(P) Setarea suspensiei la ATV-uri. Cum trebuie să procedezi

Pentru orice pasionat de plimbări cu ATV-ul, confortul și siguranța reprezintă principalele priorități. Iar pentru o manevrabilitate ușoară și o automatizare eficientă este important să existe o setare corectă a suspensiei. Fie că ești pe drumuri abrupte sau te avânți pe diverse trasee montane, o suspensie bine reglată reușește să facă diferența între o experiență plăcută și una obositoare sau imprevizibilă. Se întâmplă însă ca reglarea suspensiei să fie neglijată, tocmai pentru că sunt șoferi care se mulțumesc cu setările din fabrică. Ori se întâmplă să aibă loc modificări la întâmplare, fără să se înțeleagă cum funcționează cu adevărat acest sistem. În articolul următor ne-am propus să venim cu idei și informații utile despre suspensia ATV-ului și setarea ei, astfel încât să te bucuri de precizie și confort la fiecare ieșire.

Rolul major al suspensiei ATV-ului

Felul în care este reglată suspensia te poate ajuta să faci diferența în timpul plimbărilor. Aceasta este practic componenta esențială care face legătura între cadrul ATV-ului și roți. Suspensia include amortizoare, arcuri și brațe care absorb șocurile și controlează mișcarea roților. Setarea ei are un rol major pentru calitatea plimbărilor pe traseele montane, drumuri abrupte sau alt tip de terenuri. În general, ATV-urile moderne sunt dotate cu suspensii reglabile, care permit să adaptezi reacția vehiculului la obstacole și viraje. O suspensie bine reglată se reflectă în performanța optimă, dar, de asemenea, asigură confort și durabilitate vehiculului.

Unii conducători de ATV-uri strâng la maximum toate reglajele în ideea că „mai rigid înseamnă mai rapid’. Dar, în realitate, o suspensie prea rigidă nu face decât să îți obosească corpul și să îți reducă controlul. O altă greșeală este să reglezi identic toate cele patru colțuri. Suspensia față și cea spate au nevoi diferite, mai ales în special dacă transporți bagaje sau pasageri.

Importanța înțelegerii unor concepte-cheie

În majoritatea cazurilor, ATV-urile au cel puțin două reglaje importante pe fiecare amortizor: preload (preîncărcare) și rebound (revenire). Există modele mai avansate care includ și compresie. Setarea preload determină cât de mult este comprimat arcul când ATV-ul este staționar. Acesta influențează cât se „afundă’ suspensia sub greutatea șoferului. Reboundul controlează viteza cu care amortizorul revine după ce a fost comprimat. Compresia reglează cât de repede se comprimă amortizorul atunci când roata lovește un obstacol.

Cum se face corect setarea suspensiei

În primul rând este important să stabilești sag-ul riderului, adică cât se comprimă suspensia când stai pe ATV echipat complet. Este de preferat ca sag-ul să fie între 25 și 30% din cursa totală a suspensiei. Dacă este prea mic, ATV-ul ar putea fi instabil. Dacă este însă prea mare, riști să te confrunți cu instabilitate în viraje.

După acești pași, poți să treci la reglarea compresiei. În cazul în care circuli mai mult pe zone cu teren moale, cu noroi sau pământ afânat, este de preferat o compresie mai mică, astfel încât suspensia să absoarbă obstacolele ușor. Pe teren pietros sau tare este nevoie de compresie mai mare, ca să nu se afunde prea mult atunci când roțile trec peste denivelări sau pietre. Important este să experimentezi și să faci reglaje mici ca să vezi cum se comportă vehiculul în timpul deplasării. Poți modifica setările treptat, până când simți că există un echilibru între confort și control.

În ceea ce privește reboundul, este bine să știi că dacă ajustezi prea mult, ATV-ul poate să devină greu de controlat după fiecare denivelare, potrivit clearlytough.com. Iar dacă ajustezi prea puțin, roata nu va reveni în poziția inițială suficient de repede. O recomandare ar fi să testezi pe o secvență scurtă de denivelări, ca să vezi cum se simte plimbarea cu ATV-ul. Poți interveni cu modificări până când simți că ai atins reglajul optim. Poate fi considerată o setare ideală aceea care permite suspensiei să se stabilizeze rapid, fără să sară sau să se „împotmolească’.