La ce turaţie trebuie să menţii motorul pentru a evita uzura prematură, la maşinile diesel?

Maşinile care au motoare diesel trebuie să fie conduse diferit comparativ cu cele pe benzină.

Prima şi cea mai importantă diferenţă este dată de turaţia la care motorul va trebui menţinut astfel încât să nu se deterioreze prematur. Cu siguranţă ţii foarte mult la maşina ta şi vrei să o ai alături de tine pentru cât mai mult timp, iar motorul este partea cea mai importantă a maşinii tale, fără de care nu ai putea să te deplasezi, deci trebuie să îi acorzi atenţia cuvenită. Te învăţăm ce să faci astfel încât să nu fii nevoit să ajungi într-un service auto cu maşina pentru reparaţii la motor. Ştiai că şoferul este cel mai responsabil de sănătatea acestei componente? În funcţie de cum te comporţi cu el, îţi va rămâne alături de parametri optimi mulţi ani, sau va avea nevoie de reparaţii după doar 2 sau 3 ani.

Reguli pentru motoarele diesel cu turbină

În cazul maşinilor cu motoare diesel cu turbină există un set de reguli care trebuie să fie respectate pentru că motorul să se menţină în stare bună de funcţionare:

– După ce motorul a fost pornit, nu trebuie turat când este rece, deci va fi lăsat să meargă pentru 30 de secunde cel puţin;

– În timpul mersului, o turaţie normală va fi menţinută între 2000 şi 3000 de rotaţii pe minut. În cazul în care sunt depăşite frecvent cele 3000 de rotaţii, acest lucru poate duce la deteriorarea prematură a motorului şi la îmbătrânirea acestuia. Numărul mare de rotaţii poate genera uzură în timpul frecării şi apare pericolul de overboust, definit printr-o valoare mare a presiunii în partea rece a turbinei. Aceasta presiune poate genera defectarea sistemului Waste-gate;

– Turaţiile care nu depăşesc 1750 rotaţii pe minut sunt cele mai distructive pentru motoarele diesel. Un motor subturat va acumula funingine pe evacuare, care va duce la înfundarea catalizatorului şi la blocarea supapei EGR. Foarte mulţi şoferi recurg la anularea acestui sistem, însă o astfel de decizie se va dovedi nocivă pentru motor, deoarece calculatorul de gestiune a parametrilor (ECU) va trebui resoftat.

– În cazul în care maşina stă pentru foarte mult timp, motorul va trebui pornit periodic şi lăsat să se încălzească, înainte de a fi turat, astfel încât să nu apară fluctuaţii de turaţie în trafic la ralanti şi la 3000 de rotaţii;

– Cuplul motor se va folosi corect în funcţie de drum şi de încărcătură. Spre exemplu, atunci când te deplasezi prin oraş, în treaptă III şi pe loc drept, fiind doar tu în maşină, poţi merge cu 1800 de turaţii, însă dacă ai 4 persoane, eşti în pantă şi ai bagaje, poţi să mergi tot în treaptă III cu până la 3000 de turaţii sau chiar cu mai mult;

– Pentru că motorul să funcţioneze corespunzător, este necesar ca acesta să aibă un ulei de bună calitate, în conformitate cu specificaţiile şi recomandările producătorului, dar şi la nivelul potrivit. Pentru a înţelege mai bine cum poţi selecta uleiul îţi vom oferi un exemplu: uleiul 5W40 poate fi citit astfel – 5 este vâscozitatea la temperaturi reci şi un ulei bun va avea o valoare mică a vâscozităţii – 40 este valoarea vâscozităţii la temperaturi ridicate şi un ulei bun va avea un număr cât mai mare;

Cum diferă maşinile pe benzină de cele diesel în ceea ce priveşte turaţiile recomandate

În cazul motoarelor pe benzină, turaţiile sunt diferite pentru ca şi modul de proiectare al maşinii este diferit. Un motor pe benzină poate fi turat şi peste 3000 rpm fără a apăra probleme, pentru că aşa sunt configurate să funcţioneze. Este recomandat însă ca aceste turaţii mari să nu fie constante şi să fie păstrate pentru momentul în care depăşeşti sau eşti în pantă. Pentru tot restul timpului, turaţiile pot fi menţinute între 2500 şi 4000 de rotaţii pe minut. După cum poţi vedea, turaţiile de la motoarele pe benzină pot fi mult mai mari decât cele ale motoarelor diesel, fără că motorul să aibă de suferit, în timp ce în cazul diesel, turaţiile ar trebui să se oprească la 3000 rpm, maxim.

Adaugă un comentariu