Japonia amenință Mokka – test comparativ Opel Mokka vs Suzuki Vitara vs Honda HR-V

Goana după aur! A-ur cu-rat!  Dacă în alte segmente ale industriei auto bate vântul, bătaia pentru SUV-uri este mai aprigă ca oricând. Iar asta echivalează cu o mină de aur pentru constructori, care dau tot ce au mai bun pentru a se evidenț‌ia în această nișă înfloritoare. Pentru că asta este realitatea: clienții sunt dispuși să plătească pentru poziția de condus


înaltă. Iar oferta este în creștere, de exemplu, clasa din care face parte Opel Mokka fiind lărgită aproape lunar de noi modele, care de care mai încântătoare. Iar printre ultimele venite se numără și Honda HR-V sau Suzuki Vitara S – dotat cu primul motor turbo pe benzină din istoria acestei mărci. Așa că nu ne putem abține să nu punem î‌ntrebarea: care este cea mai strălucitoare din această lume a exploratorilor de aur?

Farmecul acestui segment este că încă nu s-a definit complet, așa că micile SUV-uri vin în toate formele. De exemplu, Honda HR-V se aseamănă cu rivalii doar prin dimensiuni, însă la o privire mai atentă dezvăluie un design original. „Nasul’ neted și portiera spate lungă, cu mâner ascuns în montant, semnalizează că în această mașină a fost integrat ceva special: ingenioasa soluție de organizare a interiorului de la Jazz. Cu rezervorul poziționat sub scaunele din față, HR-V lasă loc pentru o adevărată banchetă de cinematograf, care se poate rabata sau ridica în plan vertical, maximizând portbagajul până la valori demne de un monovolum (470-1533 litri). Fantastic pentru un mini-SUV!


Paradoxal, Honda încrucișează talentul său practic, perfect pentru mutări, cu o planșă de bord cu design sportiv. Astfel, instrumentarul digital are un afișaj multicolor, poziția de condus este cea mai joasă din comparativ (63 cm), iar pe consola centrală stă un schimbător de viteze foarte scurt. Cu o timonerie precisă, acesta trece cu un click plăcut prin cele șase trepte, î‌nsă motorul nu prea îi face față. Aspru la glas, propulsorul de 1,5 litri aspirat natural parcă nu-și dă interesul în sarcină, făcând reprizele să dureze. În schimb, acesta se turează până la 7.000 rpm, după regulile „școlii’ Honda. Iar nici consumul nu este strălucit, HR-V înregistrând o valoare de 6,7 l/100 km  cea mai slabă din test. Așa că mai potrivit ar fi dieselul de 1,6 litri, vioi și dinamic, care pune mult mai bine în valoare trenul de rulare ferm. Păcat că direcția prea moale diluează din plăcerea de a conduce sportiv. Sau poate că Honda nici nu s-a concentrat prea mult pe asta, încercând să impresioneze prin sistemul de infotainment modern sau prin cele mai noi sisteme de asistare a conducerii?



La acest capitol trebuie să se recunoască învins chiar și popularul model Opel, care a convins peste 30.000 de clienț‌i din Europa numai anul trecut, devansându-l chiar și pe bestseller-ul Nissan Qashqai pe unele piețe. Cu o față cunoscută și cu proporț‌ii de monovolum, acesta încă provine din vechea lume Opel, cu multe butoane, plus un controller rotativ în mijlocul acestora. Totuși, la momentul publicării acestui articol, constructorul german a anunț‌at deja noul Mokka X, destinat să fie dezvelit la Geneva, care va aduce o planșă de bord modernă, preluată de la noua Astra, plus multe alte noutăți tehnologice și de ordin estetic.


Chiar și așa, tocmai această maturitate este cea care îl face pe Mokka să se simtă „cel mai tare din parcare’. Cu vioiul motor turbo pe benzină, acesta are un caracter apropiat de cel al modelelor premium și nu este nevoit să-și plece capul în fața compactelor nici în oraș, nici pe autostradă. Din nou, merită amintit că Mokka X va avea un nou motor turbo de 1,4 litri, dotat cu injecție directă, care promite performanț‌e superioare.

Din păcate, deși îi stau foarte bine, jantele de 18 inchi compromit confortul pe denivelări, iar spătarul îngust al banchetei nu lasă loc pentru trei pasageri adulți. Nici rabatarea nu este simplă, necesitând ridicarea șezutului și scoaterea tetierelor înainte de plierea efectivă a spătarului. Toate acestea arată că Opelul coreean (este produs pe o platformă GM comună cu Chevrolet Trax) are niște ani în spate, însă și prețul este unul dintre cele mai bune din segment, chit că garanția de numai doi ani, chiar și fără limită de kilometri, este cam mică pentru vremurile noastre.


Suzuki stă mult mai bine la acest capitol, oferind 5 ani garanție, fără limită de kilometri. Și chiar dacă motorul turbo este considerat vârf de gamă și este oferit doar pe versiunea de top Vitara S, micul SUV japonez își păstrează prețul accesibil, varianta cu tracțiune integrală AllGrip costând 20.050 de euro. Însă are nevoie majoritatea clienților de tracțiunea integrală? Nu neapărat. Chiar și fără sistemul AllGrip, grupul motopropulsor rămâne impresionant, unitatea turbo de 1,4 litri fiind foarte ageră, vioaie și silențioasă. Suzuki ar face bine să introducă acest propulsor și pe alte modele din gamă, pentru că acolo unde lui Mokka i se taie respiraț‌ia, Vitara S încă mai trage, chiar și cu prețul unui consum de peste 10 l/100 km.

Practic, motorizarea Boosterjet este atât de bună, încât acoperă celelalte scăpări ale lui Suzuki. Scaunele au șezutul prea scurt, iar planșa de bord este acoperită cu un plastic dur, finisat neglijent. Totuși, forma caroseriei oferă cea mai bună vizibilitate din test și o plăcută senzație de spațiu în interior, iar echiparea convinge, Vitara fiind singura din test care vine standard cu airbag pentru genunchi și climatizare automată. Trenul său de rulare înghite majoritatea  păcatelor carosabilului, iar direcț‌ia este mai degrabă pentru genul comod, semn că SUV-ul japonez nu a fost conceput pentru viraje abordate agresiv – cum de altfel nu este nici cazul lui Mokka sau HR-V. Însă cu această propulsie minunată, Vitara îl detronează pe Opel. Așadar, trofeul merge la Suzuki de această dată.

Verdict:

Câștigătorul final este întotdeauna clientul

Pe cât de asemănătoare par, pe atât de diferite sunt cele trei SUV-uri. Cu un look off-road reușit și un motor nou care convinge prin performanțe, Suzuki câștigă în fața maturității lui Opel și a modularității de la Honda. Oricum, cu atâtea forme și opțiuni la dispoziție, cel care câștigă în final este, de fiecare dată, clientul.

Impresie finală:

Designul modern al lui HR-V îl face pe Mokka să pară demodat, însă temperamentul japonezei nu se ridică la nivelul aparențelor. Oricum, Opel va prezenta la Geneva un facelift consistent, care va aduce un interior complet schimbat, un look exterior actualizat, noi motorizări și noi tehnologii de asistență. Până atunci, Vitara domină liniștit în acest trio, mulț‌umită unei motorizări turbo foarte capabile, care se potrivește la fix pe sub învelișul off-road al micului Suzuki.

[table id=560 /]

[table id=561 /]

CITEȘTE ARTICOLE SIMILARE