraje si o sensibilitate la vant lateral la viteze mari pe autostrada. Sandero nu este un exemplu de agilitate, dar are o directie precisa si o tinuta de drum sigura, cu un comportament subvirator normal, progresiv si previzibil, plus cele mai bune frane.

Ergonomia este simpla, dar are unele minusuri, cunoscute de la celelalte versiuni: comenzile aerului conditionat sunt prea jos, iar cele pentru reglarea electrica a geamurilor spate si oglinzilor sunt plasate neinspirat, pe tunelul median. La pret, insa, Dacia isi surclaseaza practic adversarii si este chiar mai bine echipata in versiunea Laureate decat Peugeot 206 +, caruia ii lipsesc multe.

Locul 1Skoda Fabia 1.2

Fara a fi spectaculoasa, se achita perfect de sarcini. Motorul in trei cilindri nu este alegerea ideala, dar chiar si cu acest motor, Fabia obtine victoria.

Reputatia de fiabilitate a acestei masini este impresionanta. Utilizarea platformei fostului Volkswagen Polo este o garantie de fiabilitate tehnica. Si nu numai. Skoda Fabia reuseste cel mai eficient spagat intre confort si fermitatea tinutei de drum. Nu amortizeaza denivelarile scurte la fel de bine ca Dacia, dar in acelasi timp este mai ferma pe sosea si are un ruliu mult mai redus decat Dacia.

Motorul in trei cilindri nu este un exemplu de rafinament, are usoare vibratii, si la pornire la rece, suna ca un diesel. Dar, pe de alta parte, este un motor corect, cu emisii si consum relativ mici.

In plus, cutia de viteze, etajata mai scurt, il ajuta in acceleratii si reprize. Iata cum un motor mai slab decat al lui Dacia obtine rezultate mai bune, ajutat de o cutie de viteze etajata corect. Ambianta din Fabia este clasica, iar finisarea si materialele sunt de foarte buna calitate. Nu este nimic spectaculos la plansa de bord, dar gasesti toate comenzile la locul lor si nu iti lipseste nimic din ceea ce este important.

Este de notat ca Fabia ofera aer conditionat semiautomat standard, si pentru doar 158 euro se poate comanda un display 2DIN Maxi-DOT care arata mult mai bine si are comenzi clare. Skoda este singura care ofera reglaj pe doua directii pentru volan si in inaltime pentru scaunul soferului, acesta din urma foarte practic si cu posibilitate de reglare in trepte. Scaunele fata din echiparea standard ofera o sustinere buna, dar sezutul este cam ingust.


Mufa audio auxiliara

In spate, Fabia ofera loc mai mult ca Peugeot, dar mai putin ca Dacia, iar bancheta spate este confortabila si bine profilata, dar spatarul este putin cam scurt. Desi nu are cel mai mare portbagaj, acesta are totusi un volum respectabil, si – mai important – este usor accesibil, marginea de incarcare nu este foarte inalta, iar forma lui este regulata.

La condus, Skoda este neutra, directia este progresiva, iar la limita are o reactie normala, subviratoare. Nu este foarte dinamica, dar este foarte sigura si are un comportament predictibil. La drum, Skoda este cea mai silentioasa. Trenul de rulare nu produce zgomote, sunetul motorului este prezent, dar intensitatea lui nu creste semnificativ odata cu turatia.

Utilizarea platformei Volkswagen a ridicat pretul, Skoda nemaifiind marca cu cel mai bun raport pret/calitate din Est. Dar nici nu te simti ca intr-un low cost in interior, iar Fabia este singura care ofera o lista de optiuni care nu te duce cu gandul la economie. Chiar si la aceasta versiune, se pot comanda ESP, tapiterie partial din piele sau trapa.

Skoda Fabia – motor 1.2 HTP

Adaugă un comentariu