(P) Care sunt semnele de uzură anormală a anvelopelor și cum le corectăm?

În funcție de modul în care se uzează o anvelopă, putem afla din timp dacă avem sau nu o problemă la mașină și cât de urgent ar trebui să fie remediată, pentru a limita sau îndepărta efectele negative.

Anvelopele reprezintă unul dintre cele mai importante elemente de siguranță ale unui vehicul, iar starea lor influențează direct performanța acestuia și stabilitatea pe drum. Uzura anormală a anvelopelor poate indica probleme tehnice sau utilizarea inadecvată a acestora, iar ignorarea acestor semne poate duce la situații periculoase, cum ar fi pierderea aderenței sau chiar explozii de anvelope în timpul rulării. Identificarea semnelor de uzură anormală și luarea măsurilor corespunzătoare pentru a le corecta sunt esențiale pentru siguranța și confortul dumneavoastră la volan.

Un prim semn de alarmă este tocirea neuniformă a benzii de rulare. Dacă observați că anvelopele sunt mai uzate pe o parte a benzii de rulare decât pe cealaltă, acest lucru poate indica o problemă de aliniere a roților. O aliniere incorectă poate apărea din cauza impactului cu gropi, borduri sau alte obstacole de pe drum. În acest caz, este recomandat să verificați și să corectați geometria vehiculului într-un service autorizat. Reglarea unghiurilor direcției nu doar că va preveni uzura suplimentară a anvelopelor, ci va contribui și la o manevrabilitate mai bună a vehiculului.

Un alt tip de uzură neuniformă este uzura centrală excesivă a anvelopei. Acest lucru se întâmplă de obicei atunci când anvelopele sunt umflate peste presiunea recomandată de producător.

Presiunea prea mare reduce suprafața de contact dintre anvelopă și drum, concentrând greutatea vehiculului pe partea centrală a benzii de rulare. Pentru a corecta această problemă, verificați presiunea anvelopelor cu un manometru și ajustați-o conform specificațiilor producătorului vehiculului sau pneurilor. O presiune corectă nu doar că previne uzura neuniformă, dar contribuie și la o rulare mai confortabilă și mai eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil.

În contrast, uzura excesivă pe marginile exterioare ale benzii de rulare poate indica o presiune insuficientă în anvelope. Când presiunea este prea scăzută, suprafața de contact a anvelopei cu drumul devine mai mare, iar marginile suportă o sarcină excesivă. Aceasta poate duce la o uzură rapidă, dar și la supraîncălzirea anvelopelor, crescând riscul unor defecțiuni grave. Corectarea acestei probleme necesită ajustarea presiunii la nivelul recomandat. Este important să verificați presiunea periodic, deoarece aceasta poate scădea treptat în timp, mai ales în condiții de temperaturi scăzute.

Un alt semn de uzură anormală poate fi apariția unor denivelări sau umflături pe suprafața anvelopei. Aceste probleme pot fi cauzate de lovituri puternice, cum ar fi trecerea peste gropi sau borduri la viteză mare, care deteriorează structura internă a anvelopei. Dacă observați astfel de denivelări, anvelopa trebuie înlocuită imediat, deoarece poate ceda în orice moment, punând în pericol siguranța dumneavoastră. Este important să inspectați anvelopele periodic pentru a depista astfel de probleme înainte ca ele să devină critice.

Uzura în formă de „dinți de fierăstrău' pe marginea benzii de rulare este un alt semn de uzură anormală. Aceasta poate apărea din cauza problemelor de suspensie sau a unei aliniere defectuoase.

Acest tip de uzură este însoțit, de obicei, de zgomote neobișnuite în timpul rulării. Pentru a corecta această problemă, este necesar să verificați și să reglați sistemul de suspensie și să verificați unghiurile direcției și ale suspensiilor, dacă e cazul. Rularea cu un vehicul care are unghiurile prea închise sau prea deschise poate duce la un comportament imprevizibil a mașinii, inclusiv dificultăți în a menține direcția de deplasare.

De asemenea, uzura rapidă și excesivă a anvelopelor pe toate suprafețele lor poate indica un stil de conducere agresiv, cu accelerări sau frânări bruște frecvente. În acest caz, ajustarea stilului de condus poate contribui semnificativ la prelungirea duratei de viață a anvelopelor. Totodată, utilizarea anvelopelor în afara specificațiilor lor de sezon poate duce la uzură prematură. Este esențial să montați anvelope de iarnă sau de vară în funcție de condițiile climatice și să optați pentru anvelope all-season doar dacă acestea sunt adecvate pentru condițiile din zona în care circulați.

Pentru a preveni uzura anormală și a asigura o performanță optimă, este recomandat să verificați periodic adâncimea benzii de rulare. Dacă aceasta scade sub limita legală de 1,6 mm sau sub valoarea minimă recomandată de producător, este timpul să înlocuiți anvelopele. În plus, rotația regulată a anvelopelor între axele din față și cele din spate poate contribui la o uzură uniformă, mai ales pentru vehiculele cu tracțiune pe o singură axă.

Identificarea și corectarea semnelor de uzură anormală a anvelopelor (inclusiv anvelope de iarnă Pirelli) poate fi uneori remediată simplu, printr-un reglaj al presiunii roților. În cazul în care problemele sunt mai complicate, trebuie să verificați unghiurile suspensiilor. Nu uitați că mai ales la vehiculele cu suspensii independente pe ambele punți, acestea se reglează și pentru roțile din spate, nu doar pe cele din față. Neglijarea acestor aspecte poate duce la costuri suplimentare și, mai grav, la situații periculoase pe drum.