(P) Analiza foilor de înregistrare, a cardului șoferului și a datelor din tahograful digital – ce trebuie să știți?

Când ești operator de transport, iar activitatea ta constă în a transporta marfă sau persoane, trebuie să știi că ai anumite obligații de respectat pentru a desfășură activitatea în mod legal și în siguranță. Una dintre aceste obligații o reprezintă montarea tahografului pe autovehiculul pe care îl folosești. Acesta este folosit pentru înregistrarea unor informații de genul viteză și distanță, și arată inclusiv dacă șoferul a încălcat legea sau nu.

Începând cu anul 2006, acesta a devenit obligatoriu pentru toate vehiculele peste 3,5 tone care transportă marfă, iar în cazul celor care transportă persoane, pentru cele cu un număr de pasageri peste 9. Legislația spune că începând cu 1 iulie 2026, inclusiv autovehiculele cu masa de 2,5 tone vor trece sub incidența acestei legi și vor fi nevoite să aibă montat tahograf.

Ce fel de date colectăm cu ajutorul tahografului?

Cu ajutorul tahografului analogic e important să colectăm date cel puțin despre distanța, viteza, timpul și activitatea conducătorului auto. Pe foaia emisă apar informații precum ora, modul de funcționarea și activitatea conducătorului auto, timpul de conducere și durata pauzelor, date privind avertizările. Tahograful digital colectează mai multe date și, în plus, avertizează conducătorul auto când acesta depășește timpul de conducere legal. În memoria acestora sunt stocate informații pe o durată de timp de aproximativ 365 zile și acestea sunt de tipul: distanță parcursă și viteza vehiculului, măsurarea timpului, punctul de începere, de încheiere și poziția acestuia o dată la 3 ore, identitatea și activitatea conducătorului auto, date privind controlul și calibrarea tahografului. Puteți analiza datele înregistrate prin analiza tahograf cu Tachoscan Web – inelo.com.

Cum extragem datele înregistrate de tahograf?

Pentru a putea avea acces la datele stocate de tahograf, ai nevoie de un card de companie. Datele din tahografele digitale se descarcă cel puțin o dată la 28 de zile sau maxim 90 de zile, dar se recomandă descărcarea cât mai frecventă, chiar săptămânală. Cu ajutorul tahografelor inteligente, care trebuie să se afle pe toate vehiculele înmatriculate pentru prima dată, se obține și urmărire și poziționare a vehiculului prin GPS, acesta având această dotare. Se impune acesta deoarece astfel se reduc formele de manipulare sau infracțiune.

Cum analizezi datele obținute din tahograf?

Analizarea datelor obținute din înregistrările tahografelor se face cu ajutorul unor soft-uri. Pentru a fi sigur că respecți legea, trebuie să poți înregistra atât datele de pe tahograf cât și cele de pe cardul șoferului. Cum funcționează un soft care analizează instant datele, astfel încât poți să gestionezi mult mai ușor rapoartele conducătorului auto. După ce introduci datele în software poți să vizualizezi rapoartele de analiză. Acestea conțin informații despre încălcări ale legilor privind conducerea autovehiculelor de marfa si pasageri.

Care sunt cele mai frecvente încălcări ale legislației înregistrate de tahograf?

Cele mai frecvente situații neconforme înregistrate de tahograf care reies în rapoartele de analiză sunt următoarele:

  • Depășirea perioadei de conducere – un conducător auto nu are voie să conducă mai mult de 9 ore pe zi, maxim 6 continuu fără pauza. După o perioadă de condus de 4-5 ore, șoferul trebuie să ia o pauză neîntreruptă de minim 45 de minute.
  • Scurtarea perioadei de odihnă zilnică prin analiza automată a pauzelor de echipă – perioada de odihnă trebuie să fie zilnic de cel puțin 11 ore consecutive, cu excepții se pot obține 10 ore consecutive, și săptămânală după 6 zile de munca consecutive.
  • Reducerea perioadei de repaus săptămânal prin analiza automată a repausurilor săptămânale normale și reduse în perioade de doua săptămâni – perioada de odihna neîntreruptă trebuie să fie de minim 45 de ore pe săptămână  și poate fi redusă la 24 de ore o dată la 2 săptămâni.
Adaugă un comentariu