Scenariul care se impune: Dacia Bigster TCe 130 4X4 Extreme se cere neapărat a fi testată, nu judecată doar după specificații!

Înainte de a trece la fapte, trebuie să admit că primul contact vizual cu o Dacia Bigster reală a avut asupra mea un efect semnificativ. Poate că seamănă considerabil, dar nu este un Duster – iată un mesaj pe care gabaritul mașinii îl transmite convingător. Poate că este un SUV modern, destinat preponderent utilizării rutiere, însă formele și proporțiile caroseriei (nu și dimensiunile!) sunt asimilabile cu ceea ce întâlnim în clasa 4×4 dedicată, la obiecte precum Land Rover Defender sau Toyota Land Cruiser: volume definite masiv, consolă spate oarecum lungă, sugestie marcantă de robustețe.

Context și generalități

Privind la Bigster, realizezi brusc că gama Dacia a ajuns să includă patru modele crossover-SUV interesante și bine calibrate pentru segmentele lor de piață: Spring, Sandero Stepway, Duster și Bigster. Ai de unde alege!

Pentru a clarifica măsura în care Bigster diferă de Duster, modele altfel înrudite tehnic, vom nota că Bigster are ampatamentul mai mare cu 45 mm, lungimea mai mare cu 227 mm, consola din spate a lui Bigster fiind mai lungă cu 186 mm. Cu alte cuvinte, intervale suficiente pentru a se putea vorbi de apartenență la clase diferite.

Ce te-ar putea face să eziți în decizia pentru un Bigster? Stai așa: mașina o fi măricică, dar sub capotă avem numai trei cilindri și cifra de 130 CP a puterii maxime sună cumva limitativ. Aici trebuie să intervin, punctând ideea esențială a articolului: dacă te pun în dubiu cifrele notate mai devreme, pune mâna și testează o Dacia Bigster Extreme 130 4×4 mild hybrid înainte să decizi în defavoarea sa numai pe baza unor elemente scriptice.

Nimin nu ține loc de experiență

Ce am aflat în intervalul de câteva zile petrecut la volan: Dacia Bigster Extreme 130 4×4 mild hybrid nu duce lipsă de putere, în pofida cilindreei relativ reduse. Configurația mild hybrid a grupului motopropulsor și prezența unui turbocompresor și a injecției directe în componența acestuia rezolvă partea caracteristicii de cuplu. Vorbim despre 230 Nm deja atinși la 2250 rpm și asta nu e tot: eșalonarea demultiplicării celor șase trepte ale cutiei de viteze manuale a fost tratată cu atenția cuvenită pentru a favoriza o excelentă exploatare a resurselor de forță oferite de motor. Aici intervine marele secret care face din Dacia Bigster Extreme 130 4×4 mild hybrid o propunere convingătoare tehnic.

Primele două trepte au demultiplicări evident scurte, facilitând demaraje viguroase și o conducere fără semne de efort în offroad ușor și mediu (dacă sunt judicios selectate de către cel de la volan). Treapta a treia favorizează accelerații bune în intervalul vitezelor medii, iar plaja de turație mare a motorului (zona roșie a turometrului începe la 6500 rpm) înlesnește păstrarea acesteia unor faze prelungite de accelerație și în cursul depășirilor din oraș sau de pe drumuri interurbane nu prera rapide. Această treaptă a treia face foarte bine legătura cu treptele a patra, a cincea și a șasea, ale căror demultiplicări se „lungesc' progresiv și considerabil într-un scop evident: rularea economică la viteze mari atât pe drumuri naționale, cât și pe autostrăzi. În principiu, depășiri cu nerv de la viteze medii spre mari poți obține mai ales în treapta a patra. De la treapta a cincea în sus vei putea recurge ca să limitezi consumul de benzină, rulând rapid cu regimuri de turație reduse. Această filosofie firească și frumos transpusă în practică va fi apreciată de adepții cutiilor manuale.

Comportamentul rutier ferm demonstrează încă o dată că utilizarea rutieră a fost prioritară în caietul de sarcini Daciei Bigster. Pe de altă parte, absorbirea șocurilor produse de orice fel de denivelări și funcționarea silențioasă a suspensiei fac o bună impresie și asigură suficient confort la deplasările în offroad. Pe asfalt, Dacia Bigster lasă impresia unui vehicul de clasă superioară în privința caracteristicilor rulării. În off road, tracțiunea 4×4 și programele sale specializate (este posibilă inclusiv blocarea cuplajului interaxial) rezolvă bine situațiile de aderență precară, însă distanțele reduse de lucru ale suspensiei se vor face sesizate. Poate că Dacia Bigster arată ca un offroder, însă aveți grijă ce teme îi dați de rezolvat: chiar și pe un drum care are șleauri adânci și denivelări ample, din când în când vei avea câte o roată în aer – asta nu te va opri să înaintezi, desigur, datorită eficienței cu care este gestionată tracțiunea integrală.

Doar argumente, nimic epatant

Dacă ne-a plăcut interiorul? Pozitiv pe toată linia, începând cu două aspecte definitorii. Primul: Dacia Bigster nu caută să impresioneze prin detalii premium formale (baghete cu aspect din lemn, imitații de piele sau altele asemenea). Cel de-al doilea: nivelul ridicat al funcționalității este invers proporțional cu aparenta simplitate. Ar mai fi și un al treilea criteriu conceptual lăudabil: potrivirea dintre designul interior și caracterul materialelor. Cu alte cuvinte, totul este perfect integrat stilistic, iar simțurile îți spun că materialele robuste și inspirând soliditate sunt „de acolo', că nici nu era cazul să fie folosite texturi complexe și fasoane. Tind să cred că vor fi nemulțumiți de interiorul lui Bigster doar cei care nu înțeleg și nu apreciază sinceritatea, de felul lor.

Spațiul pentru pasageri este destul, portbagajul este chiar generos, iar ingeniozitatea unora dintre dotări se va face remarcată. Amintim aici elementul de iluminare cu LED-uri articulat pe interiorul hayonului și un cârlig escamotabil care se găsește fixat în zona interioară a planșei de bord, la îndemâna pasagerului din față. Bancheta fracționabilă în trei segmente, cel din mijloc având spatele configurat ca o cotieră cu suporturi pentru pahare, a fost o altă surpriză plăcută, incompatibilă în mod normal cu mărcile așa-numite „de buget'. La impresia bună despre interior mai contribuie cromatica inspirat aleasă a tapițeriei, definită în contraste fine și forme care reflectă tema stilistică a exteriorului.

Totuși, am găsit ceva de comentat: scaunele sunt bine configurate în general, dar puteau fi mai generos dimensionate (cei corpolenți vor sesiza asta inevitabil). Cât despre spectacolul ecranelor de de la bord, dăm nota 10: nimic din grafica lor nu e decorativ, totul are relevanță. La cele două ecrane mai poți adăuga și propriul smartphone, pe un suport aflat în vecinătatea touchscreenului de infotainment – deja peisajul începe să arate a centru de calcul NASA. Deci, aici ce avem de comentat? Softul ecranului de infotainment se mișcă mai încet decât te face să crezi ambientul hightech creat în zonă. În schimb, structurarea și logica softului sunt exemple de urmat și pentru mărci mai bine cotate.

Cât despre mesajul prețurilor Dacia, acesta sună cam așa: ia-ți automobilul conform celor mai înalte exigențe proprii, să fii sigur că nu vei regreta nimic mai târziu! Pentru Dacia Bigster Extreme 130 4×4 mild hybrid, vei plăti un preț de bază care sare puțin peste pragul de 25.000 de euro. La această cotă nu vei găsi nicio mașină cu tracțiune integrală, lungime de 4,57 m, portbagaj standard de 667 litri, ergonomie și echipare apreciabile, plus un design care ar da bine și în elita offroad-erelor!

Articole similare